Jump to content
Annons

Trumbuss enligt Cathrine?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Och enligt alla andra med förstås. Bara det att jag gillar det Cathrine skriver, verkar alltid väldigt vettigt. 🙂

Jag spelar in enkelt med få spår. De ggr jag gjort trumbussar så har jag ändå sen tyckt slutmixen alltid blivit bättre om jag kört utan trumbuss, lätt kompression på varje trumspår, lite mer på OH, lite mindre på kick o virvel. Sen blir det lite mer komprimerat på masterspåret.

Men att hålla på med trumljud är så roligt att jag gärna ska testa bussandet mer. Observera att jag spelar in digitalt på 32-spårs porta, men på ett sätt som påminner ganska mycket om rullbandsstudiorna förut, jag gör all kompression i outboard. Jag har en outboardkedja med en väldigt bra APEX eq, SPL Virtualizer och en SPL kompressor/limiter på slutet. DAW-pluggar kan jag alltså inte använda, men förfarandet med kompressorer o eq brukar ju bli ganska lika i alla fall.

Undrar nu hur ni gör en trumbuss, lägger ni komprimering på både de separata spåren och själva bussen? Jag vill nog ha både kick o virvel på egna spår o resten i bussen. Virveln går ju in rejält i OH ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Parallell kompression på hela trummixen brukar folk göra men det går säkert att lägga upp delar av setet och komprimera via en buss. Frågan är väl hur många separata ingångar du har på din kompressor och om den kan klara olika typer av kompression i realtid till flera olika inkopplade ljudkällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Parallell kompression på hela trummixen brukar folk göra men det går säkert att lägga upp delar av setet och komprimera via en buss. Frågan är väl hur många separata ingångar du har på din kompressor och om den kan klara olika typer av kompression i realtid till flera olika inkopplade ljudkällor.

Det är bara en stereokompressor så jag kör varje spår igenom den i realtid till de nya spåren. Till en trumbuss kan jag köra alla de spåren okomprimerat in till kompressorn o komprimera före stereospåret på bussen. Passar på att vila öronen och städa i studion medans "pingpongningen" håller på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska försöka (någorlunda) kortfattat och sammanhängande klargöra hur jag gör med rock och metal-musik. (Jag har ett lite annat tänk med pop och EDM, men routingen är rätt snarlik.) Såhär gör jag när jag/vi producerar/mixar rock och metal:

Som trumprogram kör jag EZ Drummer 2 med expansionen "Metal!" (kopplat till digitaltrumset som trummisen spelar in på), vilket kanske gör det inte 100% applicerbart i alla sammanhang, men jag mixar och behandlar det som ett vanligt trumset.

Kanal- och buss-mässigt kör jag ut hela EZ Drummer till separata kanaler vilka blir: Bastrumma, Virvel Pukor, Hihat, OH, Amb, Comp, Reverb. ('Amb' är rumsmick och 'Comp' är för parallellkompression).

Jag skickar allt (utom bastrumman) till en Percussionbuss. Bastrumman skickar jag till en separat bastrummebuss. som jag använder för sidechain på övriga sub-bussar. (T.ex. Klarsång-vers, Synth-stråkar, Synth-lead etc.)

Alla kanaler komprimeras och EQ'as separat, där jag lägger största krutet på bastrumma och virvel. På Bastrumman kör jag en parametrisk EQ för att ta bort problemområden + Pultech-EQ (emulering) för att få mer djupbas+attack och även gröpa ur den mer, och lämna mer plats i mid för övriga instrument. Sedan en Focusrite ISA 130 (emulering) med 3:1 ratio för att trycka till den ca 4dB. Virveln har en lätt högpass/lågpass EQ samt Distressor (emulering) med snabb attack och lite långsammare release. 2:1-ratio med 5-6dB kompression. Detta så virveln inte låter "pang" utan lite mera "paaang". På så sätt kliver virveln fram i mixen utan att volymen höjs. Övriga trumkanaler får lite behandling med lätt EQ och lätt kompression där det behövs. Alla kanaler har N-type konsollemulering (vilket är en form av färgning av ljud och saturation för lite mer värme). Juste, pukorna boostar jag vid 100hz och släpper igenom rätt mycket. Detta p.g.a. att pukorna endast används i fill-ins och intron, och där ska de låta fett och mycket. Som t.ex. låten Sweetest Words. (Finns på Spotify om man söker på 'Furiam').

