Jump to content
Annons

Seg musikdator!


håkan johnsson

Recommended Posts

Hej!

Behöver lite hjälp ang min sega musikdator!

Datorn jag kör cubase7 i har 5 år på nacken och verkar inte räcka till när jag laddar upp ett antal pluggar då den börjar lagga, har funderat på en ny musikdator men har inte ekonomi just nu och är heller ingen klippa på att veta om jag kan förbättra daton genom mer minne eller vad daton faller på.

Bifogar en printbild på standardinformartionen.

pc.jpg

Hs. Hokke

Redigerat av håkan johnsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varken processorn eller minneskapaciteten är mkt att hänga i granen för närvarande. I synnerhet inte om du betänker systemkraven för Cubase 7:

https://www.steinberg.net/en/products/cubase/specs_downloads.html

SIkta på en ny dator när tillfälle ges. I bästa fall kan du ju uppgradera minnet till det dubbla åtminstone. Om det gör ngn skillnad vågar jag inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Innan du gör nåt så kolla DSP mätaren i Cubase. Slår den i topp hjälper inte mer RAM minne. Och den processorn du har är riktigt långsam tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är alldeles för lite. Den får 875 passmark-poäng. Som referens får min flera år gamla i5'a över 6000 poäng.

Ifall du har ont om pengar just nu, skulle jag satsa på en stor SSD och klona över Windows dit med Macrium Reflect. (Gratis och funkar riktigt bra så slipper du installera om. edit: Reflect är alltså det som är gratis. 😊 )

Varför? Jo, RAM-minne och annat kan du inte använda i en nyare dator utan det är att kasta pengarna i sjön. En ny SSD kan du alltid plocka ut och använda i din nya dator om/när du köper den.

Kolla t.ex. på Kingston SSDnow 240-500GB.

Tyvärr hjälper det nog inte om du börjar slänga på VST-pluggar, men datorn får ett helt nytt liv, och du kanske orkar med den ett par månader till. ☺️

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips vore att använda vad du faktiskt har. Har inte Cubase men jag har för mig att man kan frysa spår (och därmed avlasta CPU)...? Kör du MIDI så bounca dem till audio, ung samma effekt. Har du många effekter på en kanal kan du kanske "bussa" dem så att fler kanaler delar på samma effekt. Men det bästa är nog om du börjar spara till en bättre dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ kanske vore att avlasta datorn med någon DSP-lösning. Har sett Focusrite Liquidmix till salu för under 1000-lappen, kanske vore något? Så kan du försöka köra så många som möjligt av effekterna från den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips vore att använda vad du faktiskt har. Har inte Cubase men jag har för mig att man kan frysa spår.

Ett bra tips - Du kan frysa spår och både avlasta RAM (släppa inlästa VST instrumet) och CPU (insert effekter mm)

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är alldeles för lite. Den får 875 passmark-poäng. Som referens får min flera år gamla i5'a över 6000 poäng.

Ifall du har ont om pengar just nu, skulle jag satsa på en stor SSD och klona över Windows dit med Macrium Reflect. (Gratis och funkar riktigt bra så slipper du installera om. edit: Reflect är alltså det som är gratis. 😊 )

Varför? Jo, RAM-minne och annat kan du inte använda i en nyare dator utan det är att kasta pengarna i sjön. En ny SSD kan du alltid plocka ut och använda i din nya dator om/när du köper den.

Kolla t.ex. på Kingston SSDnow 240-500GB.

Tyvärr hjälper det nog inte om du börjar slänga på VST-pluggar, men datorn får ett helt nytt liv, och du kanske orkar med den ett par månader till. ☺️

Halloj Cathrine!

