Jump to content
Annons

[90% LÖST] Köpte ny bildskärm, nu funkar inte mikrofonen längre.


DIY

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte en extern bildskärm (Asus VN247H) till min laptop. Skärmen verkar nu ha hamnat i konflikt med mitt ljudkort och jag misstänker att det beror på de inbyggda högtalarna.

Har ett M-Audio Fast Track USB och en mikrofon inkopplad i ljudkortet. Om jag högerklickar på högtalarikonen nere i högre hörnet (kör Windows 7) och väljer "inspelningsenheter" så dyker mikrofonen upp i listan, men det kommer då ett tjutande ljud från högtalarna. Samma sak om jag startar FL Studio - högtalarna börjar tjuta och inga projekt går att spela upp.

Om jag kopplar bort bildskärmen från datorn så försvinner det tjutande ljudet och allting funkar som vanligt. Testade först att koppla in skärmen mha en VGA-kabel istället för HDMI (tänkte att den inte överför ljud, men det kanske den gör?), men det hjälpte inte.

Hur gör jag för att få det här att fungera även när skärmen är inkopplad? Jag har försökt att inaktivera skärmens multimediafunktioner, så att den inte ska kunna spela upp ljud. Vet inte om jag gjorde rätt, men det hjälpte iaf inte att gå in på "uppspelningsenheter" och inaktivera skärmen.

Någon som har några förslag på åtgärder för att lösa problemet? Tacksam för hjälp!

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bildskärm kan inte krocka med någon hårdvara då det inte ses som en enhet (då det är grafikkortet du kopplar den till). Högtalare kan heller inte krocka, av samma anledning, däremot kan det inbyggda ljudkortet krocka. 😉

* Det kan vara grafikkortet som kanske behöver uppdatera drivrutinerna. Bra tänkt med HDMI, för den skickar ut ljudet och kan ställa om din primära ljudkälla.

Om du inaktiverar saker i uppspelningsenheter kommer du endast att dölja dem, inaktivera (det inbyggda ljudkortet) i BIOS istället, så Windows inte hittar det alls. 🙂

* Kör du ASIO-drivrutiner i FL? Om inte, se till att göra det, alternativt att ändra i FL till att alltid använda sig av M-Audio-ljudkortet, istället för din primära ljuddrivrutin. Vissa äldre FastTrack-kort har inga riktiga ASIO-drivisar, men se i FL om det finns möjlighet att välja.

Det borde se ut någonting i den här stilen:

(Varning för dålig musik i klippet.)

Så:

1. Uppdatera grafikkortets drivrutiner (Se även om det kommit nya drivrutiner för din dator på tillverkarens hemsida, och uppdatera allt.)

2. Försök köra ASIO med FL

3. Inaktivera inbyggda ljudkortet i BIOS

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaret! Jag testade att uppdatera grafikkortets drivrutiner och ändrade till ASIO-drivrutiner i FL Studio. Nu funkar mikrofonen i FL studio, så det var ett utmärkt tips att byta drivrutin. Men tyvärr finns problemet med de tjutande högtalarna fortfarande kvar. Tror dock att jag kan ha kommit lite närmare att identifiera vad det beror på.

Ljudet finns nämligen inte kvar om jag stänger av högtalarna och istället använder mina hörlurar. Då funkar allt fint. Det talar väl för att det inte är någon konflikt där ljudkortet är inblandat, utan snarare att högtalarna störs av någon signal från skärmen?

Har läst lite om att felet kan bero på hur man kopplar ihop enheterna så därför slängde jag ihop ett översiktligt kopplingsschema. Finns det några uppenbara konstigheter i hur jag har kopplat? Kan det funka att byta någon kabel för att komma till rätta med problemet?

Alla strömkablar är jordade och jag använder inte de här "euro"-uttagen i skarvsladden. Mikrofonen är inte med på bilden, men den är kopplad till ljudkortet med hjälp av en XLR-kabel.

