Jump to content
Annons

Identifiering av Ljudkort


DrummerBrother

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Är på jakt efter ett nytt ljudkort och har kollat runt på lite olika modeller som jag ska försöka prova. Så är intresserad av vad detta är för nån modell. Vill veta modellen så jag kan se om den håller sig inom min budget.

Bra preamps om man ska spela in med mick, hi-z om man ska lajna och tillräckligt bra hörlursförstärkare. Utgå från vad du behöver först och främst. Det är det som spelar roll och inte vad någon verkar ha på en bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm.. vet inte vad jag skrev som blev så fel och lockade fram alla tomtar...

Jag försöker igen..

Hej!

Jag hade tänkt att uppdatera mitt ljudkort jag har idag. Jag har försökt titta runt lite och försökt hitta något som kanske hade passat mig.

Då de finns så mycket att välja mellan, så tog jag och kollade vad folk som jag ser upp till har. detta för att kanske slimma ner antalet ljudkort att välja mellan..

då jag redan nu har en lista på ljudkort jag ska titta närmre på (och kanske prova) kom jag över denna bilden på ett rack från en av dom jag ser upp till.

Då jag antar (är inte 100% säker) på att de två silvriga "sakerna" som sitter i racket är ljudkort(??)

så undrar jag om nån vet vad det är för modell?

om de inte är ett ljudkort kanske någon vet vad det är för preamp?

bara så jag vet vad det är och om jag ens behöver ta det i beaktande i mitt sökande efter ett nytt ljudkort.

TACK! Med vänlig hälsning, Drummerbrother (inte något troll...)

ps. vet inte hur ni tomtar gör när ni är nya på ett område och ska köpa saker.. och ifs så skiter jag i vad ni gör.. de jag gör är att titta vad andra använder sig av och sedan tittar jag närmre på de och ser om det är något som passar mig..

Jag ursäktar även om detta tillväga gångsätt irriterar er till den höga grad att ni måste fräsa och gå till attack.

och kommentaren om att man kan måla om ljudkortet silvrigt va nog något av de mest efterblivna och tråkigaste skämt jag hört.. ingen komiker där inte...

Peace

post-26969-0-86048400-1453822578.jpg

Redigerat av DrummerBrother
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att folk reagerar på det sättet är troligtvis att du börjar i fel ände. Det bör/borde vara behovsstyrt, som Die Hard tidigare nämnde.

Enbart repliken "Då de finns så mycket att välja mellan, så tog jag och kollade vad folk som jag ser upp till har." låter malplacerad - följt av "Jag har försökt titta runt lite och försökt hitta något som kanske hade passat mig.".

Om du från början inte vet med dig vad du är ute efter, hur många kanaler du behöver, vad, var och när du ska spela in, hur det ska göras etc. blir det lätt lite lyteskomik om enbart en bild ska utgöra preferensen.

Jag kan inte ett piss om hus t.ex. men en person jag ser upp till, förslagsvis Obama, har hyrt in sig i Vita Huset under ett par terminer så jag shoppar runt lite efter dylika objekt. Det håller dessvärre inte med min budget eller de ändamål och syften jag har för avsikt att fylla. Dessutom gillar jag inte vitt. Av samma anledning har jag inte köpt Weckls kit för 200K ännu, även om det hade varit skoj.

I.e:

1) Vad har du för kort nu?

2) Vilka har du på din lista?

3) Hur många kanaler behövs?

o.s.v...

Sedan är det givetvis beklagligt att du inte hört tråkigare kommentarer än ovan fällda (inte så gammal måhända?), men det kommer med tiden!

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det skulle kunna vara en mickpreamp som heter Aphex 207D (jag har tyvärr ingen speciell koll på den).

Kram på er tomtar och troll 🙂

Visst är det en 207D och den har digitalutgång så det kan nog lätt misstolkas som ett ljudkort. Men det är inte så många ljudkort som har flera AES ingångar vilket behövs om man har två st 207D och ser dessa som en del av ljudkortet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle kunna vara en mickpreamp som heter Aphex 207D (jag har tyvärr ingen speciell koll på den).

Kram på er tomtar och troll 🙂

Visst är det en 207D och den har digitalutgång så det kan nog lätt misstolkas som ett ljudkort. Men det är inte så många ljudkort som har flera AES ingångar vilket behövs om man har två st 207D och ser dessa som en del av ljudkortet.

Håller med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren; KillwithSkill, Pme och JayWay!

Precis den karaktären av svar jag sökte!

Och till JohnRick:

Förstår fortfarande inte varför jag ska formulera om frågan på de viset du beskriver...

Min fråga va ganska simpel och tydlig redan från början.. dock kanske för svår för dig o förstå..

Ett tips till dig: ser du någon som pekar och frågar "vad är det där?", ta inte på dig o svara då.. för den sorters frågor verkar du vara för socialt-handikappad för o kunna ta dig an.

Sen min jämförelse gällande mitt tillväga gångsätt när det gäller saker jag inte kan så mycket om.. jag kan bara beklaga att den jämförelsen var för simpel och dåligt formulerad.. Men de hade nog kvittat, för du verkar inte vara så värst intelligent ändå så de hade nog blivit fel i slutändan ändå..

menmen stänger härmed denna tråd.

och ytterligare ett tack till de simpla svar jag fick på min simpla fråga!

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ursäktar även om detta tillväga gångsätt irriterar er till den höga grad att ni måste fräsa och gå till attack.
Den enda som fräser och går till attack är väl du? 🙂 Inga problem med det, du får fräsa hur mycket du vill, jag ville bara uppmärksamma dig på ditt beteende. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare talare, du börjar i fel ände. Priset på ett ljudkort kan skilja sig enormt mycket beroende på vad du vill ha. Det finns liksom ingen mening med att köpa ett ljudkort för 20 lax när du t.ex i praktiken utnyttjar kortets möjligheter till 50%. Ta reda på vad du i första hand behöver och inte behöver. Känns lite väl naivt att köpa ett ljudkort som du har sett på en bild från någon förebild när du inte har någon aning om vad det är för komponenter. Stirra dig inte blind endast på vilket ljudkort som håller inom din budget utan även vad DU behöver inom din budget.

Vi försöker hjälpa dig med tips, inte på något sätt hysa agg emot dig. Ha de gott! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...