Jump to content
Annons

Ett underbart Götebordsband bad mig lägga sång. Hur låter det?...Metal....


magnus83

Recommended Posts

Tjohopp!

Fick en förfrågan att lägga sång på en låt. Älskar verkligen låten och texten (inte jag som skrivit texten).

Underbar refräng! Satt i mitt huvud när jag skulle sova, jobbigt men bra betyg 🙂

Så till frågan. Jag har lagt denna sång som ni kan höra här på min soundcloud. Tycker ni det låter apa?

Finns det något jag kan göra annorlunda?

Jag är öppen för förslag 🙂

....edit. Jag har lagt ny sång där det är otakt..... 🙂

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hör inte texten alls typ. När jag trackar sång så jobbar jag mycket med fraseringen och uttal. Scream är ju i mångt och mycket ett rytmiskt intstrument och när man frågar "vad sjunger du där" då är uttalet för dåligt helt enkelt även trycket sitter ju i konsontanterna.

Bra tryck i övrigt osv men uttalet måste bli bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, svårt!

Men jag ska göra mitt bästa.

Är ju sjukt lurigt när man inte är född i något engelsktalande land, och när man har ett underbart svengelskt uttryck... 🙂

Men jag ska försöka i alla fall. Så tipset är att artikulera bättre 🙂

Om man tar bara mixningsbiten. Hur låter den röstmässigt sett?

(Jag mixar voxen... 🙂

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju jättebra! 🥰  Fördelen med growl är att man kan growla bort svengelskan. ☺️ Helt ärligt hör jag inte jättemycket svengelska, i vilket fall är det ingenting som jag stör mig på alls. Det låter som om du artikulerar rätt bra ändå, så jag har ingenting att klaga på röstmässigt.

Möjligt att det går att labba lite mer med hooks i versen, men på det hela taget är det argt å bra genom hela låten. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Cathrine, Tackar 🙂 Hehe, ja med growl kan man dölja det mesta. Kommer ihåg en gång när vi lirade live och jag totalt glömde texten på en låt. Då bara jag sjöng helt random engelska ord i takt. Inte en själ som märkte någonting 🙂

Ja i versen så kunde jag nog laborera lite mer. Får se vad det blir av det hela 🙂

Crillemannen, Ja artikulering är grymt viktigt och något jag verkligen behöver jobba på. Men det är ju skönt att ha något att öva på i alla fall 🙂

Gött i alla fall att sången satt sig väl i mixen 🙂

Själv gillar jag ljudet han har kranat fram, med tanke på att han kör gitarrerna med POD så låter det kanon! 🙂

Men smaken är som baken 🙂

Fan, jag ser nu att jag är en smilemissbrukare. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är redan sagt så jag vet inte vad jag ska tillägga annat än att jag gillar låten. Mycket effekter på sången, kanske är det som gör att fraseringen blir otydlig, i alla fall i mina kassa datorhögtalare?

Bra skit! Argt och bra när man är på det humöret och det är jag ofta! Svengelska går att öva bort med dedikation. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Dark Of Light, Ja du har nog rätt. Men på lead-sången så har jag bara eq, kompressor, delay och reverb. Men mycket sparsamt. Bara så att det nästan hörs.

Men med körer och annat är det en annan historia... hehe. Kanske blev lite för mycket av det goda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...