Jump to content
Annons

Skrivbordsbakgrund


Shadows

Recommended Posts

Annons
I grund och botten så handlar det här om att många människor verkar tycka att det är "fel" och "fult" att uppskatta folks utseende. Jag tycker inte det. Jag tänker inte sluta titta på vackra tavlor eller vackra naturscener heller. Jag tänker definitivt inte sluta lyssna på vacker musik.

Tycka kan man alltid. Objektiviteten kan dessutom uppfattas som tråkig. Beträffande människors skönhet är det objektivt så att alla människor antingen är vackra eller också är alla människor fula eller också är alla människor varken/eller. Övriga omdömen är bara tyckande, moden och kulturellt präglade åsikter. Tragiskt är kanske att många människor är offer för dessa kulturellt präglade åsikter. Möjligen är det svårt att undvika men många lider av det. Problemet är massmedierna. Finns inga massmedier finns det bara kanske 5 snygga tjejer i byn. Resten räknas ändå för killar vill ha tjejer. När massmedierna svämmas över av snygga tjejer finns de nästan, nästan överallt och blir en nstan global måttstock för alla. Dessutom syns dessa snygga tjejers personlighet inte. Utseendet blir den enda måttstock vi kan döma och bedöma folk efter. Ju större samhället är desto större är problemet. I en liten by känner du snyggingen/fulingen som går nedför gatan och känner hennes övriga sidor, i alla fall lite grand. I ett stort samhälle kan vi bara känna (igen) utseendets koder i dem vi möter. I ett sådant samhälle betyder det nästan ingenting att rultiga Sara kan spela Bachs partitor -- det har inget värde. Det är ett dystopiskt samhälle, nästan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har färgen (RGB) 106, 106, 106

Som en riktigt regntung himmel. Jag bytte häromdagen (på kontorsdatorn) till 125, 143, 118. Lite vårtema.

Hehe, provade precis. Var inget för mig.

Håller fast vid 106 106 106.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
I grund och botten så handlar det här om att många människor verkar tycka att det är "fel" och "fult" att uppskatta folks utseende. Jag tycker inte det. Jag tänker inte sluta titta på vackra tavlor eller vackra naturscener heller. Jag tänker definitivt inte sluta lyssna på vacker musik.

Tycka kan man alltid. Objektiviteten kan dessutom uppfattas som tråkig. Beträffande människors skönhet är det objektivt så att alla människor antingen är vackra eller också är alla människor fula eller också är alla människor varken/eller. Övriga omdömen är bara tyckande, moden och kulturellt präglade åsikter. Tragiskt är kanske att många människor är offer för dessa kulturellt präglade åsikter. Möjligen är det svårt att undvika men många lider av det. Problemet är massmedierna. Finns inga massmedier finns det bara kanske 5 snygga tjejer i byn. Resten räknas ändå för killar vill ha tjejer. När massmedierna svämmas över av snygga tjejer finns de nästan, nästan överallt och blir en nstan global måttstock för alla. Dessutom syns dessa snygga tjejers personlighet inte. Utseendet blir den enda måttstock vi kan döma och bedöma folk efter. Ju större samhället är desto större är problemet. I en liten by känner du snyggingen/fulingen som går nedför gatan och känner hennes övriga sidor, i alla fall lite grand. I ett stort samhälle kan vi bara känna (igen) utseendets koder i dem vi möter. I ett sådant samhälle betyder det nästan ingenting att rultiga Sara kan spela Bachs partitor -- det har inget värde. Det är ett dystopiskt samhälle, nästan.

Intressant att du också ville ordbajsa.

Så du säger att smak är subjektivt? Ok.

Du tycker att massmedia och konsumptionssamhället utövar ett tryck som får folk att vilja bli snyggare? Ok.

Att folk som du inte vet något om döms efter sitt utseende? Så länge som rultiga Sara inte spelar in eller spelar upp för mig så skiter jag i ifall hon kan alla Bachs partitor. Jag skiter också fullständigt i ifall den snygga smala tjejen råkar vara en simmerska eller en hundrameters löpare. Varför skulle det intressera mig? Är det inte lika ytligt att tycka om en person för att hon kan spela musik som för att hon är snygg? Är inte det intressanta att gå på hur en person är inte hur hon ser eller vad hon kan?

Håller med om det du säger.

Vad jag inte förstår är varför du citerade mitt inlägg. Ditt hade ju inget med det jag sa att göra. Var det bara för att du också ville tycka som du citerade det?

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att du också ville ordbajsa.

Så du säger att smak är subjektivt? Ok.

[...] Vad jag inte förstår är varför du citerade mitt inlägg. Ditt hade ju inget med det jag sa att göra. Var det bara för att du också ville tycka som du citerade det?

Slappna av lite! Ta en grundkurs i genusvetenskap, andas lite frisk luft och kom tillbaka sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att du också ville ordbajsa.

Så du säger att smak är subjektivt? Ok.

[...] Vad jag inte förstår är varför du citerade mitt inlägg. Ditt hade ju inget med det jag sa att göra. Var det bara för att du också ville tycka som du citerade det?

Slappna av lite! Ta en grundkurs i genusvetenskap, andas lite frisk luft och kom tillbaka sen.

Du kan inte tänka dig att utveckla lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar ingen prestanda alls, det är ett vanligt tema till XP precis som XPs "standard blå"-tema som finns från början.

theme.png

Skicka PM så kan jag skicka info om hur man byter.. Det är spärrat i XP egentligen 😆

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tänkte mer på hela paketet. Kollade upp det lite och det finns program som ser ut som mac's startmeny och såna grejer också. Inget du testat eller? Ska se ifall jag kan leta upp länken. Skicka gärna ett PM med hur man fixar skinnet. Jag drar en google nu och ser ifall jag hittar nåt. Tack förresten 😆

Edit: http://stevegrenier.wincustomize.com/artic...&UID=644651&u=0

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag använder bakgrundsbilden "sommar", som följer med XP - och ser absolut ingen anledning att leta upp något annat (skulle möjligen vara någon StarWars-bild i så fall...), eftersom bakgrundsbilden ju är ganska ointressant när man pillar i något program - vilket man gör ganska ofta när datorn är igång... 🙂

Sommarbilden känns dessutom mycket mer välkomnande än någon tjej som "luktar sig i armhålan" 🙂 eller har opererat om sig tills det bara ser löjligt ut... 😛

...och min flickvän (sedan snart 16 år tillbaks) ÄR dessutom vackrast i världen, så jag behöver inga andra stimulantia... 😉

Ikoner på skrivbordet är en styggelse när de skräpar ner för mycket (har sett skräckexempel hos arbetskamrater där hela skärmen har varit fullsmockad med ikoner... 🙂 ), så VST32 (har fortfarande vissa projekt med mycket automation där...), SX3 och Wavelab5 - och "Den här datorn" och papperskorgen, är de enda ikoner som återfinns på mitt skrivbord.

En bakgrundsbild snor ingen kraft från datorn - utan bara väldigt lite minne, så det är inte farligt med en bakgrundsbild - knappt ens för hardcore-tweakheads... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
t (skulle möjligen vara någon StarWars-bild i så fall...)

Jag har Darth Vader som skrivbords bakgrud, hans hjälm som tar upp hela skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...