Jump to content
Annons

För låg "playback" i Cubase


Hellpig

Recommended Posts

Har ett problem med Cubase 8 och det är precis vad titeln säger, alltså det som är inspelat håller för låg volym när jag ska lägga nästa instrument. Jaha, men sänk volymen på det du spelar säger nån kanske då. Visst, men då får jag en insignal så låg att jag får maxa den kanalen för att det ska höras...och det är ju inte helt bra. Det måste väl vara jag som missat någon inställning eller hur andra? 

Det jag spelar in är vanligtvis Addictive Drums 2 och på det lägger jag gitarrer o bas med en Kemper (SPDIF). Brukar låta Kemper profilens volym vara som den är (brukar väl starta på klockan 12 på Kemperns volymkontroll), om jag ska höra trumspåren så måste jag max det så att master slår i rött och då är det ändå inte riktigt högt nog. Ljudkortet är ett Focusrite Saffire 6i6 och ja, jag har kollat - finns ingen kontroll där som sänker volym (eller signalen heller för den delen) på gitarren. För det är väl det jag jag egentligen letar efter: en kontroll för att sänka lyssningsvolymen på de som spelas in men inte sänka signalen... Nån som har något tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag uppfattar det som ditt problem har med volymstyrkan på inspelat spår att göra.

Jag har alltid utgångsläget att signalen in på ett spår vid inspelning, ska ligga mellan -8db  -13 db.

Jag tar då alltså ingen direkt hänsyn till själva volymstyrkan på medhörningen, den kan jag enkelt variera med volymkontrollen på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattar det som ditt problem har med volymstyrkan på inspelat spår att göra.

Jag har alltid utgångsläget att signalen in på ett spår vid inspelning, ska ligga mellan -8db  -13 db.

Jag tar då alltså ingen direkt hänsyn till själva volymstyrkan på medhörningen, den kan jag enkelt variera med volymkontrollen på ljudkortet.

Inte omöjligt. Av någon anledning har det som spelats in alltid haft lägre volym när man spelar upp det jämfört med när man spelade in det. Så har det varit sedan 2006 när jag började med digital inspelning, oavsett hårdvara eller mjukvara. Det är ju det jag känner att det måste väl ända finnas något sätt att balansera det man hör ut, både det redan inspelade och det som spelas in? Om inte annat så i ljudkortets kontrollpanel men som sagt där hittar jag ingenting heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag uppfattar det som ditt problem har med volymstyrkan på inspelat spår att göra.

Jag har alltid utgångsläget att signalen in på ett spår vid inspelning, ska ligga mellan -8db  -13 db.

Jag tar då alltså ingen direkt hänsyn till själva volymstyrkan på medhörningen, den kan jag enkelt variera med volymkontrollen på ljudkortet.

Whoops, blev dubbelpost, men kan ju tillägga att jag drog hem Reaper och det är ju precis samma problem där. 

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det jag känner att det måste väl ända finnas något sätt att balansera det man hör ut, både det redan inspelade och det som spelas in? Om inte annat så i ljudkortets kontrollpanel men som sagt där hittar jag ingenting heller.

Just den frågan har jag egentligen också just nu, så jag håller med dig. Utan att påverka någon redan inspelad signal, vill man kunna balansera det redan inspelade med det man spelar in, in en inspelningsprocess då menar jag.

Undrar om inte Yllet har ett bra svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det en mjukvarumixer till Focusrite-ljudkortet? Där borde det gå att dra ner Kemper-kanalen i lyssningen utan att det påverkar inspelningsvolymen. Volymen på "det andra", dvs det som redan är inspelat, brukar ligga på en stereokanal som heter DAW på mixern.

Jag har själv ett annat ljudkort (Presonus) men hade stora problem med monitorvolym vid sånginspelning innan jag kom underfund med hur mjukvarumixern funkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

DionHarris & Jayway:

Jo, dety borde ju vara precis så enkelt en regel för det redan inspelade (eller en OUT från datorn så att säga) och en regel för det som är på väg in. Volymmässigt inte signalmässigt. 

Det fanns ett Focusrite control (software) som ser hemskt trevligt och likt en mixer ut och det finns massor av hjälpande texter o videos på nätet. Sedan finns det den mjukvaran jag fick med mitt som är nästa generation - här tycks man ha löpt hela dårlinan ut o struntat i både logik och utseende. Det finns EN regel som gör något o det är master volume för allt som "hörs ut". Sedan finns det ju en regel för spdif som inte gör ett skit - signal och volym från Kemper är precis lika stark oavsett om den står på noll, max eller rent av mute...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

 Sedan finns det ju en regel för spdif som inte gör ett skit - signal och volym från Kemper är precis lika stark oavsett om den står på noll, max eller rent av mute...

Ja det har jag aldrig fattat mig på med Focusrites ljudkort. Varit detsamma för mig med pro dsp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns ett Focusrite control (software) som ser hemskt trevligt och likt en mixer ut och det finns massor av hjälpande texter o videos på nätet. Sedan finns det den mjukvaran jag fick med mitt som är nästa generation...

Åh fasen. Skumt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hellpig har du läst på om andra har samma problem med samma ljudkort?

Letat men ej funnit. Funderat på att lägga in support req hos Focusrite... skall tilläggas att det är inte specifikt för detta ljudkortet, jag har haft samma problem sedan jag började spela in digitalt i en eller annan form. :/

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har jag aldrig fattat mig på med Focusrites ljudkort. Varit detsamma för mig med pro dsp.

Med risk att låta neggig så måste jag nog säga att jag i princip aldrig haft nåt annat än problem med Focusrites ljudinterface...

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, har en bekant som skaffade samma ljudkort o se på fan om han lyckades konfigurera det rätt i kontrollpanelen och han skickade en konfigfil som jag kunde importera... funkar som det ska nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Med risk att låta neggig så måste jag nog säga att jag i princip aldrig haft nåt annat än problem med Focusrites ljudinterface...

Inte alls. Din kritik är befogad. Har väl själv haft tur. Har läst om så många som har/haft problem med alla möjliga av deras ljudkort. Märkligt att de inte skärper sig. Hade mycket strul med m-audio för länge sen och det var många andra också som hade det. Finns de ens kvar idag?
Link to comment
Dela på andra sajter

Well, har en bekant som skaffade samma ljudkort o se på fan om han lyckades konfigurera det rätt i kontrollpanelen och han skickade en konfigfil som jag kunde importera... funkar som det ska nu.

Härligt att det löste sig iallafall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...