Jump to content
Annons

Dubba eller kopiera gitarr


Dahlis

Recommended Posts

Hej på er.

Jag har läst en del lite äldre inlägg ang detta med att dubba eller kopiera gitarrspår, men har inte riktigt hittat det jag undrar över.

I dom jag läst har det mest handlat om att panorera och på så vis få ett bredare och fetare ljud.

Det har jag alltid gjort så länge jag spelat in musik. När jag började fanns inga datorer (allt var svartvitt, man gick fort och pratade konstigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Mähh va konstigt??? Halva inlägget kom ju inte med

Nä nu j... Varför blir det så när jag skriver på mobilen? 

Skriver massa text och sen när jag skickar det så kommer inte allt med?

Nu sitter jag vid datorn så HOPPAS det inte blir så igen  😠  

Så, en liten snabbgenomgång av vad mina två andra inlägg handlade om  😏

Jag undrade om detta med att dubba eller kopiera gitarrspår.

Det jag vet och alltid gör är att för att det ska låta fetare och bredare så är det dubbning som gäller och sen panorera ut hö och vä. Kopierar man bara och pannar så låter det ändå typ mono så det är inge bra.

Men när det gäller att få gitarrerna att låta, ja vad ska jag säga, högre och helt enkelt mer så har jag brukat kopiera höger och vänster och lagt dom under sina respektive original och på så vis fått, iaf i mina öron, ett fetare och större gitarrljud som lättare dominerar snällt bland alla andra instrument (nu talar jag metalmusik)

Många har skrivit att det lätt kan bli fasfel om man kopierar istället för att spela in fler gånger, men eftersom spåren ser identiska ut vid kopiering så kan väl inte det inträffa, eller?

Nu är jag ingen expert inom det området, hur man hör om det är fasfel, vad man bör lyssna efter, så ni som är kunniga inom ämnet får gärna skriva och förklara.

Det kanske är så att alla mina låtar har fasfel fast jag inte vet om det? 🙁  😳  😄

Redigerat av Dahlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förstår inte varför du kopierar och lägger på en till på varje sida? Vill du att det ska låta högre så höj kanalerna helt enkelt. Gissar på att du använder ampsims. Vill du få ett större och bredare ljud så använd bx shredspread till det.

Appropå fasfel så är det när släcks ut som t ex här:

Link to comment
Dela på andra sajter

fleyman (oregistrerad)

Hejhej.

Första posten här 🙂

Som Die Hard sa så kan du lika gärna höja volymen istället för att kopiera spåret.

Det du annars kan göra är att panna ut gitarren och skicka den till en effektkanal som du pannar helt åt andra hållet. På effektkanalen lägger du på ett delay, 100% wet, kortast feedback och ca 35ms delaytid. Brukar låta stort och fint. Beroende låt/spelstil kan det låta lite slappt i mono.

Dubbar brukar alltid låta fetast och mest naturligt dock tycker jag. Helst med ett lite annorlunda sound. Kanske en annan gitarr eller förstärkare/topp/låda.

Ang fasfel så hörs det ofta tydligt i botten. Är det mycket fasknas så låter det nästan som om du lagt på ett hipass-filter. Jag brukar alltid kontrollera stereoljud eller hela mixar i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför du kopierar och lägger på en till på varje sida? Vill du att det ska låta högre så höj kanalerna helt enkelt. Gissar på att du använder ampsims. Vill du få ett större och bredare ljud så använd bx shredspread till det.

Appropå fasfel så är det när släcks ut som t ex här: https://www.youtube.com/watch?v=_xFHC1dlteI

Jo det är klart. Men ibland så tycker jag det låter så tunt med bara en gitarr på varje sida, räcker inte med att bara höja volymen, så då har jag gjort så några gånger och eq:at lite olika på kopian innan jag grupperat dom och lagt på ytterligare lite eq. Tycker det blir lite fetare.

Men som sagt så kopierar jag aldrig för att panna hö vä, utan då är det två tagningar som gäller.

Jag kör genom en line 6 pod x3 med dualtone, så jag har ju möjlighet att ratta in två olika typer av ljud och spela in samtidigt på två olika kanaler, men det blir ändå inte samma sak som att dubba och sen panna.

Bx shredspread, är det nån gratisplugg? Hur funkar den?

Tack för länken ang fasfel, väldigt bra förklarat

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hejhej.

Första posten här 🙂

Som Die Hard sa så kan du lika gärna höja volymen istället för att kopiera spåret.

Det du annars kan göra är att panna ut gitarren och skicka den till en effektkanal som du pannar helt åt andra hållet. På effektkanalen lägger du på ett delay, 100% wet, kortast feedback och ca 35ms delaytid. Brukar låta stort och fint. Beroende låt/spelstil kan det låta lite slappt i mono.

