Jump to content
Annons

Cubase Pro 8


razz

Recommended Posts

Hej

Jag skulle vilja veta om ni är nöjd med Cubase 8? Jag är det inte....och jag förstår inte riktigt varför jag inte är nöjd. Jag tycker att 7.5 är så bra som man kan begära, men 8:an inte alls. Det är strul med pluggar, strul med ljudkort och i mina ögon fulare. Kom gärna med synpunkter.

Tack för mig!!

/RaZZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag tycker att den är bättre än 7.5. Men det är mycket buggar som skulle behövas fixas. Men det händer inte hos Steinberg. En massa småsaker som gör att det inte känns riktigt proffsigt. Och buggar som varit med sedan i alla fall SX1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är till och från....alltid kul med en uppgradering även om man inte utnyttjar alla effekter.....kör själv 7,5 likaväl som 8..beroende vad jag vill göra..själv håller jag mest på med midi o arrar bakgrunder o det går att göra i 5, 7.5 lika väl som i 8....själva utseendet är jag inte speciellt nöjd med..sen att man måste köra Aero är ju konstigt! Men som sagt man vill ju vara med i det senast även om man inte avänder programmet i allt det har att erbjuda....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv starka funderingar så att införskaffa Cubase 8 Elements, eller Artist 8. Vet ni hur mycket RAM man kan använda sig av på dessa två versioner av Cubase 8?

Har massa RAM och ett Win 7 64bitar, så då vill man ju kunna använda sig av all RAM man har!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv starka funderingar så att införskaffa Cubase 8 Elements, eller Artist 8. Vet ni hur mycket RAM man kan använda sig av på dessa två versioner av Cubase 8?

Har massa RAM och ett Win 7 64bitar, så då vill man ju kunna använda sig av all RAM man har!! 🙂

Ingen aning hur mkt RAM. Kör Cubase 8 elements. Win 7 x64.

Har för tillfället. 8 Gb RAM fundera starkt på att utöka lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att man borde kolla in lite tutorials för Cubase 8 Pro. Finns förmodligen en massa sjukt fiffiga saker att lära sig, som en gör för omständligt annars.

Jag testade t ex nyss funktionen "Render in place" på körspåren på en låt (som består av en väldans massa klipp 🙂). Istället för att som innan solomarkera en kanal, se till att stänga av alla effekter och så, markerade jag bara alla klippen på en kanal, valde "Render in place" (med sättningarna "Dry" och "As one event") och på ca 5 sekunder så hade Cubase skapat ett nytt likadant spår, men som en enda audio-fil.

Har även testat den inbyggda triggningsfunktionen för trummor, också otroligt smidigt jämfört med de jag testat innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha kört det snor-stabila Cubase 6.5 ett antal år så kör jag (eller försöker köra) Cubase 8 både på Mac och PC. På Mac fungerar det helt ok bortsett från vissa oförklarliga krascher som händer ibland då programmet avslutar sig självt helt plötsligt. På PC fungerar det helt värdelöst. GUI't är fult, segt och buggigt och de flesta projekt tar mer processorkraft än i Cubase 6.5 på samma maskin.

Sen kan man ju på riktigt undra vad som försiggår i huvet på Steinberg's GUI-designers när de tar vissa designmässiga beslut för nya versioner av Cubase....

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på en grej, man kan ju fortfarande köpa Cubase 7.5. Vore det korkat att köpa version 7.5 i stället för 8? Köper man Cubase 7.5 innan 15 oktober så får man ju gratis uppdatering till Cubase 8. Då kan man ju testa och avgöra vilken version man upplever som minst buggig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper 8'an så får du automatiskt även en licens för 7.5 och tidigare versioner, men då måste du såklart även ha tillgång till en installationsskiva för 7.5. Om du inte har det kan det ju vara vettigt att köpa 7.5 nu och få en gratis uppdatering sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i princip gett upp Cubase nu. Är nästan uppväxt med Steinbergs grejor, så det känns verkligen beskt.

