Jump to content
Annons

tips på enklaste (minsta) setup plug-n-play för resa? mick usb?


red_house_painter

Recommended Posts

hej jag behöver ha tips på den absolut minsta setupen för att kunna köra med logic/garageband med min laptop utan att behöva ha med något litet ljudkort osv.

på skolan där jag leder kurser har vi en blue yeti som är en jättebra mick för dom pengarna där man också har hörlursutgång och usb. den funkar kalas och sen behövs inte mer. men den är alldeles för stor för mig att ha med även om det bara är det kollit plus dator.

klarar jag mig på enklaste usb micken och sen kör lurar via hörlursutgången? (har utlimate ears och gjutna bellmans så behöver ej större studiolurar)

jag ska alltså kunna spela in slaskdemos med ackegitarr, sång osv.. resten programmerar jag

vad som helst.. eller finns det små mickar för ipad med svindyr apple-adapter jag kan köpa? alla tips mottages. måste köpa något på måndag!

gärna max 1000kr

tack

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

USB-mick är ju smidigt. Jag har en Apogee ("One") jag funderar på att sälja som funkar som en sådan. Spelar in med 24 bitar. Det finns förutom inbyggd mick även ingång för extern mick med fantommatning eller instrument. Fungerar på Mac, men jag har enbart kört med Ipad och Iphone. Finns i Sollentuna för testning. 1200kr tar jag om det låter intressant. Det finns en ny "One" som marknadsförs som Ipad-kompatibel, men det är den tidigare versionen av One också. Den har hörlursutgång.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

USB-mick är ju smidigt. Jag har en Apogee ("One") jag funderar på att sälja som funkar som en sådan. Spelar in med 24 bitar. Det finns förutom inbyggd mick även ingång för extern mick med fantommatning eller instrument. Fungerar på Mac, men jag har enbart kört med Ipad och Iphone. Finns i Sollentuna för testning. 1200kr tar jag om det låter intressant. Det finns en ny "One" som marknadsförs som Ipad-kompatibel, men det är den tidigare versionen av One också. Den har hörlursutgång.

hej tyvärr det är just detta jag vill komma ifrån. jag behöver inte fler ljudkort. räcker någonstans med de jag har. på vissa resor vill man döda tid och inte ha fler sladdar än vad som behövs 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså ha en mick att koppla direkt till mickingången till din dator? Utan sladd?

Blue har annars nån liten USB-mick som kopplas direkt utan sladd till en USB-port. Men då är det 16-bitarsljud har jag för mig. Och så är det ju ett ljudkort precis som Apogee One (som har inbyggd mick precis som Blue Yeti).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså ha en mick att koppla direkt till mickingången till din dator? Utan sladd?

Blue har annars nån liten USB-mick som kopplas direkt utan sladd till en USB-port. Men då är det 16-bitarsljud har jag för mig. Och så är det ju ett ljudkort precis som Apogee One (som har inbyggd mick precis som Blue Yeti).

apogee one kräver väl egen adapter för ström och sedan sladd till datorn osv.

jag bryr mig som sagt inte något om kvaliten utan mer att jag ska kunna slänga med den i packning alt ryggsäck när jag reser. det ska inte ta plats.

jag fattar att signalen måste förstärkas in till datorn men yeti är för stor. annars hade jag skaffat en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee One drivs av den ström den får från datorn via USB-utgången. Det finns ingen separat strömförsörjningsingång.

Dvs en Apogee One och en USB-sladd är allt som behövs. One är pytteliten och lätt. Och den inbyggda micken är riktigt bra.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Min mac fungerar utmärkt med den inbyggda hörlursutgången. Det som brukar vara

besvärligt är att köra både in och ut samtidigt utan att ha hårdvara som synkar

sample klockan. Har du behov av det och dessutom med låg latens så är det ännu svårare. Samson meteor eller möjligen Samson go som verkar vara direkt gjord för laptops.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...