Dubbar brukar alltid låta fetast och mest naturligt dock tycker jag. Helst med ett lite annorlunda sound. Kanske en annan gitarr eller förstärkare/topp/låda.

Ang fasfel så hörs det ofta tydligt i botten. Är det mycket fasknas så låter det nästan som om du lagt på ett hipass-filter. Jag brukar alltid kontrollera stereoljud eller hela mixar i mono.

Nja inte riktigt mitt första, men höll på att bli mitt sista då det strulade hela tiden med att inte all text kom med när jag skrev från mobilen, så tänkte skita i att skriva nått öht ; (( Får se om allt kommer med nu 😉)

Jo absolut, dubbat vid panorering är A och O. Ditt tips har jag aldrig provat men som sagt så låter det bäst att spela in samma riff två ggr.

Det jag menade var att kopiera först tex höger spår, eq:a lite annorlunda än originalet och sen skicka dom två till ett spår för vidare eq och sen göra samma med vänster spår.

Som jag skrev till Die Hard så tycker jag ibland att gitarrerna låter lite tunt och att det inte alltid hjälper att höja volymen, då tycker jag det fetar till ljudet om jag gör så.

Ang fasfel så kollade jag tipset som Die Hard gav och det lät som du förklarade 🙂

Redigerat av Dahlis
Link to comment
Dela på andra sajter

fleyman (oregistrerad)

Nja inte riktigt mitt första, men höll på att bli mitt sista då det strulade hela tiden med att inte all text kom med när jag skrev från mobilen, så tänkte skita i att skriva nått öht ; (( Får se om allt kommer med nu 😉)

Jo absolut, dubbat vid panorering är A och O. Ditt tips har jag aldrig provat men som sagt så låter det bäst att spela in samma riff två ggr.

Det jag menade var att kopiera först tex höger spår, eq:a lite annorlunda än originalet och sen skicka dom två till ett spår för vidare eq och sen göra samma med vänster spår.

Som jag skrev till Die Hard så tycker jag ibland att gitarrerna låter lite tunt och att det inte alltid hjälper att höja volymen, då tycker jag det fetar till ljudet om jag gör så.

Ang fasfel så kollade jag tipset som Die Hard gav och det lät som du förklarade 🙂

Hehe, jag menade jag skrev mitt första inlägg 🙂

Jag brukar aldrig göra en exakt kopia av en kanal om jag inte ska processera den väldigt annorlunda. Tycker annars att det antingen inte gör nån skillnad mot att skruva direkt på originalkanalen eller att det blir för mkt konstigheter med fas.

Ett exempel på när jag skulle duplicerat en kanal är om jag vill ha en lowpassad i mono i mitten och en hipassad panorerad åt nåt håll. Då har kanalerna olika syften.

Som sagt, säger bara hur jag brukar göra. Om du är nöjd med resultatet av arbetssättet som du beskriver så ska du självklart göra så! Alla sätt är bra sätt om det låter bra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag menade jag skrev mitt första inlägg 🙂

Jag brukar aldrig göra en exakt kopia av en kanal om jag inte ska processera den väldigt annorlunda. Tycker annars att det antingen inte gör nån skillnad mot att skruva direkt på originalkanalen eller att det blir för mkt konstigheter med fas.

Ett exempel på när jag skulle duplicerat en kanal är om jag vill ha en lowpassad i mono i mitten och en hipassad panorerad åt nåt håll. Då har kanalerna olika syften.

Som sagt, säger bara hur jag brukar göra. Om du är nöjd med resultatet av arbetssättet som du beskriver så ska du självklart göra så! Alla sätt är bra sätt om det låter bra! 😄

Hahaha....jaså var det så du menade 🙂) Ja men välkommen hit då 😉

Ja asså, jag har väl egentligen inte experimenterat så väldigt mycket med det jag beskrivit, förutom det att jag alltid dubbat vid panorering.

Men jag har läst att en del gör så, har fler gitarrer med lite olika ljud, än bara en till hö och en vä, just för att tjocka till det. Sen kanske man inte behöver ha alla gitarrer pannade 100 % hö och vä. På den låten jag gjorde senast (kanske ska förtydliga att det är metal jag pratar om) så hade jag 100-70 hö och 70-100 vä, och så har jag läst att många gör.

Iof så brukar många jag läst om dubba även vid såna tillfällen, som vid panorering, men då jag kopierar och ändrar lite med eq så blir det ändå bättre än att bara ha en gitarr hö resp vä.

En skrev så här:

"jag tar alltid en ny tagning och försöker spela så tight som möjligt. Jag brukar ibland lägga upp till fyra tagningar på vissa ställen på mina låtar där jag vill att gitarren ska låta extra fet"

Så vad jag har upplevt hjälper det inte med att bara höja gitarren, då blir det bara, ja högre volym 🙂 det blir inte fetare för det.

