Jump to content
Annons

Kostnadsfritt material att mixa.


punkrockdude

Recommended Posts

Med alla projektfiler/zipfiler medföljer en README-fil som beskriver vad som får göras med materialet. Ingen som helst kvalitetsgaranti. Lägg dock gärna upp era mixar här så att folk kan få höra vad ni åstadkommit. Har vi tur kan folk lära sig något.
 

Damn Sunday Drivers - Memories And A Bottle
År: 2003
Utrustning: Vill minnas att ljudkortet var Terratec EWS88MT och preamparna var SM Pro Audio PR8 (blåa). Mikrofonerna var Shure SM57, Shure Beta 52, Studio Projects B1or plus billiga och mindre bra mikrofoner.

Projektfil:
https://mega.nz/#!JwEk2JAZ!0e-_DMrfj4hKRSW-Ty5DpdNsHq6XVE1-ry-Z9JX5ZAk

Färdig demoversion:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8246790/damn_sunday_drivers-memories_and_a_bottle.mp3



Damn Sunday Drivers - Out There, Somewhere
År: 2002
Utrustning: ST Audio DSP2000 C-port + mikrpreamparna i gammalt Behringer mixerbord. Mikrofonerna var en eller två Shure SM57 och resten var blandade SM58 kopior. Överhänget kan ha varit två AKG C1000S.

Projektfil:

Färdig demoversion:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8246790/damn_sunday_drivers-a_rebel_and_silent_ass_royalty-2002/03%20Outhere%20Somewhere.mp3
 

Damn Sunday Drivers - Perfect Day
År: 2003
Utrustning: ST Audio DSP2000 C-port eller Terratec EWS88MT ljudkort och mikrpreamparna i gammalt Behringer mixerbord eller SM Pro Audio PR8. Mikrofonerna var Shure SM57, Shure Beta 52, Studio Projects B1 (överhäng). Gitarrförstärkaren ska ha varit en Fender Blues Jr som var maxad och så glödhet att jag var orolig, seriöst. Basgitarren var nog DI och tyvärr låter den värdelöst troligtvis p.g.a. döende batteri till de aktiva mikrofonerna. Varför vi inte åtgärdade det kan jag inte svara på och det är pinsamt att man kunde låta den låta så där.

Projektfil:
https://mega.nz/#!M4tAyJba!hNlBaLIyfF-NvgV_GcX-984EjNE9RSTEXA4Mni-fU60

Färdig demoversion:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8246790/damn_sunday_drivers-the_fat_and_delirious-2004/05%20Perfect%20Day.mp3



Fingers Crossed - Where You Gonna Go
År: 2007
Utrustning: MOTU 828 mkII USB + RME ADI-2. Trummorna är nog enbart in i MOTU medans allt annat kan vara enbart genom ADI-2. Trummorna spelades nog in med preamparna i Line Audio OMP och gitarren, basen och sången har använt blandning av Groove Tubes The Brick och Electro-Harmonix 12AY7 Pre.

Projektfil:

https://mega.nz/#!FxNmjDQL!6OldKFPjgFjdFBsy8BuTB_9RNf95z0ARg7R42fjimRg

Färdig demoversion:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8246790/fingers_crossed-where_you_gonna_go_when_its_all_gone-2007/05-Fingers%20Crossed-Where%20You%20Gonna%20Go.mp3

Shibby - Eternal Summer
År: 2010
Utrustning: Tror att allt spelades in genom Focusrite ISA828 med dess ADC. Mikrofoner är blandat och jag minns inte exakt men det är Shure SM57, Shure Beta 52, kan vara Sennheiser MD421N och Groove Tubes ST44 med på något hörn.

Projektfil:
https://mega.nz/#!04sDjarD!qzth7kMFcl0WKC0B_NsCikpfisXuUucHSqTTQ1DXGQA

Redigerat av punkrockdude
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Utmärkt, Pesek!

Jag är generellt emot auto-tuner men skulle förstå ifall du/ni använder det i detta fallet. Även basgitarrens batteri var på väg att dö när Perfect Day spelades in så den är hemsk och låter döende. Att vi inte bytte batteri är oerhört svårt att rättfärdiga men tyvärr blev det inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

kristlang: Utmärkt! Det kommer upp en till låt snart med ett annat band där musiken är långsammare punk jämfört med tidigare låtarna jag lagt. Den största utmaningen med Damn Sunday Drivers låtarna är i min mening att tämja virvel och bastrumman med dynamiska verktyg. Virveln är väldigt tyst i snabba partier och stark i mediumtempo och kompression kan lätt dra upp hihatläcket i virvelmikrofonen som tar upp hihatljudet från det som kommer från överhänget. Bastrummans slagstyrka är väldigt varierande också. Nu är slagen "D dd D dd" när de egentligen borde vara "D DD D DD". Nog en anledning till att snabb musik (tyvärr) ofta är triggade för att ha en jämnt ljud.

Basljudet i Perfect Day är hemskt. Batteriet i den aktiva basen var nog på väg att dö och... Jag har egentligen ingen bra förklaring till hur vi kunde acceptera att basen blev inspelad sm den blev.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Virveln är väldigt tyst i snabba partier och stark i mediumtempo och kompression kan lätt dra upp hihatläcket i virvelmikrofonen som tar upp hihatljudet från det som kommer från överhänget.

Men du automatiserar väl virveln då? Funkar det bra? Annars prova mixa virveln lite annorlunda i snabba partier. Eller är det bastrumman som äter för mycket energi då? Prova med att automatisera kickens högpassfilter högre upp i de snabba partierna. Har inte som det märks lyssnat på låten än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du automatiserar väl virveln då? Funkar det bra?

