Jump to content
Annons

minsta yta för att kunna mixa?


Bjornens

Recommended Posts

Hej,

Jag funderar på att ev köpa nån färdig studiolösning i miniformat. Tänkte mig typ studiobrickssystemet(2x2x2,1) alltså runt 4kvm golvyta. Då jag inte spelar in akustiska instrument tänkte jag att liten yta skulle passa bra.

En annan tanke är att jag kanske då klarar mig mindre monitorer pga rummets lilla storlek?

kommer det fungera att mixa låtar i detta utrymme, eller blir det problem pga den lilla ytan?

jag har hört att basen behöver större yta, men jag kan ha fel.

Vilken är den minsta ytan för att få bra ljud så att man kan mixa låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Studiobrick är framförallt till för musiker som vill kunna öva på sitt instrument utan att störa sin omgivning.

Fokus ligger på ljudisolering, inte välljudande akustik.

Jag skulle varken vilja mixa eller spela in i ett så litet rum.

Angående storlek på rum. Många mix-/kontrollrum är ungefär lika stora som ett större sovrum eller vardagsrum. Jag har jobbat i rum mindre än så, men det är inget jag föredrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första externa studio, ett förråd jag byggde om, var av den storleken. Rekommenderar det verkligen inte.

Då de flesta monitorer mår bäst av att ha mellan 1 till 2 meter till väggen, så har hittills 20 m2 & över funkat bäst enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par problem med små rum, är att man får stående vågor långt upp i musikfrekvenserna, mycket inverkan av SBIR och mycket av vad som kallas första reflektioner. Eftersom du har i princip en liksidig kub, så hamnar de stående vågorna vid samma frekvens på alla håll och det blir ännu mer förstärkt effekt av dem. I ett så litet rum skulle jag säga att enda sättet att jobba alls med mix, är med ett par bra hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så hemskt mkt för alla svar. mina tokiga idéer är härem avstyrda:)

har ni erfarenhet av att mixa med lurar? fungerar det? jag själv har inte så stor erfarenhet av att mixa, men jag misstänker att ett hårt pannat ljud blir just ett hårt pannat ljud i lurar. i ett rum så blir väl ett hårt pannat ljud lite blandat i andra örat också eftersom ljudet studsar runt i rummet? alltså vad är den största skillnaden på att mixa i rum och via lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns folk som mixar enbart med lurar, och gör det bra!

Mest en vanesak antar jag. Ja, panoreringen blir ju lite annorlunda. Hur som helst bör man ju alltid provlyssna sin mix i olika miljöer, både lurar och högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

har ni erfarenhet av att mixa med lurar? fungerar det? ... vad är den största skillnaden på att mixa i rum och via lurar?

Jag mixar nästan enbart i lurar pga för litet rum och dålig akustik.

För mig är nog det svåraste i lurar att höra djupet i mixen, dvs att dra på lagom mycket med t.ex. reverb.

Samtidigt handlar mixning så mycket om vana och förmåga att lyssna efter rätt saker. Jag tror att jag gör en betydligt bättre mix i ett par iPhone-lurar idag, än vad jag lyckades åstadkomma i ett par studiolurar när jag började med mixning.

Köp ett par hyfsade lurar och lyssna mycket på referenslåtar i din mixmiljö (dvs jämför din mix med annan musik av liknande slag). Sen är det väl tyvärr bara övning och erfarenhet som gäller för oss alla. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade en av de största producenterna inom min changer(hardstyle typ techno). Han kör full production på 5kvm i ett bås. Han har extra paddning på väggar och kör med genelec 8030 med den lilla subben.

Han menade att det fungerade utmärkt. Jag antar att det är en vanesak och att man ibland får ta på sig glasögonen(hörlurar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade en av de största producenterna inom min changer(hardstyle typ techno). Han kör full production på 5kvm i ett bås. Han har extra paddning på väggar och kör med genelec 8030 med den lilla subben.

Han menade att det fungerade utmärkt. Jag antar att det är en vanesak och att man ibland får ta på sig glasögonen(hörlurar).

Changer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges radio och div. produktionsbolag för TV har OB-bussar med små kontrollrum där det mixas musik. Så visst går det att få till 😎

Det stämmer. Anledningen är att det är mycket teknik och personal som ska få plats på en liten yta som en OB-buss.

Finns inga akustiska fördelar med små utrymmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer. Anledningen är att det är mycket teknik och personal som ska få plats på en liten yta som en OB-buss.

Finns inga akustiska fördelar med små utrymmen.

Helt klart är det inga fördelar med små utrymmen. Men det är möjligt att mixa i en sån miljö. Om än inte idealiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...