Jump to content
Annons

Små mixers med separat routning för Phones kontra Main out?


JohnRick

Recommended Posts

Aldrig här nuförtiden, men i alla fall!

Söker efter ny mixerlösning i lokal när jag spelar mina lufttrummor. Kan då även bli aktuellt för live-applikationer. Även i fall där huvud-PA inte har kanaler nog för kitet (storbandet).

Detta vill jag göra:

- 1 styck stereokälla som dras från dator in i en stereoline-ingång på mixern.

- 1 styck stereokälla som är medhörning/monitormix (från huvudmixern) som läggs på en annan stereoline-ingång

- 1 styck klick som jag tar från mobiltelefon.

I lokal har jag tvingats till en setup med två mindre mixers (hörlursförstärkare + 4-kanals minimixer). Detta då signalen från trummor går från dator (spelar VST:s via digitalkit och lufttrummor) till hörlursförstärkare (och vidare ut till PA från denna stärkare), medan en signal från hörlursförstärkaren går vidare till "min" mixer så att jag kan blanda trummor, medhörning och klick separat.

Live bör jag dock kunna klara mig med min relativt nya analoga Yamaha MG20XU som jag råkar ha ståendes. Då kommer akustiska trummor att läggas på sina kanaler och routas till en gruppbuss (group 1/2). Denna signal kan sedan tas direkt från bussen ut till PA, medan mitt inkopplade klick och medhörning går vidare till main out där jag kan ha hörlurar inkopplade då Phones får samma mix som den som går till main out.

- PA kan inte plocka signalen från main out, för då måste jag routa klick och medhörning till en auxbus, som är i mono (och dessutom linesignal). Så ovanstående bör funka.

Frågan är dock om det finns någon mixer i pocketformat som tillåter detta? Har inte hittat ngn hittills. Alltså någon som har separat routning till phones vs. main out - alternativt en gruppbus som kan plockas ut separat till PA? Det som ska in är som sagt en stereosignal för trummor, en stereosignal för medhörning och en signal för klick, men endast trummor ska ut i PA (förstås).

Den här lille knatten hade t.e.x varit perfekt - om inte samma signal tvingats gå till både phones och main out: http://www.thomann.d...yamaha_mg06.htm

Alla förslag välkomna.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Den sedan länge utgångna Mackie HMX-56 hade varit optimal, men den görs ju inte längre:

http://www.musicians...ne-matrix-mixer

Några simpla digitala lösningar har jag ännu inte stött på. Har förvisso ett Roland Studio Capture-kort nerpackat som kanske kan funka med stereoline-utgångarna, men vill ha en kompakt analog lösning i det här fallet.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Mackies mindre VLZ-serie har en s.k. "Alternative out", vilket egentligen är en mute'ad kanal. Ända upp t.o.m. 1204 VLZ har denna funktion. D.v.s:

* Du kopplar in allt till mixern. (Trummor, klick, och allt annat)

* Kopplar in hörlurar till kontrollrum (CR)

* Mute'ar klicket och väljer vid master sektionen "ALT 3-4"

* Ser även till att knappen "Assign to main mix" INTE är nertryckt.

Nu routas allt till main-mix, förutom klicket som du kan styra separat med kanalen (du kopplade in den på).

Annars mig veterligen vid live-sammanhang brukar man använda aux(ar) som monitortappningar, vilket gör att detta problem inte uppstår. D.v.s. du väljer vad du vill skicka ut till publiken genom en aux.

(1202an har t.ex. en funktion för att skicka Aux-2 till Aux-1 av just denna anledning, så det går att få t.ex. reverb på scenen. (D.v.s. Aux-1 är scenen och Aux-2 är effekten.))

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar Cathrine.

Dock vill jag inte ha "allt annat" förutom klicket till main out,. för då skulle medhörningen också gå dit.

AUX är ju som sagt gängse praxis, men inte om jag sitter med lurar. Dels för att AUX-tappningen är i mono, och dels för att det är en linesignal. Det var någon typ som löste det genom att splitta monosignalen med en y-kabel till dubbelmono, för att sedan summera den igen med en bakvänd kabel så att man fick mono i bägge öronen, men det är något jag helst undviker. Men det hade kanske funkat med Mackien om jag plockar enbart trummorna från CR, som då får gå till PA?

