Jump to content
Annons

Extremt stark signal som distar från högtalarna.


fender__

Recommended Posts

Jag uppgraderade min dator i helgen och bytte då ut processor (i7 5820k), moderkort (gigabyte ga-x99-ud3) samt nya minnen 2x8 Gb 2133Mhz. Ljudkortet är Presonus firebox som kopplas in via Firewire. Eftersom moderkortet saknar firewire inputs så köpte jag ett PCIe kort på Kjell.com för 359kr som har två st firewire uttag. Allt fungerar hur bra som helst men när jag installerar mjukvaran till ljudkortet och kopplar in det så är signalen sjukt stark och det distar och har sig. Räcker att jag höjer volymen 1% i ex media player så låter det ganska högt. Samma sak händer när jag lyssnar från hörlurarna.

Kör med cubase 5.5, W7,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gå in på Presonus hemsida och ladda ner uppgraderingen, förhoppningsvis så försvinner problemet.

Men två snabba frågor. Vilket/vilka program kör du när signalen är skit ?

Är det bara de programmen som strular eller e det sak samma vilken/vilka du kör ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gissa att du har en separat "mixer"-applikation för ljudkortet. Hos mig startar den automatiskt när datorn startar, och lägger sig i taskbaren till höger. Där kan jag ställa nivåer på både in- och utgångar, separat från Windows volymkontroll.

Kanske du har nåt liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ngt integrerat ljuekort på moderkortet? I så fall skull jag ändra inställningarna så att firebox BARA används när du använder ditt musikprogram, annars i övrigt använder du ditt standard ljudkort. Windows media player är bara skit för övrigt enligt mig. Ladda ner VLC från videon.organisation

Sedan så se över firebox interna mixer så inget hänt där. Tryck på widowsknappen på tangentbordet, sök presonusmappen och välj mixer/controller eller vad det heter. Kolla samtidigt din latency. Bör ligga på 6-8 ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...