Jump to content
Annons

Hjälp med köp av preamp


DIY

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte nyligen en ny mikrofon (Shure SM7B), men märkte att volymen på sånginspelningen blir betydligt lägre än när jag spelar in med min SM58. Har googlat runt lite och insett att det är ett ganska vanligt problem.

Mitt ljudkort är ett Focusrite 2i4 och jag har förstått att det kan behövas en preamp mellan mikrofon och ljudkort för att förstärka signalen. Har dock noll koll på området och undrar om någon vänlig själ kan rekommendera en lämplig preamp som passar ihop med mitt ljudkort?

Hade inte räknat med att behöva lägga extra slantar på det här så jag vill helst hålla nere priset lite grann, men vill såklart inte att det ska vara alltför risig kvalitet på grejerna. Så om det är möjligt skulle jag vilja hamna runt 1000 - 1500 kronor.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man höjer det som redan är inspelat, så höjer man samtidigt bruset, så det är inte alltid så lyckat.

Behöver man skruva upp gain på preampen mer än runt 75% av max, så ger dessutom de flesta preampar förhållandevis mer brus än de gör på lägre gain. Bäst är då en preamp som kan ge väldigt mycket gain - eller en inlineförstärkare som nämnda Cloudlifter eller en Triton Audio FetHead .

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den ger en extra gain på ca 20dB, så att du inte behöver skruva upp gain på preampen så förtvivlat mycket - så den löser med största sannolikhet problemet. Jag hade dock valt FetHead istället, eftersom den är billigare, snyggare - och gör samma jobb precis lika bra. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...