Problemet är att trummisen spelar ibland oerhört mjukt på virveln samtidigt som han slår hårt på hihaten och differansen blir hörbar ifall man inte lägger ner ganska bra med tid på enbart virveln vilket kan vara tråkigt att behöva. Det kan vara en utmaning att få den någorlunda konsekvent ljudande utan för mycket hihatspill.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Fingers Crossed - Where You Gonna Go

Inspelning från 2007 som delas till de som vill ha material att mixa och/eller öva med. Programmet som projektet används i är Ardour4 (inspelat i annat program från början) och kan kanske användas i Harrison Mixbus också. Filerna som hittas i /interchange/memories/audiofiles/ är alla av samma längd och kan importeras i program som klarar av FLAC vilket de flesta program stödjer. 14 spår sammanlagt.

Tjo! Jag kom på att jag hade de separata spåren till den här låten på hårddisken så jag tänkte jag skulle ge låten ett försök.

Här är var jag landade efter ett par timmars rattande:

https://www.dropbox.com/s/q49ko5dsdipmyw1/Fingers%20crossed%20-%20where%20you%20gonna%20go.mp3?dl=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat Casperfren!

Gillar hur sången ligger i din version. Och jag tycker stereobreddningen på gitarren funkar. Jag fegade lite med den detaljen.

Det var ganska mycket cymbal-läck i virvelmicken. Det blir gärna det där pysh-pysh-ljudet om man gejtar och sedan lyfter diskant.

Jag testade något nytt. Körde kanalen genom Izotope RX Spectral Repair/Attenuate. Den funkar lite som en multibands expander där man kan välja vilket frekvensområde som ska vara styrsignal. Funkade riktigt bra!

Kunde hissa massvis med diskant efter det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat Casperfren!

Gillar hur sången ligger i din version. Och jag tycker stereobreddningen på gitarren funkar. Jag fegade lite med den detaljen.

Det var ganska mycket cymbal-läck i virvelmicken. Det blir gärna det där pysh-pysh-ljudet om man gejtar och sedan lyfter diskant.

Jag testade något nytt. Körde kanalen genom Izotope RX Spectral Repair/Attenuate. Den funkar lite som en multibands expander där man kan välja vilket frekvensområde som ska vara styrsignal. Funkade riktigt bra!

Kunde hissa massvis med diskant efter det. 🙂

Tack!!

Insåg att det är ju bara en gitarr, om intentionen var 2st så fixade jag det genom att lägga gtr 2 i en left right delay, ena sidan 4 ms delay 100% andra sidan 15ms 100%

Pannat Gitarr 1 L gitarr 2 R

Är intresserad av RX.... verkligen en gamechanger som kan rensa bort specifika ljud med tillhörande övertoner..

Sången ligger i slates röda kompressor, typ 18 db gain reduction, sen in i slates blåa 1176, 7 db gain reduction.

Mixen går i multi mono paralell kompression för att få fram lite mer energi + automatisk automation 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!!

Insåg att det är ju bara en gitarr, om intentionen var 2st så fixade jag det genom att lägga gtr 2 i en left right delay, ena sidan 4 ms delay 100% andra sidan 15ms 100%

Pannat Gitarr 1 L gitarr 2 R

Tyvärr ville bandet enbart spela in så som deras konstellation var vilket gjorde/gör det svårt att få en bred eller intressant ljudbild. Lite "punk som blir för mycket punk" kan tyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lade till i första posten hur Fingers Crossed lät när deras demo var klar. Jag postar även länken här. https://www.dropbox.com/s/k7qp7enlab03x5k/05-Fingers%20Crossed-Where%20You%20Gonna%20Go.mp3?dl=0

Hela demon som mp3 lame V0:

https://www.dropbox.com/sh/3oimxsrzs8jyms7/AABgGHijTIJGnteSSOENanoda?dl=0

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade något nytt. Körde kanalen genom Izotope RX Spectral Repair/Attenuate. Den funkar lite som en multibands expander där man kan välja vilket frekvensområde som ska vara styrsignal. Funkade riktigt bra!

Kunde hissa massvis med diskant efter det. 🙂

Har RX demon nu då jag behövde fixa bort brus då jag spelade in 2 nylongitarrpass med -10db pad på mikrofonen...... Funkade snuskigt bra.

Jag förstår dock inte funktionerna du beskriver...

Man väljer tex 80 hz på virveln, och de närmsta övertonerna och säger att det bara är övertonerna till detta man vill höra eller..?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

1. Jag har konsoliderat Damn Sunday Drivers - Out There, Somewhere så att alla filer är samma längd och kan importeras lätt till andra program. Dessutom var det av misstag 32-bit filer tidigare vilket Logic verkar ha problem med så jag har gjort dem till 24-bit.

2. Jag har även gjort så att alla projekten nu är ZIP-filer som enkelt bör kunna öppnas utan extra mjukvara i Windows, Mac och de flesta distros av Linux.

3. Jag har även lagt över projektfilerna till www.mega.nz då de erbjuder större utrymme i gratisvarianten och filerna är krypterade end-to-end. Smakproven ska jag också överföra till MEGA så snart som möjligt.

Jag uppskattar ifall ni rapporterar missvisande länkar eller något annat som inte stämmer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Än en gång har jag gjort ändringar men förhoppningsvis till det bättre. Nu är alla projekt zipfiler som innehåller readme-filen och alla spåren som WAV-format i lika längder så det bör vara hur enkelt som helst att importera dem i vilken DAW / sequencer som helst. Precis som jag borde ha gjort från första början (face palm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...