Jag tänker lite som på en livespelning. Där har ju ofta gitarristen en hel vägg av högtalare som gitarrsignalen hoppar omkring i med ibland olika ljud, och som jag har förstått det så är det för att det ska låta större och fetare, inte bara för att få högre volym.

Men som sagt, det finns säkert lika många sätt att spela in musik som det finns musiker, och som du skriver, låter det bra så är det ju bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Dubbar brukar alltid låta fetast och mest naturligt dock tycker jag. Helst med ett lite annorlunda sound. Kanske en annan gitarr eller förstärkare/topp/låda.

Ja det glömde jag skriva. Två olika ljud gör att det upplevs som bredare än det är.Med samma ljud så låter det alltid tunnare. Prova även med oika cabimpulser med olika mickar,position av mickar, olika overdrives. Allt som kan göra skillnad. Referensslyssna på flera favoritband/låtar och och lyssna på vänster och höger sida hur olika de är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Glömde...igen. 🤪 Du har väl en bas också? Bas gör att gitarrljudet låter bredare och fetare. Lite chorus eller någon typ av stereobreddare på bas gör underverk. Kommer inte ihåg vilken gitarrist och band, som fick frågan i en intervju fick frågan hur fick du gitarrerna att låta så stora och tunga? Basen, svarade gitarristen och det stämmer helt och hållet.

Du kan läsa vidare här med den hel del nyttigt: https://urm.academy/mixing-secrets-volume-4-guitars/

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde...igen. 🤪 Du har väl en bas också? Bas gör att gitarrljudet låter bredare och fetare. Lite chorus eller någon typ av stereobreddare på bas gör underverk.

Du kan läsa vidare här med den hel del nyttigt: https://urm.academy/mixing-secrets-volume-4-guitars/

Precis och värt att inte glömma bort är att basen inte ska komma från gitarrerna... det är kanske överflödigt av mig att skriva det här men det är ju rätt lätt att vrida på lite extra bra för go botten när man ställer in gitarrljudet - ensamt låter det grymt mn i en mix låter det skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det glömde jag skriva. Två olika ljud gör att det upplevs som bredare än det är.Med samma ljud så låter det alltid tunnare. Prova även med oika cabimpulser med olika mickar,position av mickar, olika overdrives. Allt som kan göra skillnad. Referensslyssna på flera favoritband/låtar och och lyssna på vänster och höger sida hur olika de är.

Tack så mycket för dina tips och länkar, ska absolut kolla upp det.

Men när det gäller att bredda ljudet så har jag inga problem. Gör för det mesta så du beskriver, olika ljud på hö och vä.

Ibland väldigt olikt och ibland bara lite nyansskillnad.

Basgitarr har jag haft sedan mitten på 90-talet. Köpte alldeles nyligen en "ny" (begagnad) Yamaha J-bas efter att i många år haft en Fenderkopia P-bas.

Så att det är basen som ligger bakom otaliga tunga "gitarriff" är jag fullt medveten om.

Då jag i grunden är gitarrist och inte lagt ner så mycket tid på mitt basspelande så blir det för det mesta att jag kör unisont med gitarrkompet, i alla fall om det är en metallåt, och med en lite distad kanal blandad med den rena så blir det absolut mycket fetare och tyngre.

Men ibland så vill jag ändå ha ett tjockare gitarrljud, inte nödvändigtvis bredare, och då brukar jag kopiera så jag har två ibland tre spår på varje sida.

Det var det jag undrade över om ni andra gör, hur ni gör det och även hur man hör och undviker fasfel.

Och som sagt så var din länk om fasfel precis vad jag behövde. Nu vet jag vad jag ska lyssna efter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis och värt att inte glömma bort är att basen inte ska komma från gitarrerna... det är kanske överflödigt av mig att skriva det här men det är ju rätt lätt att vrida på lite extra bra för go botten när man ställer in gitarrljudet - ensamt låter det grymt mn i en mix låter det skit.

Absolut inte överflödigt att skriva det. Är nog väldigt många som gör som du skriver, på med alldeles för mycket bas på gitarren och sen inte fattar varför det bara låter "muddmuddmuddbloffbloffbloff" om allt ://

Har själv lärt mig erfarenhetsvägen. Lyssnar jag på mina gamla portainspelningar från 90-talet så låter det mycket så som jag beskrev

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Såg en video på tuben en gång men kan inte komma ihåg länken.Men i alla fall vad han gjorde så var det att han tog en gratis liten pianoplugg och spelade exakt detsamma på den och blandade med gitarrerna. Nu har väl alla DAW något piano så testa det och se vad du tycker.

Okej då har en bas så du har allt du behöver. Jo men i minst 90% så brukar basen spela unisont med gitarrerna i metal.En billig bas är bättre än alla midibaser som låter fejk.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...