Jump to content
Annons

Har nån ett bra Sultans of Swing-spår på trummor?


Ziggy

Recommended Posts

Helst oprocessade wavs. Men 1 enda mp3 får i värsta fall duga, bara den isf låter bra.

Helst äkta annars mjuka. Har du något jag vill ha kommer vi överens om ett pris.

Vet ej om jag postar i rätt forumdel. Ämnet känns inte trumrelaterat på *det* viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska spela in den själv (i okommersiellt syfte).

Sorry, hade brådis när jag skrev förut, menade helst riktiga trummor, men att även mjukvarutrummor går bra.

Enda jag hittade var detta. Gissar att det är trumspåret i en mp3.
http://www.karaoke-version.com/custombackingtrack/dire-straits/sultans-of-swing.html?aff=132

Skulle gärna haft mer att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Bluddrik. Ska kika när jag är hemma.

Vad kunde jag annars förvänta mig, mellan tumme och pekfinger, att få betala för inspelning av trummor av nån här som har möjlighet att göra detta i (sin) studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna spela in en version som en kul och bra övning, men har nog inte tid att ta tag i det förrän om 3-4 veckor.

Jag spelar in på 8 kanaler i min replokal och du kan få spåren som 24-bitars wav:

Kick

Snare

Snare under

Tom 1

Tom 2

Hihat

OH L

OH R

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jayway. Om du menar som övning och att du inte tar betalt säger jag självklart inte nej till att först och främst testa det. Och tack för tipset (drumscometrue), det verkar vara ett gott alternativ. Ingen fara om det dröjer några veckor. Du kan uppdatera här i tråden eller PM:a, vilket du vill!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jayway. Om du menar som övning och att du inte tar betalt säger jag självklart inte nej till att först och främst testa det. Och tack för tipset (drumscometrue), det verkar vara ett gott alternativ. Ingen fara om det dröjer några veckor. Du kan uppdatera här i tråden eller PM:a, vilket du vill!

Ja precis, utan kostnad.

Ok, vi hörs om några veckor då, så kan vi prata lite mer detaljerat om inspelningen. Skicka ett PM om du tycker att det börjar ta för lång tid. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej Ziggy! Jag har inte glömt bort dig... Är det fortfarande intressant?

Jag var och satte upp mickar i replokalen häromdagen, ska försöka spela in den kommande veckan men är inte 100% säker på att jag hinner. Vi hörs via PM!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör du en sån inspelning av en så lång låt Jayway? Orginalinspelningen i lurar o trummar låten rakt igenom?

Ja, jag tänkte faktiskt testa det den här gången, och se hur det blir. Alltså att jag importerar låten med Dire Straits i min DAW och bara lägger till ett par takters inräkning för att klara starten. Om det blir för svajigt får jag tänka om och t.ex. använda en MIDI-version med klick istället. 🙂

När jag spelar in egna låtar brukar jag först spela in en enkel instrumental skiss av låten och ha den i lurarna tillsammans med klick när jag spelar in trumspåret. Sen tar jag bort allt utom trummorna, och lägger på alla övriga instrument som ska vara med i den "riktiga" versionen.  Det brukar funka rätt ok, men man måste vara rätt fokuserad om det ska vara lite dynamik i trumspelet (t.ex. softare verser och hårdare refränger). Riktigt bra övning, faktiskt!

Det är förresten en detalj i Sultans of Swing som jag inte får glömma. Mark Knopfler sjunger ju någonting med "bells" i en av verserna, och där kommer en grej på ride-klockan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänkte faktiskt testa det den här gången, och se hur det blir. Alltså att jag importerar låten med Dire Straits i min DAW och bara lägger till ett par takters inräkning för att klara starten. Om det blir för svajigt får jag tänka om och t.ex. använda en MIDI-version med klick istället. 🙂

När jag spelar in egna låtar brukar jag först spela in en enkel instrumental skiss av låten och ha den i lurarna tillsammans med klick när jag spelar in trumspåret. Sen tar jag bort allt utom trummorna, och lägger på alla övriga instrument som ska vara med i den "riktiga" versionen.  Det brukar funka rätt ok, men man måste vara rätt fokuserad om det ska vara lite dynamik i trumspelet (t.ex. softare verser och hårdare refränger). Riktigt bra övning, faktiskt!

🙂

Så gjorde jag lite på kul när jag gjorde en inspelning nyss, det var mest för att se om jag kom ihåg hur man spelar in, jag hade nte rört grejerna på hela sommarn Dessutom ville jag testa att spela in trummorna med enbart en mono plus en kaggemick. Spelade trummor till den här versionen av Always on my mind som jag tycker har en rytm rytm än den vanliga. Jag kan knappt trumma, men en del takter funkar hyfsat.

https://open.spotify.com/track/46T7Qu6zhacSDdXRoJQgCa

Sen dubblerade jag trumkompet nånstans på halva låten då Willies version lite dumt slutar utan att sista refrängen är med. Jag spelade inte med vispar o körde ett annat komp, men det passade bra ihop med Willies grundrytm. Sen la jag dit resten i en annan tonart än Willies. Nåt riktigt slut på trummorna orkade jag inte göra, de bara stängs av. 🙂 Inget mästerverk alls, men det blir mer levande än med trummaskin. Willies inspelning är säkerligen inspelad utan klick. Och jag har mer och mer börjat tycka att låtar som håller tempot exakt efter klick är tråkigare än när tempot svajar aningen.

https://soundcloud.com/user7908154/01-always-on-my-mind-alternate-version-161006

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger olika 'orginalvarianter' på YouTube. Bla en med bara gitarr och sång. En med enbart bas etc. Tänkte på dig Jayway, om du ville testa att spela in utan att höra orginaltrummorna.Men även orginaltrummorna finns som isolerat spår.

Om/när du gör inspelningen, lägg gärna på en extra 25-30 sekunder i slutet. Eller t.o.m en minut. Jag kommer ändå fadea ut låten och skulle vilja ha möjlighet att spela lite längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tusen tack, det var verkligen bussigt av dig. Ska bli väldigt spännande.

Och en jättebra guide till mig ang mixningen där. Tack för den med!

Kommer kanske lina samtliga gitarrer då jag (just nu) blir mer nöjd med det ljudet än med ljudet i stärkaren. Och det kommer ta en helsikes lång tid. Blir kanske inte klart i år ens då det är lite annat som väntar också.

Blir jag inte nöjd med min egen mixning kommer jag lämna in den till en hyfsat närliggande studio och överlämna mixningen till dom. Drömde från 1988-1997 om att en dag få spela in denna låten ordentligt. '98 la jag gitarrerna helt på hyllan men har lirat ett litet tag igen. 5 nya plankor har det blivit hittills 😊 , den senaste en Blade RH2 som blir Knopflerguran. PMar när den är klar. Till dig med Die Hard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...