Jump to content
Annons

SR 16 vs SR 18 / FrÄgor ang Midi


Sprunk

Recommended Posts

Hej. 🙂

Jag kommer i veckan köpa en midi trummaskin, Àr det nÄgon större skillnad pÄ Alesis SR 16 & SR 18? Jag Àr nybörjare,

har inga större planer pÄ att dela mina projekt med andra en mig och kanske min umgÀngskrets.

Hur fungerar midi in och ut? Kopplar man Midi sÄ hÀr?

Trummodul ut > keyboard in. keyboard ut > Ljudkort in

KÀnner dÄ ableton av bÄde keyboardet & trumman?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
pHISTERmILL (oregistrerad)

Hej. 🙂

Jag kommer i veckan köpa en midi trummaskin, Àr det nÄgon större skillnad pÄ Alesis SR 16 & SR 18? Jag Àr nybörjare,

har inga större planer pÄ att dela mina projekt med andra en mig och kanske min umgÀngskrets.

Hur fungerar midi in och ut? Kopplar man Midi sÄ hÀr?

Trummodul ut > keyboard in. keyboard ut > Ljudkort in

KÀnner dÄ ableton av bÄde keyboardet & trumman?

Vanligare att man kopplar frÄn keyboard ut till Ljudkortet in och frÄn ljudkortet ut till keyboard in, och dÀrefter frÄn keyboard thru till trummodul eller annan synth. Nu utgÄr jag frÄn en keyboard som har ljud ocksÄ som man vill nyttja. Annars kan man dra frÄn ljudkortets ut till trummodulen (eller annan modul).
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vanligare att man kopplar frÄn keyboard ut till Ljudkortet in och frÄn ljudkortet ut till keyboard in, och dÀrefter frÄn keyboard thru till trummodul eller annan synth. Nu utgÄr jag frÄn en keyboard som har ljud ocksÄ som man vill nyttja. Annars kan man dra frÄn ljudkortets ut till trummodulen (eller annan modul).

Okej! Mitt keyboard har en in och en ut, sÄ jag antar att jag kopplar ljudkortets ut till trummodulens in dÄ som du sÀger, eftersom jag inte har mer portar att vÀlja pÄ. Ljudkortet har ocksÄ endast en in & ut, och dÀrmed undrar jag hur datorn kan spela in bÄda enheternas signaler samtidigt.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du anvÀnder through (thru) och kopplar i en kedja om du inte har tillrÀckligt mÄnga portar..

T ex.

Keyboard Midi Out -> ljudkort midi in

Ljudkort midi out -> keyboard midi in

Keyboard midi thru -> trummaskin midi in

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

japp.

DÄ har du tre val: antingen köpa ett midiinterface till, bygga eller köpa en switch eller fulkoppla ur och in mellan keyboarden och trummaskinen vid behov.

Men du vet vÀl att det gÄr att trigga trummaskinens ljud via keyboarden ocksÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns en nackdel med SR18, de fÀrdiga trumprogrammens loopar (heter nÄt annat) Àr 16 takter lÄnga jmf med SR16 som har det mer vettiga 8 takter. Ska man anvÀnda trummaskinen live kan man ju byta komp med en pedal, frÄn tex A, hihatkomp till B Ridekomp, o dÄ med lite fills emellan. NÀr det Àr 16 takter blir det oftast helt fel nÀr man försöker byta, bytet kommer alldeles för sent.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...