1435313792.png

Redigerat av DIY
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte rundgång då?

Jag har testat att vrida ner "mic input" på ljudkortet och att koppla ur mikrofonen, men ljudet finns ändå kvar. Eller finns det någon annan tänkbar rundgångskälla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Jag testade att uppdatera grafikkortets drivrutiner och ändrade till ASIO-drivrutiner i FL Studio. Nu funkar mikrofonen i FL studio, så det var ett utmärkt tips att byta drivrutin. Men tyvärr finns problemet med de tjutande högtalarna fortfarande kvar. Tror dock att jag kan ha kommit lite närmare att identifiera vad det beror på.

Ljudet finns nämligen inte kvar om jag stänger av högtalarna och istället använder mina hörlurar. Då funkar allt fint. Det talar väl för att det inte är någon konflikt där ljudkortet är inblandat, utan snarare att högtalarna störs av någon signal från skärmen?

Vassego! Så roligt att det löste sig med micken. 🙂

Du är inne på rätt spår: Att tjutandet försvinner när du kör hörlurar (till samma ljudkort förmodar jag), tyder på att du har jordfel. Kan vara så att monitorn orsakar brum i jorden, som sedan förs över från via strömuttaget till monitorerna. Då behöver du antingen:

1. Två balanserade kablar (höger/vänster) från ljudkortet till högtalarna

2. ...och/eller lyfta jorden från den källa som orsakar brummet.

Testa att köra ojordat för t.ex. skärmen, och se om det gör någon skillnad. Jag skulle inte rekommendera att köra ojordat, men det är alltid bra i en felsökningsprocess.

ps. edit: En balanserad kabel är bara en stereokabel som används lite annorlunda. Kolla om det står t.ex. BAL/UNBAL från ljudkortet, men det borde stödja balanserat, om det finns XLR- eller tele-utgångar.

OBS: RCA är endast två poler och är således inte balanserat.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Känns väldigt tveksamt att ett "tjutande ljud" skulle vara detsamma som jordbrum. De enda gångerna jag upplevt jordproblem har det varit ett lågt brummande, 50-60Hz gissningsvis. Om det är ett tjutande ljud är det troligen nåt helt annat. Så vi behöver nog få veta hur det egentligen låter.

Är det ett regelrätt tjut som uppstår även när micken är urkopplad kan det röra sig om nån konstig intern rundgång. Men det brukar låta verkligen horribelt och borde inte försvinna för att man sätter i hörlurar.

Tänkte också om det fanns nån inbyggd mick i monitorn som ev var aktiverad, men det verkar inte finnas?

https://www.asus.com/se/Monitors/VE247H/

DIY: har du istället för att koppla ur eller stänga av högtalarna bara vridit ner volymen?

Är ljudet kvar?

Om du kör laptopen utan laddare i, är ljudet kvar?

Om du testar igen med monitorn ansluten med VGA, vad händer?

Har du möjligen den inbyggda micken i laptopen aktiverad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Cathrine och pHISTERmILL:

Tack för era svar!

Mitt ljudkort ser ut såhär på baksidan: http://www.m-audio.j...ck_back_RGB.jpg

Det verkar alltså inte finnas möjlighet att köra balanserade kablar mellan ljudkort och högtalare? Kan det vara boven i dramat?

Tror inte att jag har någon ojordad kabel hemma, men det kanske jag får införskaffa om felet kvarstår.

Jag bifogar en länk där ni kan lyssna på ljudet (http://www.fildirekt.se/dl/1435350857.mp3). Jag mixtrar lite med volymen under inspelningen. Det som hörs är att ljudet blir starkare när jag höjer volymen på högtalaren (från 4dB till max) och försvinner sedan helt när jag drar ned volymen till noll.

Ljudet finns kvar oavsett om jag använder HDMI eller VGA mellan laptop och skärm. Har också testat att dra ut strömkabeln till laptopen, men det hjälper inte heller.