Tror inte du är ensam om att uppleva ett diffust (eller konkret) missnöje, Razz. Steinbergs support är fett missnöjd med mig numera :rolleyes: (om det kan va nån tröst). Att däremot säga det beror på v8 är 'fulare' .. 😛

Godhead har bra poäng ovan ^^. v7.5 finns dock inte på Steinbergs öppna ftp, så om du inte har skivan maila Steinberg och fråga.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har laddat ner 8 element demoversionen. Är nöjd än så länge men har problem med att få cubase att hitta alla pluggar och VSTi som jag har. Den brukar krascha när jag ska lägga till en till mapp där det finns pluggar. Vet inte om jag gör fel eller vad som är galet.

Försökte att lägga till mitt ez drummer 2, men när jag ska registrera ez drummer så går inte det? Har försökt att avinstallera ez, men när jag då startar cubase 8 så finns det fortfarande kvar och ska registreras. Superskumt !

Har slängt iväg ett mejl till support så får la se vad dom säger :-)

Men som sagt helt ok annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har i princip gett upp Cubase nu. Är nästan uppväxt med Steinbergs grejor, så det känns verkligen beskt.

Tror inte du är ensam om att uppleva ett diffust (eller konkret) missnöje, Razz. Steinbergs support är fett missnöjd med mig numera :rolleyes: (om det kan va nån tröst). Att däremot säga det beror på v8 är 'fulare' .. 😛

Godhead har bra poäng ovan ^^. v7.5 finns dock inte på Steinbergs öppna ftp, så om du inte har skivan maila Steinberg och fråga.

Vad kör du i stället då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar klockrent på min iMac, men det är helt klart fulare än 6.5 som jag hade tidigare.

Krascher förr i tiden brukade ha med någon suspekt plugin att göra (då använde jag PC, men det spelar nog mindre roll), nu kör jag bara UAD-2 ihop med Cubase Pro 8 och det kan inte bli bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har laddat ner 8 element demoversionen. Är nöjd än så länge men har problem med att få cubase att hitta alla pluggar och VSTi som jag har. Den brukar krascha när jag ska lägga till en till mapp där det finns pluggar. Vet inte om jag gör fel eller vad som är galet.

Försökte att lägga till mitt ez drummer 2, men när jag ska registrera ez drummer så går inte det? Har försökt att avinstallera ez, men när jag då startar cubase 8 så finns det fortfarande kvar och ska registreras. Superskumt !

Har slängt iväg ett mejl till support så får la se vad dom säger :-)

Men som sagt helt ok annars.

Har du 32-bitars pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quarryman (oregistrerad)

Min erfarenhet av Cubase 8 på Mac är att det fungerar otroligt bra så länge som man håller sig borta från 32-bitarspluggar. Jag har svårt att släppa Virtual guitarist så jag spelar in de spåren i Cubase 7.5 i 32-bitarsläge och gör spåren till audio som jag sen importerar till Cubase 8. Har installerat Jbridge men tycker det funkar sådär...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Här finns en översiktskarta på vilka funktioner de olika versionerna har:

http://www.steinberg.net/en/products/cubase/line_up.html

Själv tycker jag att enbart VariAudio skulle göra det värt att uppgradera från Artist till Pro. Otroligt smidigt om en en t ex snabbt vill testa/bygga upp körer, eller editera pitch och tajming på en sångtagning (funkar även på t ex gitarrsolon).

VST Connect har jag inte testat in-action än, men tror att vi kommer få stor nytta av det. Klart praktiskt att inte behöva befinnas sig på samma fysiska plats när man har en inspelningssession.

Sen vet jag inte hur det ser ut med automatisering? Enligt kartan verkar det inte finns någon alls i Elements och Artist, men det kan väl inte stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en översiktskarta på vilka funktioner de olika versionerna har:

http://www.steinberg...se/line_up.html

Själv tycker jag att enbart VariAudio skulle göra det värt att uppgradera från Artist till Pro. Otroligt smidigt om en en t ex snabbt vill testa/bygga upp körer, eller editera pitch och tajming på en sångtagning (funkar även på t ex gitarrsolon).

Ja, Variaudio är väl den enda funktionen jag skulle sakna. Grymt smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju guld om man kunde köpa Variaudio löst för en slant och integrera det i Cubase Elements/Artist. För min egen del så känner jag att Cubase Pro innehåller väldigt mycket som jag aldrigkommer att använda, förutom Variaudio. Lite väl saftigt att betala 4000:- för den funktionen dock.

Cubase Elements och Melodyne Essential får bli min kombo. Knappt 2000:-.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...