Jump to content
Annons

D200

Recommended Posts

Hej!

Går det att göra en Helmholz-resonator som man ställer i ett hörn som inte är helt som en låda, typ tändsticksask i formen utan trekantig när man tittar uppifrån? Eller funkar det inte då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Hej!

Går det att göra en Helmholz-resonator som man ställer i ett hörn som inte är helt som en låda, typ tändsticksask i formen utan trekantig när man tittar uppifrån? Eller funkar det inte då?

Visst fungerar de i ett hörn. Men det blir nog ordentligt mycket svårare att räkna ut hur hålen

ska borras. Alternativt att väldigt mycket volym inte kommer till någon användning. Men svåra beräkningar är datorer bra på, frågan är bara om du kan hitta det på silverfat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt en lägenhet och det är lite skumt. Har inte mätt den än utan bara lyssnat och räknat fram lite noder som kan vara ett problem. Rektangulärt rum med en sovalkov. Måste nog mäta upp det innan jag går vidare.

Sen undrar jag om det är en dum ide att ställa studiobordet i hörnet i 45 graders vinkel? Mest för att slippa ha en monitor i hörnet?

Ett alternativ är att jag drar ut det till mitten av kortsidan och då kanske det blir bättre. Får möblera om lite bara.

Tar med en bild på de 2 positionerna på bordet och som även visar fönstret och balkongdörren på kortväggen där det ska stå...

post-17288-0-31947700-1483209235_thumb.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Är osäker på om det funkar att ha helmholzresonatorer i hörn. Man vill ha dem där lufttrycket är som störst för den designade frekvenser. Dvs den väggen där den stående vågen studsar mot. Vet ej hur det blir om man har öppningen 45 grader mot det. Skulle nog hellre köra på bredbandsabsorbtion i hörnet

Sen angående triangelformen så tror jag inte att den har någon betydelse, det är volymen på lådan som räknas.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen angående mixposition i hörnet så är det inte optimalt men det kan funka. Det bästa är att prova sig fram och mäta, tex med Room EQ Wizard. Då får man svart på vitt hur det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara att just lådans djup är med och bestämmer vilken frekvens den kommer hjälpa mot. Arean på framsidan bestämmer ju bara verkningsgrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är två energi lagrings element i en helmholtz resonator. Det är lufttrycket i lådan och rörelsen i massan hos luften i portarna. För att det ska fungera med många hål så måste det vara samma lufttryck i alla portarna. Jag är inte säker på att så blir fallet. Inte heller är det lätt att avgöra hur stabil systemet är för störningar. Har en port mindre mottryck kommer det att bli större flöde där än i andra portar. Det betyder att den får en annan frekvens, men det betyder också att lufttrycket stiger snabbare. Jag skulle i alla fall försöka placera hålen så att

det är lika mycket volym bakom varje hål, men det gör förmodligen även att effektiviteten minskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en sån i huset förut som verkade funka enligt mätningen efteråt. Låda som är tex 200x100 cm och 20 cm djup på insidan. Sen borrar man ett visst antal hål på framsidan med viss diameter och då ska den ta en viss frekvens. Antal hål, diameter, djupet på lådan och baffeln bestämmer vilken frekvens som påverkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du en hög triangel och delar upp den i mindre lådor inuti kan du ha ett hål per låda. Använder du rör så kan du stämma den genom att justera längden på rören.

Kolla här tex:

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/630460-panel-helmholtz-resonators-studio.html

Men jag är fortfarande osäker på om det går att ha en sådan i ett hörn. Vet ej vad som händer om ljudenergin träffar hålet i en vinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du en hög triangel och delar upp den i mindre lådor inuti kan du ha ett hål per låda. Använder du rör så kan du stämma den genom att justera längden på rören.

Kolla här tex:

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/630460-panel-helmholtz-resonators-studio.html

Men jag är fortfarande osäker på om det går att ha en sådan i ett hörn. Vet ej vad som händer om ljudenergin träffar hålet i en vinkel.

Fast det är inte ett hål, det är ett visst antal små hål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är inte ett hål, det är ett visst antal små hål.

Eller ett hål. 🙂

Går att göra på olika sätt.

Läste du länken jag postade? Där har han små boxar med ett hål per box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ett hål. 🙂

Går att göra på olika sätt.

Läste du länken jag postade? Där har han små boxar med ett hål per box.

Hur är verkningsgraden på en sån jämfört med den jag tänker på? Är den lätt att räkna på och få att hamna på rätt frekvens? Jag skulle ju gärna ha nåt så litet som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är verkningsgraden på en sån jämfört med den jag tänker på? Är den lätt att räkna på och få att hamna på rätt frekvens? Jag skulle ju gärna ha nåt så litet som möjligt.

Hur en sådan presterar jämfört med en med flera hål kan jag inte svara på. Så långt sträcker sig inte min kunskap.

Det går smidigt att räkna ut rätt frekvens dock, kolla i tråden jag länkade, det finns ett Exceldokument där, där man skriver in längd, bredd och höjd m.m. och får ut resultatet som en graf. https://www.gearslutz.com/board/7211137-post36.html

Angående storlek så vet jag inte hur mycket som behövs men han i tråden använde 4 st boxar för att tämja en frekvens, dock fick han riktigt bra resultat. Vet ej hur det hade blivit om man använder en box med flera små hål. Tror dock att man behöver lite volym. Som det står i tråden så är det rekommenderat att man tar upp 1% av rummets volym för bästa resultat. Hur det blir om man har mindre än det kan jag inte svara på. Det bästa är nog att prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall 1% av rummets volym men även minst 1% av frontbaffeln ska vara perforerad när det är en med flera hål. Mh-audio.nl eller nåt heter en sida som är bra. Där finns det många olika kalkylatorer för diverse saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...