Sen får percussionbussen en parametrisk EQ för problemområden samt passa in trummorna i övriga låten + en Manly Slam (emulering) med kompression på 1-2 dB. Sen en N-type konsollemulering + röremulering för mer värme och ihoplimning.

Därefter åker percussionbussen till masterbussen där den sidechainas med 1-2 dB med resten av låten för att limma ihop allt lite till. (Övriga instrument/sång-bussar har också kompression, EQ, sidechain m.m. i den mån det behövs.)

Värt att veta är just att EZ Drummer låter himla bra som det gör, utan någon behandling. Däremot har trummorna en tendens att låta rätt middiga, speciellt tillsammans i en låt, samt att OH kan låta lite tunna och 'simmiga', därför komprimerade jag OH en aning för att trycka till svansen på cymbaler och dylikt.

Hoppas jag svarade på dina funderingar. 🙂

ps. Juste, beroende på om trummisen dubbeltrampar eller inte, automatiserade jag bastrummans volym. Detta så den inte tar över vid dubbeltramp, men ändå låter fet vid singelslag. Så det beror helt på hur snabbt låten går och hur intensiv den är som avgör hur mycket djupbas och volym du kan ha i bastrumman (samt övriga trumsetet).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mycket utförligt, du skulle bli en bra lärare på studioutbildningar. Väldigt stort tack!

Lyssnade på ert album

https://open.spotify.com/album/0bGYqxytPypOMkql0XSly9

Jag tyckte personligen trummorna lät lite överprocessade, men det ska väl vara så i genren. Jag föredrar pang i stället för paaang. Men du har säkert fått fram det sound du/ni vill ha.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vassego. Det är som sagt roligt å dela med sig. 🙂

Jo, det är absolut väldigt processat. Allt är väldigt komprimerat och EQ'at mycket p.g.a. att det är metal-pop men oxå min egen vilja att mycket av de olika elementen ska höras.

Jag har massor med nya idéer och pluggar som jag vill använda i nästa album 🥰 , och jag hade massor med utmaningar att tampas med. En av dem var just att få bastrumman att höras i alla olika typer av ljudsystem, utan att den låter för mycket i något av dem. 😳

Men på det hela taget är jag rättså nöjd. (Perfektionisten i mig hittar ständigt fel. 😊😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde lite truminspelningar i den nya studiolokalen idag, blev lite taggad av det här förstås. Jag gjorde inga efterskruvningar, jag bara flyttade mickarna lite och lyssnade hur det lät oprocessat. Och nu börjar jag nästan tro att grundljudet i nya lokalen är bättre än hemma i kåken. Jag spelade först in med sju mickar, kagge, virvel, puka, golvpuka, två OH o rumsmick. Lät bra på alla spåren, och även tillsammans.

Och sen laborerade jag med Glyn Johns 4-mickars plus rumsmick. Det är svårt med Glyn Johns OH, det blir gärna helt olika sound i hängpukan (långt från micken) och golvpukan, (nära micken) men idag fick jag till det väldigt bra. Ett annat problem med Glyn Johns är att sidomicken vid golvpukan hamnar rakt i sidled från riden, och då låter riden väldigt svagt och konstigt, den tom fasvänder sig när den vinglar upp o ner. Det kan bli att man hör både hihat och ride mest i den övre OH. Men trummisen jag ska spela in nu vill ha riden ganska mycket bakåttippad mot för hur de flesta trummisar vill ha den så då skickar den ljudet mkt bättre mot sidomicken. Glyn Johns ger ett som jag tycker intressantare stereoljud än vad normal OH, och framförallt än vad X/Y ger. Med X/Y och A/B OH går tex riden in mest i den ena micken, hihaten i den andra, o det blir stereo på det viset. Med Glyn Johns hör man riden i stereo, bägge OH tar upp den, det blir väldigt coolt. Hihaten går in mest i den övre OH, men går dessutom även in i virvelmicken. Virveln brukar låta lite mer i den övre OH än i sido-OH så man kan få panorera över virvelmicken pyttelite mot golvpukan för att den ska hamna i mitten. Även hängpuka och golvpuka blir snyggt stereoinspelade om man lyckas få mickarna på rätt ställe. Gärna en ganska liten crash inte allt för högt upp vid hihaten. 