Tänkt själv att klona över min gamla drive till en SSD. Kör med Win 7/ Cubase 8/EZdrummer 2 och en massa annat gött i den. Dum fråga kanske, men vid omstart så är det ju klart bäst att ändra till den nya klonade SSD disken att den skall bootas först. Men bör man låta det ordinarie Win 7 ligga kvar på den gamla disken eller? Cubase m.m skall det återinstalleras på SSD disken eller hur tusan blir det =-S

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, om du klonat systemdisken på det viset så ska du helt och hållet ersätta den gamla. Du ska se till så att den får samma enhetsbokstav som den gamla, vanligtvis "C:", medan du antingen tar bort den gamla eller ger den en ny bokstav.

Programmen och allt annat borde då fungera precis som tidigare utan ytterligare åtgärder. Ingen ominstallation.

Det som möjligen kan hända är att kopieringskydden i program och/eller windows märker att de ligger på en ny disk, och kräver ny registrering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Cathrine!

Tänkt själv att klona över min gamla drive till en SSD. [...]

Tack på förhand!

Hej!

Som Momo skriver, tanken är att SSDn ska helt ersätta hårddisken, och att du inte ska behöva installera om allt. Kort och gott går det till såhär:

1. Spring och köp en SSD 🙂

2. Starta datorn (utan SSD'n) och installera Macrium Reflect

3. Stäng av datorn, koppla in (den tomma) SSDn - Men ha kvar mekaniska hårddisken

4. Boota Windows, starta Reflect, klona över allt från hårddisk till SSD

5. Stäng av datorn

6. Slit ut hårddisken

7. Stara datorn med endast SSD

8. Förvånas/förundras över hur snabbt allt går 🙂

Windows bootar från SSD, med alla program och allt. Installationen ser exakt likadan ut som på hårddisken. OBS: Viktigt i steg 4 att man ser till att klona över åt rätt håll.

Det kan oxå vara en god ide att koppla från datorn från nätverket under hela proceduren, så Windows (eller andra program) inte sätter igång och muppdaterar sig. 🙂

ps. EDIT: Enhetsbokstäverna sköter sig själva. Direkt efter kloningen får den nya SSDn någonting annat än "C:". Men efter att du 1) stänger av datorn, 2) sliter ut HDD, och 3) startar datorn igen med endast SSD - Kommer Windows-partitionen på SSD-disken att ha "C:".

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Som Momo skriver, tanken är att SSDn ska helt ersätta hårddisken, och att du inte ska behöva installera om allt. Kort och gott går det till såhär:

1. Spring och köp en SSD 🙂

2. Starta datorn (utan SSD'n) och installera Macrium Reflect

3. Stäng av datorn, koppla in (den tomma) SSDn - Men ha kvar mekaniska hårddisken

4. Boota Windows, starta Reflect, klona över allt från hårddisk till SSD

5. Stäng av datorn

6. Slit ut hårddisken

7. Stara datorn med endast SSD

8. Förvånas/förundras över hur snabbt allt går 🙂

Windows bootar från SSD, med alla program och allt. Installationen ser exakt likadan ut som på hårddisken. OBS: Viktigt i steg 4 att man ser till att klona över åt rätt håll.

Det kan oxå vara en god ide att koppla från datorn från nätverket under hela proceduren, så Windows (eller andra program) inte sätter igång och muppdaterar sig. 🙂

ps. EDIT: Enhetsbokstäverna sköter sig själva. Direkt efter kloningen får den nya SSDn någonting annat än "C:". Men efter att du 1) stänger av datorn, 2) sliter ut HDD, och 3) startar datorn igen med endast SSD - Kommer Windows-partitionen på SSD-disken att ha "C:".

Hmmmm. . Oki tackar ☺

Men nackdelen är att jag har en hel del mjukvara på C disken och tror jag behöver en större disk än ca 250 Gå. Men borde ju gå att installera win/cubase/EZDRUMMER m.m på ssd, själva install/Exe filer och övrigt läser ssd av från C disken? Vill alltså ha snabbare win/cubase just för musikens skull men övrigt kan gå på "halvfart"

Om du förstår mig rätt. Ssd diskar är satans dyra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...