Jump to content
Annons

Balanserad kabel


jossman

Recommended Posts

Annons
  • 4 år senare...

!MIND BLOWN! balanserad = stereo

Då kommer min fråga här. Är de viktigt att kolla upp om ens synthar har balanserade utgångar, eller är det bara att byta ut alla sladdar till balanserade aka stereo för att få mindre brus = ett bättre liv?

Några speciella märken att undvika eller föredra kategori lagom dyra?
 

Tack på förhand

 

Redigerat av BjornochBenny
glömde frågetecken
Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan sa BjornochBenny:

!MIND BLOWN! balanserad = stereo

Då kommer min fråga här. Är de viktigt att kolla upp om ens synthar har balanserade utgångar, eller är det bara att byta ut alla sladdar till balanserade aka stereo för att få mindre brus = ett bättre liv?

Några speciella märken att undvika eller föredra kategori lagom dyra?
 

Tack på förhand

 

Synthar brukar som standard inte ha balanserade utgångar så det funkar lika bra med vanlig monokabel och t.ex. min gamla Roland JP-8000 brusar lika mycket ändå. Det man behöver för att konvertera signalen från synthar till mixers och reducera eventuellt brum, är en line-box typ som den här i länken nedanför. Och bruset i hemstudion gör  ingen större skillnad, eftersom man kan klippa bruset mellan tagningarna eller använda en gate - och tänka på att ställa volymen från synthen på max till mixern eller ljudkortet, det blir mindre brus då. 

I hemstudios så är det det inte så viktigt med just balanserade kablar pga. att man använder ganska korta kablar. Live används huvudsakligen balanserade kablar då det kan var kabellängder på tio meter eller mer -  då förlorar man inte någon signal på vägen.

Jag använder själv billigaste möjliga patch-kablar eller vanliga gitarrkablar och det funkar utmärkt.

 

https://www.totalljud.se/Produkt/57/SDI-1-Stereo-Linebox---Jordisolator

 

Redigerat av Peter Roos
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan sa Peter Roos:

Synthar brukar som standard inte ha balanserade utgångar så det funkar lika bra med vanlig monokabel och t.ex. min gamla Roland JP-8000 brusar lika mycket ändå. Det man behöver för att konvertera signalen från synthar till mixers och reducera eventuellt brum, är en line-box typ som den här i länken nedanför. Och bruset i hemstudion gör  ingen större skillnad, eftersom man kan klippa bruset mellan tagningarna eller använda en gate - och tänka på att ställa volymen från synthen på max till mixern eller ljudkortet, det blir mindre brus då. 

I hemstudios så är det det inte så viktigt med just balanserade kablar pga. att man använder ganska korta kablar. Live används huvudsakligen balanserade kablar då det kan var kabellängder på tio meter eller mer -  då förlorar man inte någon signal på vägen.

Jag använder själv billigaste möjliga patch-kablar eller vanliga gitarrkablar och det funkar utmärkt.

 

https://www.totalljud.se/Produkt/57/SDI-1-Stereo-Linebox---Jordisolator

 

Coolt tack för tipset med lineboxen! Inte allt för dyr och smart grej. Jag var framför allt lite osäker på om jag borde köpa balanserade eller inte och om de i värsta fall inte ens skulle funka med en stereo/balanserad i en mono port, typ att man bara fick halva ljudet 😛 

Är "line" input på ljudkort balanserad? det är ju mono? Livets storta frågor sker i denna tråd 😄 Svaret lär ju inte göra någon skillnad på mitt ljud men bra att veta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa BjornochBenny:

Coolt tack för tipset med lineboxen! Inte allt för dyr och smart grej. Jag var framför allt lite osäker på om jag borde köpa balanserade eller inte och om de i värsta fall inte ens skulle funka med en stereo/balanserad i en mono port, typ att man bara fick halva ljudet 😛 

Är "line" input på ljudkort balanserad? det är ju mono? Livets storta frågor sker i denna tråd 😄 Svaret lär ju inte göra någon skillnad på mitt ljud men bra att veta. 

Vassego:-)

Det funkar oftast med stereokablar från en synths mono-utgång, men man får kolla från fall till fall. Halva ljudet är ju typ mono som en kanal från en synt är;-) Bättre att köra mono-kablar.

Telekontakterna brukar  vara balanserade på ljudkort och det är inte fråga om mono eller stereo utan bara signalnivå - höger och vänster kanal in till ljudkortet (båda mono) fast med varsin balanserad kabel (två ledare och jord per kabel). Svårt det här:-D

Mitt ljudkort, Zoom TAC-2, har s.k. kombo-kontakter, Neutrik-kontakter med både XLR (mick) och 6,3 mm tele-kontakter kombinerade i samma kontakt. 

Själv kör jag obalanserade 2 meter långa kablar från min mixer till ljudkortet - men ska nog byta till balanserade kablar för att se om signalnivån blir bättre (såg nu att mitt ljudkort faktiskt har balanserade kontakter både in och ut).

Obalanserade kontakter/kablar brukar (enkelt sagt) ha en signalnivå på -10dB och balanserade har en professionell nivå på + 4dB, vilket innebär mindre brus i förhållande till signalen på en balanserad kabel.

Line-boxen är ju inte helt nödvändig när man spelar in hemma, men man kan ju få lite mindre brum och en bättre signal om man kör med en sådan. Line-boxar används alltid till keyboards, eller andra line-signaler, vid live-mixning eller i proffsstudios.

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte idag iom inkoppling av synth till analog mixer att det inte riktigt går lika bra med balanserad kabel i alla lägen.  Blev tvungen att införskaffa obalanserade.  Mono input på mixern.  
Däremot gick det bra med samma synth i mitt Apollo ljudkort med balanserad kabel.  
Så det verkar ha att göra med vad det är för ingångar oxå ?

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan sa Nbient:

Jag upptäckte idag iom inkoppling av synth till analog mixer att det inte riktigt går lika bra med balanserad kabel i alla lägen.  Blev tvungen att införskaffa obalanserade.  Mono input på mixern.  
Däremot gick det bra med samma synth i mitt Apollo ljudkort med balanserad kabel.  
Så det verkar ha att göra med vad det är för ingångar oxå ?

Jo precis, det beror ju lite på vilken ingång man kör till, men generellt är  ju obalanserade (en ledare och en jord per kabel) att föredra eftersom man har två mono-utgångar från syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En TRS-kabel kan ju överföra antingen en obalanserad stereo-signal eller en balanserad mono-signal, men då måste både ingång och utgång också vara balanserade.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...