Och självklart pannar jag allt så hihaten kommer lika som trummisen hör den, till vänster, o golvpukan till höger.  😛

Ska bli väldigt intressant att höra hur det låter med en skicklig trummis, jag kan bara banka väldigt furt. (dialektal variant på fult)

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade häromdan att skära bort lite kring 400hz på pukorna, höja vid 100 och sen höja lite vid nån högre frekvens(där man hör tillslaget). Jag fick då bort en del av den fula burkighet som fanns på de mindre pukorna(10 och 12") men det blev kaos vid partier där det är "puktakt". går liksom inte att urskilja de olika pukorna och det blir väldigt svårt att höra skillnad mellan golvpukan o kaggen. Jag tror jag måste gå in och eq:a varje puka för sig men hur gör jag bäst för att skilja på golvpuka(18") och kaggen utan att ta bort all botten i pukan? Måste jag kanske autmatisera eqn? Alltså skära bort lite botten från golvpukan under de partier där den krigar mot kaggen eller finns det nåt enklare sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen man är helt nöjd är det dags att lägga av. Då har man slutat utvecklas och lära sig. 😉

Helt sant. ☺️

Jag gjorde lite truminspelningar i den nya studiolokalen idag, blev lite taggad av det här förstås. [...]

Så roligt! Jo, det är nog (nästan?) helt omöjligt att vara helt i fas med allt, så jag antar att man åker på att använda diverse faspluggar bara för att få allt att låta som det ska. (Skaffade faktiskt Waves In-Phaze på fredagsrean.) Jag skulle testa att spela in en tagning där du går igenom hela settet och slår på en sak i taget. Så kan du justera både läckage, placering, och får en bild av hur varje trumma låter med nuvarande uppmickning. Därefter justera efter fas, och sedan ha faspluggarna redo i högsta hugg. 😱 (Men som sagt, det är bara i mitt huvud, jag är inte van å micka trumset.  😊 )

Jag testade häromdan att skära bort lite kring 400hz på pukorna, höja vid 100 och sen höja lite vid nån högre frekvens(där man hör tillslaget). Jag fick då bort en del av den fula burkighet som fanns på de mindre pukorna(10 och 12") men det blev kaos vid partier där det är "puktakt". går liksom inte att urskilja de olika pukorna och det blir väldigt svårt att höra skillnad mellan golvpukan o kaggen. Jag tror jag måste gå in och eq:a varje puka för sig men hur gör jag bäst för att skilja på golvpuka(18") och kaggen utan att ta bort all botten i pukan? Måste jag kanske autmatisera eqn? Alltså skära bort lite botten från golvpukan under de partier där den krigar mot kaggen eller finns det nåt enklare sätt?

Om du har tre pukor på varsin kanal skulle jag skapa tre nya spår. D.v.s. Puka 1, Puka 2, Puka 3, och sedan Puka 1 intro, Puka 2 intro, Puka 3 intro. Sen hugger du bara av audiospåren för pukorna och flyttar ner dem i de partier där det är pukspel till intro-spåren. På så sätt slipper du automatisera ihjäl dig utan kan lugnt både ha olika volym, eq och kompression och eventuellt andra effekter.

Du kan även ha två olika EQs på varje spår, som du slår på/av i de olika partierna om det inte är så mycket som behövs ändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag testade häromdan att skära bort lite kring 400hz på pukorna, höja vid 100 och sen höja lite vid nån högre frekvens(där man hör tillslaget). Jag fick då bort en del av den fula burkighet som fanns på de mindre pukorna(10 och 12") men det blev kaos vid partier där det är "puktakt". går liksom inte att urskilja de olika pukorna och det blir väldigt svårt att höra skillnad mellan golvpukan o kaggen. Jag tror jag måste gå in och eq:a varje puka för sig men hur gör jag bäst för att skilja på golvpuka(18") och kaggen utan att ta bort all botten i pukan? Måste jag kanske autmatisera eqn? Alltså skära bort lite botten från golvpukan under de partier där den krigar mot kaggen eller finns det nåt enklare sätt?

Skär där det låter som värst helt enkelt. Runt 400hz. lämna det till virveln istället. Rackpuckor går utmärkt att EQ:a tillsammans och golvpukor för sig. Men alla tillsammans, nej. Om det krockar med kaggen, skär, då låter det som du försöker ha för bommig golvpuka. Glöm det, det  funkar inte. Att du kan behöva skära mer än du tror är nödvändigt på pukan är bara att acceptera. Det innebär inte nödvändigtvis att du tar bort all botten. Är kicken en bommig 80-talskick? Du behöver fundera på helheten. Vad ska vara stort och inte? Vill du att pukan ska låta stort, gör kicken smalare t ex. Kanske ska lägga upp en snutt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...