Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Jag har märkt att om man drar ned vissa (alla) spår en del runt 4 kHz så kan man sedan i stereon dra på mycket högre utan att man upplever det som för högt!

Om man har något/några spår som är mildare i 4 kHz regionen kan man även höja dessa för att få jämnare helhet. Har ni liknande erfarenheter? Finns det några

nackdelar med att göra som ovan? Det kanske upplevs som instängt och utan skimmer av vissa, osv?

Edited by Peder
Annons
Posted
Hej!

Jag har märkt att om man drar ned vissa (alla) spår en del runt 4 kHz så kan man sedan i stereon dra på mycket högre utan att man upplever det som för högt!

Om man har något/några spår som är mildare i 4 kHz regionen kan man även höja dessa för att få jämnare helhet. Har ni liknande erfarenheter? Finns det några

nackdelar med att göra som ovan? Det kanske upplevs som instängt och utan skimmer av vissa, osv?

Den regionen sticker, men samtidigt är den den bästa.

Att höja där på sången gör underverk, likaså på akustisk gitarr.

Men samtidigt blir ju s-ljuden som en jävla nagelfil i örat.

Posted

Frekvenserna mellan 3-5 kHz är störande för våra öron pga att ytterörats gång ökar dom frekvenserna. Anledningen till detta är att tydligheten i vårat tal hörs i dom frekvenserna. För att vi enklare ska kunna höra vad vi säger till varandra har då vår smarta kropp kompenserat detta genom att forma örat så att just de frekvenserna förstärks på vägen in till trumhinnan.

Man kan dra bort en aning för att ta bort skärande ljud men dock ej för mycket eftersom mycket av många instruments och röstens klang låter där.

/Micke

Posted

Hej!

Tittar man i kurvan vid "normala" lyssningsnivåer kan man utläsa att örat är väldigt länsligt mellan ca 3-5 kHz! Då inställer sig frågan?

Hur kunde lavrell veta detta innan Peder såg EQUAL LOUDNESS CONTOURS-kurvan 😉?

Mvh Peder (Pluttis)

Posted

Alla vet väl om Equal Loudness Kurvan. Det är ju med ungefär den man A-viktar.

Förresten, visste ni att A-viktning är en speciell Equal Loudness-kurva? Minns inte om det var den för 50 eller 70dB. Sen finns ju B- och C-viktning också för starkare ljud.

Posted
Hej!

Tittar man i kurvan vid "normala" lyssningsnivåer kan man utläsa att örat är väldigt länsligt mellan ca 3-5 kHz! Då inställer sig frågan?

Hur kunde lavrell veta detta innan Peder såg EQUAL LOUDNESS CONTOURS-kurvan  :rolleyes:?

Mvh Peder (Pluttis)

Jomen.. Lavrell menar nog samma som jag.. Fast han säger det mer pedagogiskt då 🙂

Jag är en sån där dryg tekniker som prålar med logaritmiska dB kurvor och antiexponentiell IQ å sånt hypokondri 😄

Ha en trevlig kväll nu.. Dags för sängen nu.. *hick* 😄

Posted (edited)

Hej!

Hmmen 50dB är det ju alldrig någon som lyssnar vid? (om man inte visskar vääldigt tyst) Är det medel eller topp-värden?

Mvh Peder

Edited by Peder
Posted

Jag vet inte om detta är en skämttråd men jag chansar på att det inte är det.

En de-esser är ju så konfigurerad så att den endast gör sitt jobb vid vissa värden. Om sångrösten inte sjunger s, t osv. arbetar inte de-essern. Den i Protools står på 7 KHz i sitt utgångsläge. Kommer det inte en massa information i det, mycket snäva, frekvensområdet så händer inget. Så fort t ex det sjungs ett "s", är det så att många av oss har det ljudet kring 7K. Då går de-essern in och skär just där, hur många db rattar Du själv in. Om sångaren börjar läspa, har Du tagit i för mycket.

Se De-essern som en gate som jobbar inom ett mycket snävt Q-område. Leker man lite med frekvens och db kan man också t ex lyckas få bort de värsta gnisslingarna ifrån en akustisk gura etc. Nu menar jag inte att man bör göra så men när olyckan väl varit framme och gitarristen gått hem för länge sen....

Sen blir det ju också viktigt i vilken ordning man lägger sina effekter. På sång brukar väl många vilja EQ:a, komprimera, de-essa och lägga på något reverb/ eko. Viktigt att man funderar lite över i vilken ordning annars kan det hända att pluggarna inte kan göra det jobb man vill att de skall göra.

Posted

Ibland kan man också använda en re-esser. TC-Native har en sådan som lägger till en massa sköna S här och där. Sätter man threshholden på minsta värdet så susar det vackert.

Posted
Jag vet inte om detta är en skämttråd men jag chansar på att det inte är det. En de-esser är ju så konfigurerad så att den endast gör sitt jobb vid vissa värden. [...] Se De-essern som en gate som jobbar inom ett mycket snävt Q-område.

Snarare en kompressor. Hade den jobbat som en gate/expander hade den ju öppnat upp sig varje gång den triggande signalen överskred en viss nivå. Skämtare där! :rolleyes:

Posted (edited)

För att backa bandet skulle man väl i detta läget ändra i grundmixen istället för på 2-spårsmixen? dels för att kunna behålla lite av tydligheten i de instrument (sång?) som behöver den och mindre i de som inte ska vara framträdande i den situationen..

..men har man ingen möjlighet att göra om får man väl ta det redskap som gör jobbet bäst och som påpekats finns det ett par alternativa redskap att välja på..

Edited by demoniqus
Posted (edited)
Jag vet inte om detta är en skämttråd men jag chansar på att det inte är det. En de-esser är ju så konfigurerad så att den endast gör sitt jobb vid vissa värden. [...] Se De-essern som en gate som jobbar inom ett mycket snävt Q-område.

Snarare en kompressor. Hade den jobbat som en gate/expander hade den ju öppnat upp sig varje gång den triggande signalen överskred en viss nivå. Skämtare där! 😠

Åh, Joachime, Din Messerschmitt! Åkejrårå, Du har väl rätt (som vanligt)! Men om vi säger att den fungerar som en gate, fast tvärtom?! Är det OK?

Edited by wonderboy

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.