Som sagt - min stora analoga Yamaha fixar detta genom main mix som i stället tas via en gruppbus, så tar jag klick och min medhörning (och när så krävs, mina lufttrummor) via phones (då phonesutgången är förstärkt och delar utgångar med main, som det nu inte finns något på eftersom trummorna går via en gruppbuss).

Jag vill kunna göra samma grej fast i pocketformat. Företrädesvis analogt, konstigt nog.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Dock kan nog Mackien ändå vara svaret om det routas rätt.

Om jag har VST-trummorna på en stereokanal satt till Mute som går till Alt 3-4, som i sin tur skickas till PA går enbart trummorna ut dit (Dah). Så långt allt väl. Därefter bör jag även kunna tappa denna signal till main mix/phones som också får signal från de vanliga ingångarna där jag har klick och medhörning.

http://mackie.com/si.../802VLZ4_OM.pdf

Så länge det inte är så att den signal jag routar till Alt 3-4 ENBART går dit och inte kan tappas till main mix också (måste höra mina egna VST:s), så ska det vara lugnt. Men det ser ut att funka.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går förmodligen att lösa, även om jag inte är heeelt hundra på vad du vill åstadkomma. 😊

Du har tre (stereo)-signaler som du vill kunna blanda och lyssna på, samt skicka vidare någon av dem till scen? (Typ dator som jag gissar är backtracks?)

Om du mute'ar en signal kommer den att skickas ut till utgången "ALT-34" på baksidan av mixern, samt att du kan välja att lyssna på den (genom hörlursutgången) genom att trycka ner "ALT 3-4" under "Control Room Source". (Control Room finns även som linje-utgång på baksidan av mixern.)

D.v.s. med kontrollrumstappningen (hörlursutgången) kan du lyssna på allt, både main-mix, ALT-34 samt Tape. Nackdelen blir att du kan inte styra volymen på din lyssning* kontra det som skickas till main-mix. Sänker du någon källa på kanalen - kommer det ändras både på main-mix och ALT-34 utgången (som du lyssnar på).

Visst, det är klart du kan dra två sladdar från ALT-34 på baksidan till en kanal, så det blandas i main-mix, men då känns det verkligen som man slagit knut på sig själv och routingen... 😊

* D.v.s. ha egna, individuella nivåer för varje källa som du lyssnar på.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OK - jag gör det kanske mer invecklat än vad det är. Jag tänker ha mixern för mina gig med lufttrummor (http://aerodrums.com...s-product-page/).

Tre källor in:

1) Lufttrummorna (i stereo)

2) Klick (i mono)

3) Medhörning som kommer från huvudmixern (wi-fi ute på scen, (i stereo))

Tillbaka ut till PA ska endast lufttrummorna.

Till "min" enskilda utgång ska klick och medhörning gå, men även lufftrummorna då det enbart är genererade ljud via VST. Så kör jag dessa med hjälp av ALT 3/4 till PA, ska jag också kunna routa ALT 3/4 till Phones så att jag har alla tre källorna hos mig.

Men nog bör jag kunna sätta individuella nivåer, för jag kan trycka ner "main mix" som CR/phones source också, och alla andra kanaler som är inne (klick(medhörning) lär ju per automatik gå till main mix. Dessa går ju aldrig till PA i mitt fall.

https://bdbo2.thomann.de/thumb/bdb2500/pics/bdbo/7312125.jpg

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, juste.

Men då är det ju bara att koppla in allt som vanligt, och sedan lyssna på main-mix/control room. Sen skicka tillbaka lufttrummorna genom en "pre"-aux till huvudmixern och vidare till PA. Normalt sett kör man ju mono i PA.

Det är om du måste ha returen (till PA't) i stereo - och kunna sätta separata volymer för lyssning och retur, (och samtidigt monitorlyssna i stereo) - som det blir problem. Då behöver du en mixer med två pre-auxar, vilket mackien inte har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...