Jump to content
Annons

USB3-ljudkort men i USB2?


oioioi

Recommended Posts

Jag måste nog göra saker i lite omvänd ordning, först köpa nytt ljudkort, och senare ny dator.

Ljudkortet kommer användas några månader med en Windows 7-laptop som har endast USB2. Kommande stationära dator kommer givetvis ha USB3, och troligen Windows 10.

Jag har ingen koll på marknaden, men visst finns det USB3-ljudkort?

Fungerar dessa även via USB2?

Tips mottages gärna. Behöver inte så många ingångar då endast en person i taget kommer spelas in, maximalt gitarr plus sång. Bör ha fantommatning. Och hörlursutgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker ljudkorten verkar släpa efter i utvecklingen. Det fanns t ex väldigt få USB 2 kort även när USB 2 var väl etablerat i övrigt. Spelar du in få kanaler och inte har för hög samplingsfrekvens så klarar du dig med USB 2, var nu gränsen går?

USB 3 är väl alltid bakåtkompatibelt med USB 2, men det är klart att det är väl säkrast att kolla.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ljudkorten utvecklas väldigt. Jag har ett Motu 8m med 8 preamps där specen för USB ser ut så här:

USB 2.0 (44.1 to 48 kHz): 64 in/out

USB 2.0 (88.2 to 96 kHz): 32 in/out

USB 2.0 (176.4 to 192 kHz): 24 in/out

Inte så dåligt ändå för USB2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda USB 3.0-ljudkortet jag känner till är Presonus Studio 192 och behöver bandbredd för att maxa en extrem multikanalsinspelning i 192 kHz. 

Annars är USB 2.0 fortfarande det som gäller, alternativt Thunderbolt eller Ethernet för större system. 

För det du ska spela in har Radiogossen rätt, det behövs absolut inte mer än USB 2.0. 

Bakåtkompabilitet är inga problem i USB så du kan koppla ljudkortet i USB 3.0-port.

Däremot, det finns USB 3.0-kontrollers av diverse kvalitet och stabilitet, så om du bygger en stationär dator och kan välja komponenter själv skulle jag se till att moderkortet har USB 3.0-kontroller från Intel och inget annat. 

Till sist, välj ut en av USB-portarna och koppla alltid ljudkortet till den porten. Ifall du byter port kan Windows identifiera ljudkortet som ny maskinvara, vilja installera drivrutinerna igen och du får välja om drivrutin i ditt musikprogram till "[ljudkortsmodell] #2". Det slipper du bekymra dig över om du använder samma port. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Antelope har exempelvis Zen Studio, som har 20 analoga in, 10 analoga ut + 2st ADAT I/O - och kopplas på USB2. Likadant med t ex RME FF UFX, som har 12 analoga in/ut, 2 ADAT I/O och AES I/O och kopplas på USB2. RME MADI-interface hanterar 64 I/O på USB2.

I och med detta, så vill jag nog påstå att USB2 räcker gott för studion. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

RME Fireface UFX+ (plus) finns ju. Har precis släppts. Det har både Thunderbolt och USB 3.0. Men så har det också 94 in och 94 ut. Fullsmetad med anslutningar, MADI, dubbla ADAT, AES/EBU, SPDIF, Dubbla MIDI I/O, Wordclock, Headphones, 12 Analog varav 4 Mic... mm..
Är man riktigt snäll så hittar man säkert även en öltapp på baksidan ☺️ 



Edit:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar!

Slutsatsen verkar vara att det inte finns behov för USB3 för den normale användaren.

Något ni kan rekommendera?

Jag vill ha ett pålitligt och stabilt kort, med fantommatning och enkelt handhavande. Bra ljud åt båda hållen, samt fysiska volymkontroller både för hörlur(ar) och monitorer. Till ett lågt pris! Behöver inte så många in- och utgångar.

Om man i stället går på att montera in ett internt ljudkort i den stationära datorn, vad ska man tänka på då? PCI/PCI-express? Får man med någon enhet att ha uppe på skrivbordet - med volymrattar samt in- och utgångar, eller måste man in och krypa under skrivbordet så fort man ska ändra något?

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta kort brukar inte ha separata controllers för monitor och hörlurar, utan ha en och samma med möjlighet att toggla mellan med en knapptryckning. På mitt gamla motu-kort är volymratten densamma för båda och jag byter genom att pressa ned ratten en gång.

Har inte själv men folk säger att RME är överlägset är det gäller låg latency och stabilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta kort brukar inte ha separata controllers för monitor och hörlurar, utan ha en och samma med möjlighet att toggla mellan med en knapptryckning. [..]

Jag hävdar motsatsen! Jag tycker dom flesta korten idag har separat för lurar och monitor vilket jag tycker är bra förstås. 🙂  

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

SPL Crimson har olika controller för monitor och hörlurar. Men som sagt var de flesta har inte det och det är inte det viktigaste heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag hävdar motsatsen! Jag tycker dom flesta korten idag har separat för lurar och monitor vilket jag tycker är bra förstås. 🙂  

Jaha ja då hänger man inte med tillräckligt längre uppenbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har testat både pci pcie firewire thunderbolt och usb. För ljud och bild har jag bara kört med usb utom just till bild/video insamling vilket jag gör vis udb3. Även i pci läget finns lösningar som till och med funkar alldeles strålande med 10 fysiska in och utgångar även på en hackmac som kör i en maskin med slotar som inte funnits i en mac på många år och ändå fungerar det bra.

Så kort sagt det är ingen större skillnad alla dom här vägarna in och ur datorn funkar nog ganska bra nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda kompatibilitetsproblemet jag har hört är att köra legacy USB1.1-prylar på ett USB3-interface. Verkar inte som alla controllers stödjer det.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...