Jump to content
Annons

Apogee duet 1 med imac firewire 800 port


guranisten

Recommended Posts

Bytte nyligen min imac som hade firewire 400 port till en imac med 800 port. Nu har ljudet börjat hacka och fått störningar. Detta kommer bara ibland och det är bara något som hörs ut så att säga, dvs det blir inga störningar på en inspelning. Jag har bytt kabel en gång men det gjorde ingen skillnad.

Nån som vet om det är nått kompabilitetsproblem med denna kombination? Eller om ni har något annat förslag/ lösning

Tacksam för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Är det något annat som sitter på firewire? Firewire kan dela hastighet och switcha mellan 400 och 800 om det är blandat. Det är kanske bra för maximant flöde men det påverkar latensen negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma OSX versioner på båda maskinerna ?

Samma versioner på inspelningsprogram ?

Samma version på drivrutiner för ljudkort ?

...Nån som vet om det är nått kompabilitetsproblem med denna kombination?...

Kombination av vad ? 🙂

EDIT: Och vad kör du med för ljudkort ?

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget annat sitter på firewire.

Samma på alla tre frågor. Ljudkortet är precis som det står Apogee Duet 1 och undran över kompatibilitet är alltså mellan ljudkort och firewire 800 port

jag kan sitta och lyssna på ett YouTube klipp när det helt plötsligt börjar hacka och ljudet liksom stammar 🙂

Redigerat av guranisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma problem att ljudet ibland hackar/stannar upp (Mac Mini/Zoom Tac 2 Thunderbolt) när jag kör Wi-Fi samtidigt. Hade samma problem med mina två firewire-ljudkort (MBox 2 Pro och Digi 002).

Lösning: höj latencyn när du vill spela YouTube och liknande och sänk latencyn när du lirar in. Internet och ljudkort kan ibland funka dåligt ihop, även om firewire/thunderbolt ska ha någon slags egen "processor" som reglerar hastigheten.

Mvh, Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har problemet löst sig?

Kör själv ett Duet med min iMac och har den med en FW400->800-kabel.

Inga problem.

Dock är det så att Apogee slutat stödja Firewire-ljudkorten i OS X 10.11 och senare. Kanske är det där ditt problem ligger?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag hade samma problem med min Firewire Duet, det här var innan de slutade stödjas i de nya operativsystemen. I mitt fall uppstod hackandet alltid när jag spelade upp ljud från olika källor på kort tid, typ växla mellan Logic-Spotify-iTunes-Youtube för att referenslyssna. Om jag pausade allt ljud och väntade ett par minuter så försvann problemet. Jag googlade runt men fick inga riktiga svar, men löste det genom att uteslutande använda Logic för ljuduppspelning. Har en kompis som har exakt samma problem, så det är nog tyvärr inget ovanligt :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...