Jump to content
Annons

Seriekopplat Midin Rätt?


Tobbski

Recommended Posts

Hej på er

Tänkte kolla med er midikunniga om jag tänkt rätt i midikedjan när jag seriekopplat det.

Från Midicomposer Out till Midisport In Ch 1
Från Fatar Out till Midisport In Ch 2
Från Alesis Quadraverb Out/Thru till Roland SC88 In A
Från Alesis SR16 Out till Roland SC88 In B
Från SC88 Out/Thru till Midisport In Ch 4
Från Midisport Out Ch 4 till Quadraverb In
Från M1 Out till T3 In
Från T3 Thru till X3 In
Från X3 Out till Alesis Datadisk In
Från Alesis Datadisk Out till Midisport In Ch 3
Från Line6 POD Pro Out till Midisport In Ch 5
Från Line6 POD Pro In till Midisport Out Ch 5
Från Roland E86 Out till Midisport In Ch 6
Från Roland E86 In till Midisport Out Ch 6

Tacksam för snabbt svar.

Tobbski

post-28628-0-93182100-1485739222_thumb.jpg

Redigerat av Tobbski
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror helt och hållet på vad du vill göra.. Men din skiss ser felkopplad ut om inte Composern enbart ska kunna styra POD'en? POD'en är dessutom kopplad i "handshakemode" vilket är vanligt om man har en "librarianfunktion" i sitt sequencerprogram för att ändra eller editera patcher i enheten.

Gjorde en Googlesökning som jag länkade till här nedan.. Jag har tyvärr inte den tiden att göra en pedagogisk förklaring på just din uppkoppling då det kommer kräva en hel del tid.. Men jag tror du får hjälp av att få det förklarat via något Youtubeklipp och sedan rota lite i manualerna till syntarna.. Det svåra är inte MIDI i sig utan hur respektive MIDI enhet kommunicerar med omvärlden och hur man ställer in den för att göra det man vill.. Det är heller inte alla MIDI enheter som har en helt logisk uppbyggnad att man förstår hur och var man ska leta och vad tillverkaren valt att de viktiga funktionerna.ska heta

How MIDI Works

Lite info som kanske kan vara till lite hjälp:

"Local MODE" är en funktion som är viktig i de flesta syntar med klaviatur och denna ska oftast stängas av om man använder en sequencer, vilket i grund och botten innebär att man frikopplar klaviaturen mot sin egen ljudmotor och när man spelar på klaviaturen skickas istället MIDI-Notdata in i datorn, via sequencerprogrammet och ut igen till den kanal man ställt in sequencern mot.

.. Men din skiss vittnar om ett helt annat scenario där det saknas ganska mycket information för att du ska få rätt funktion

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på vad du vill åstadkomma eller vad du vill styra med vad. Tänk på att "thru" är bara en kopia av in.

Jag vet inte hur mycket du redan vet, men jag ser seriekoppling av MIDI till någonting som tillhör historien. (Det gjorde (i alla fall jag) på den tiden när MIDI-interface var dyra och USB inte fanns. 😊 )

Jag vet inte om det skulle funka för dig, men när jag använde midistyrning som mest, såg jag till att varje synth får en egen in/out-port - och därefter köra midi-echo mellan syntarna i datorn.

D.v.s. om du vill styra en synths med en annan synth kan du: 1) skapa en midi-kanal i ditt sequencerprogram, 2) välj in-port och sedan ut-port och kanal. 3) Därefter klicka på midi-echo för kanalen.

Nu skickar du midi-signaler från en synth till en annan (utan att behöva bry dig om vilka kanaler synten lyssnar/inte lyssnar på).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt och hållet på vad du vill göra.. Men din skiss ser felkopplad ut om inte Composern enbart ska kunna styra POD'en? POD'en är dessutom kopplad i "handshakemode" vilket är vanligt om man har en "librarianfunktion" i sitt sequencerprogram för att ändra eller editera patcher i enheten.

Gjorde en Googlesökning som jag länkade till här nedan.. Jag har tyvärr inte den tiden att göra en pedagogisk förklaring på just din uppkoppling då det kommer kräva en hel del tid.. Men jag tror du får hjälp av att få det förklarat via något Youtubeklipp och sedan rota lite i manualerna till syntarna.. Det svåra är inte MIDI i sig utan hur respektive MIDI enhet kommunicerar med omvärlden och hur man ställer in den för att göra det man vill.. Det är heller inte alla MIDI enheter som har en helt logisk uppbyggnad att man förstår hur och var man ska leta och vad tillverkaren valt att de viktiga funktionerna.ska heta

How MIDI Works

Lite info som kanske kan vara till lite hjälp:

"Local MODE" är en funktion som är viktig i de flesta syntar med klaviatur och denna ska oftast stängas av om man använder en sequencer, vilket i grund och botten innebär att man frikopplar klaviaturen mot sin egen ljudmotor och när man spelar på klaviaturen skickas istället MIDI-Notdata in i datorn, via sequencerprogrammet och ut igen till den kanal man ställt in sequencern mot.

.. Men din skiss vittnar om ett helt annat scenario där det saknas ganska mycket information för att du ska få rätt funktion

Lycka till

Hej

I detta fall är det så att jag har tänkt att Fataren eller composern (Master) skall styra all övrig (Slave) midiutrustning.

Därav undrar jag om jag kopplat rätt eller om jag måste ha varje enhet inkopplad som hand i hanske mode för att det ska fungera vilket ju då intebär att jag väl måste ha 2 st Midisports för att allt ska få plats? Eller ska fataren/composern kopplas direkt mot PC och alla övriga till Midisporten? Ska jag koppla allt i kedja dvs korgarna till varan via thru och sen till SC88 och SR16 vidare till alesis och slutligen via PODen för att sen in i Midisporten?

