Jump to content
Annons

System-1 eller MS-20 mini?


viggo

Recommended Posts

Tjabba!

Efter många år av användande av mjukvaru synthar så är jag nu sugen på att införskaffa mig en analog. Är ute efter en analog synth som inte är allt för dyr, runt 5000 lappen. Har kollat runt en del och kommit fram till att System-1 från Roland och MS-20 mini från Korg är de två som för tillfället är mest attraktiva.

Det jag vill veta är helt enkelt, för och nackdelar med dessa två. Vilken föredrar ni mest? Jag kommer att använda den ena eller andra för produktion av deep house, trap, french house, funk, filmmusik etc.

Väldigt tacksam för stor spridning på svar samt tips på andra analoga synthar med för- och nackdelar.

Tack på förhand!

/Viggo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

System-1 från Roland är inte en riktig analog, utan en virtuell analog precis som många mjukvarusyntar. Internt är den alltså en dator som kör mjukvarusyntar (i ett speciellt format som vad jag vet bara Roland kan producera)

Den låter säkert utmärkt iallafall.

MS-20 (även mini) är en riktig analogsynt.

Link to comment
Dela på andra sajter

System-1 från Roland är inte en riktig analog, utan en virtuell analog precis som många mjukvarusyntar. Internt är den alltså en dator som kör mjukvarusyntar (i ett speciellt format som vad jag vet bara Roland kan producera)

Den låter säkert utmärkt iallafall.

MS-20 (även mini) är en riktig analogsynt.

Har koll på det. Av vad jag har fått förklarat för mig så är själva synthen analog men att när signalen skickas ut så omvandlas den och blir digital. Ingen vidare koll på hur men förstår vad du menar! Men är alltså ute efter en "fysisk" synth. Sen om den är helanalogi eller ej vet jag inte om det är lika relevant just nu!
Link to comment
Dela på andra sajter

Korg Volca Keys är helanalog. Visserligen har den ett inbyggt digital-delay. Det som skiljer denna mot många andra analogsynthar i den lägre prisklassen är att man kan spela mer än en ton i taget. Tre toner går att ta samtidigt. Den har enbart midi in, men om man är händig med lödkolven kan man löda dit midi ut. Kostar en dryg tusenlapp. Kanske inte helt fel som instegssynth om man inte vet vad man vill ha. Har inte provat denna själv.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Satsa på en riktig synt istället för en leksak som volcan. System-1 rekommenderar jag, eftersom du kan expandera den med fler syntmotorer. Att den är hybrid (digital/analog) spelar ingen roll, då den låter i princip identisk med originalet. Nick på sonicstate (som vet vad han snackar om) så bl.a. att han inte kunde höra skillnad på SH-101 i originalform och den SH-101 som kommer med System-1.

MS-20 låter bra (hade originalet, förr i tiden) och är kul, och är semimodulär vilket kan vara nyttigt om du vill lära dig mer hur ljudsyntes faktiskt funkar och hänger ihop. Men också lite pilligt och frustrerande att hålla på och patcha tycker jag personligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...