Jump to content
Annons

Dragspel, sång och elbas


belsebub

Recommended Posts

1429

I sommar ska jag spela in farsan och ett par vänner till honom när dom uppträder på ett musikcafé.

Det blir två dragspel, två sång och en elbas.Tyvärr så har jag väldigt begränsat med utrustning.

Inspelningen kommer att ske på en Zoom r24 och de mickar jag har är: 2st sm57, en uppsättning röda JJlabs trummickar, 1st Behringer ECM8000, 1st Behringer stormembranare (kan vara en C1)

Det är tyvärr allt jag har, men hoppas på att kunna låna ett par sm58or eller Beta58or till sången.

Nu är frågan vilka mickar jag ska använda till vad?

Min tanke är om jag iallafall ska använda baskagge-micken till att micka basstärkaren. Jag har gjort så här i dagarna när jag spelat in en kompis och tycker det låter helt ok.

Sen kanske man ska köra 57orna på dragspelens basregister och OH-mickarna på diskant.

Tyvärr har jag aldrig använt OH-mickarna förut och vet alltså inte hur dessa låter.

Kanske blir bättre med puk-mickarna på diskant? Har använt dessa till att micka gitarrstärkare förut med lyckat resultat.

Kom gärna med förslag eller bolla iallafall lite idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska det ut i PA också? Kanske det finns någon mick att låna in från det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte hur tillgången är vad gäller PA och annan utrustning på plats.

Har dessutom över 30 mil dit och det farsan kommit fram till är att det sitter ett par högtalare på väggen 😎 Han har aldrig pysslat med eller varit det minsta intresserad av teknik, han är helt enkelt grym på annat.

175

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den ansvarige för spelningen/konserten vill använda PA kan det vara bra att fundera på hur du ska samordna det med denne.

Antingen använder du en mixer och rattar utljudet själv också eller så kan du använda en miksplitter så sköter var och en sitt. Jag brukar splitta, det blir minst problem då.

Var ska de lira?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...