Redigerat av Tobbski
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på vad du vill åstadkomma eller vad du vill styra med vad. Tänk på att "thru" är bara en kopia av in.

Jag vet inte hur mycket du redan vet, men jag ser seriekoppling av MIDI till någonting som tillhör historien. (Det gjorde (i alla fall jag) på den tiden när MIDI-interface var dyra och USB inte fanns. 😊 )

Jag vet inte om det skulle funka för dig, men när jag använde midistyrning som mest, såg jag till att varje synth får en egen in/out-port - och därefter köra midi-echo mellan syntarna i datorn.

D.v.s. om du vill styra en synths med en annan synth kan du: 1) skapa en midi-kanal i ditt sequencerprogram, 2) välj in-port och sedan ut-port och kanal. 3) Därefter klicka på midi-echo för kanalen.

Nu skickar du midi-signaler från en synth till en annan (utan att behöva bry dig om vilka kanaler synten lyssnar/inte lyssnar på).

Hej

I detta fall är det så att jag har tänkt att Fataren eller composern (Master) skall styra all övrig midiutrustning. (Slave)

Därav undrar jag om jag kopplat rätt eller om jag måste ha varje enhet inkopplad som hand i hanske mode för att det ska fungera vilket ju då intebär att jag väl måste ha 2 st Midisports för att allt ska få plats? Eller ska fataren/composern kopplas direkt mot PC och alla övriga till Midisporten? Ska jag koppla allt i kedja dvs korgarna till varan via thru och sen till SC88 och SR16 vidare till alesis och slutligen via PODen för att sen in i Midisporten?

Redigerat av Tobbski
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt och hållet på vad du vill göra.. Men din skiss ser felkopplad ut om inte Composern enbart ska kunna styra POD'en? POD'en är dessutom kopplad i "handshakemode" vilket är vanligt om man har en "librarianfunktion" i sitt sequencerprogram för att ändra eller editera patcher i enheten.

Gjorde en Googlesökning som jag länkade till här nedan.. Jag har tyvärr inte den tiden att göra en pedagogisk förklaring på just din uppkoppling då det kommer kräva en hel del tid.. Men jag tror du får hjälp av att få det förklarat via något Youtubeklipp och sedan rota lite i manualerna till syntarna.. Det svåra är inte MIDI i sig utan hur respektive MIDI enhet kommunicerar med omvärlden och hur man ställer in den för att göra det man vill.. Det är heller inte alla MIDI enheter som har en helt logisk uppbyggnad att man förstår hur och var man ska leta och vad tillverkaren valt att de viktiga funktionerna.ska heta

How MIDI Works

Lite info som kanske kan vara till lite hjälp:

"Local MODE" är en funktion som är viktig i de flesta syntar med klaviatur och denna ska oftast stängas av om man använder en sequencer, vilket i grund och botten innebär att man frikopplar klaviaturen mot sin egen ljudmotor och när man spelar på klaviaturen skickas istället MIDI-Notdata in i datorn, via sequencerprogrammet och ut igen till den kanal man ställt in sequencern mot.

.. Men din skiss vittnar om ett helt annat scenario där det saknas ganska mycket information för att du ska få rätt funktion

Lycka till

Okej nu har jag dragit upp två senarier om hur man kan koppla enhetrna varav den nedersta är Chatrine Miltons förslag och som du då ser så blir det en enhet (PODen) som blir utan kanal att koppla på vilket man kan lösa med att koppla den till det blå interfacet Out från PODens In och PODens Out till SC88 In B då den har två IN´s kan det vara nåt?

Från Midicomposer seriekontakt till datorn

Från Fatar Out till blå interfacet

Från Alesis Quadraverb Out till Roland SC88 In A

Från Alesis SR16 Out till Roland SC88 In B

Från Midisport Out Ch 1 till Alesis Quadraverb In

Från Midisport In Ch 1 till Roland SC88 Thru

Från Midisport Ch 2 In till Alesis Datadisk Out

Från Alesis Datadisk In till Korg X3 Out

Från Korg X3 In till Korg T3 Thru

Från Korg T3 In till Korg M1 Out

Från Midisport Ch 3 Out till Roland E86 In

Från Midisport Ch 3 In till Roland E86 Out

Från Midisport Ch 4 Out till Line6 POD Pro In

Från Midisport Ch 4 In till Line6 POD Pro Out

------------------------------------------------------

Från Midicomposer seriekontakt till datorn

Från Fatar Out till blå interfacet

Från Midisport Out Ch 1 till Alesis Quadraverb In

Från Midisport In Ch 1 till Alesis Quadraverb Out

Från Midisport Out Ch 2 till Alesis SR16 In

Från Midisport In Ch 2 till Alesis SR16 Out

Från Midisport Out Ch 3 till Alesis Datadisk In

Från Midisport Out Ch 3 till Alesis Datadisk Out

Från Midisport Out Ch 4 till Roland SC88 In

Från Midisport In Ch 4 till Roland SC88 Out

Från Midisport Out Ch 5 till Roland E86 In

Från Midisport In Ch 5 till Roland E86 Out

Från Midisport Out Ch 6 till Korg M1 In

Från Midisport In Ch 6 till Korg M1 Out

Från Midisport Out Ch 7 till Korg T3 In

Från Midisport In Ch 7 till Korg T3 Out

Från Midisport Out Ch 8 till Korg X3 In

Från Midisport In Ch 8 till Korg X3 Out

Från ? Out Ch ? till Line6 POD Pro In

Från ? In Ch ? till Line6 POD Pro Out

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...