Har gjort lite efterforskningar, men tror (precis som pHISTERmILL säger) inte att det finns någon inbyggd mikrofon i monitorn. Däremot verkar det (enligt de här specifikationerna: https://www.asus.com...specifications/) finnas en inbyggd mikrofon i datorn ("Built-in Speakers And Microphone").

Har dock inte hittat hur man inaktiverar den, men ryker den också om jag inaktiverar det interna ljudkortet i BIOS (som Cathrine rekommenderade)? Är inte så kunnig när det kommer till datorer och är rädd att jag ska göra något fel om jag går in i BIOS och ändrar.

Frustrerande när det inte funkar, men är väldigt tacksam över att det finns kunniga personer som tar sig an problemet.

Redigerat av DIY
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upplevt både pipande datorer (med krockande IRQ'er) och brummande baslådor p.g.a. störningar från datorer, och andra missljud, men jag ska väl inte låta för bergsäker...

Det låter som när man kopplar in t.ex. hörlurar till det inbyggda ljudkortet i en dator, vilket får mig att dra den slutsatsen. Observera att det är svårt att bli av med allt missljud, om man inte har ganska tysta/dyra prylar. Dessvärre kan du inte köra balanserade kablar från ditt ljudkort heller...

Om du kopplar högtalarna direkt till ditt externa ljudkort, kan du inte lyssna på det interna, så det ska inte spela någon roll. Men ja, om du stänger av det interna ljudkortet i BIOS kommer inget av det att hittas i Windows. (Har du en mic i skärmen måste du koppla in den via t.ex. mini-tele till ljudkortet, eller USB från skärmen, så det är svårt att råka, koppla in en skärm-mik. 🙂 )

...och att rekommendera en power conditioner i ditt fall, är väldigt overkill med den setupen du har.

Hm, vad du skulle kunna testa är att gain-stage'a lite bättre, d.v.s. höj volymen i Windows/FL/mjukvaran till ditt ljudkort, så mycket du kan, för att sedan sänka på högtalarna. På så sätt maximerar du den s.k. signal-to-noise ratio, det borde få ner missljudet rätt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snackade med vår IT-ansvarige på jobbet som också trodde att felet var relaterat till de obalanserade kablarna. Eftersom mitt ljudkort hade drygt tio år på nacken så rekommenderade han mig att uppgradera till ett ljudkort som kan hantera balanserade kablar.

Har ändå gått i sådana tankar tidigare och efter lite research slog jag till på ett Focusrite 2-in-4. Och nu funkar allt som det ska - det tjutande ljudet är borta!

Monitorerna brummar nu lite svagt, men det försvinner helt när jag kopplar ur skärmen. Så den orsakar fortfarande någon liten störning, men inte i närheten av hur det lät tidigare. Det nuvarande ljudet kan jag utan problem acceptera.

Stort tack för all hjälp! Hade aldrig lyckats lista ut vad felet var på egen hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Bra att du kan jobba utan att bli störd av det nu iaf. Även om vi inte verkar löst vad det egentligen var som var orsaken. 🙂

Men rundgång eller jordbrum kan vi väl utesluta, så nån störning som uppstår när du har både monitorn och monitorerna inkopplade samtidigt (det försvann väl om du lyssnade via hörlurar) Kunde inte se om skärmen har extern strömadapter, eller om den har 230V in direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du kan jobba utan att bli störd av det nu iaf. Även om vi inte verkar löst vad det egentligen var som var orsaken. 🙂

Men rundgång eller jordbrum kan vi väl utesluta, så nån störning som uppstår när du har både monitorn och monitorerna inkopplade samtidigt (det försvann väl om du lyssnade via hörlurar) Kunde inte se om skärmen har extern strömadapter, eller om den har 230V in direkt?

Ja, oljudet försvann när jag kopplade in hörlurarna så det är nog någonting som involverar högtalare och skärm.

Är lite osäker på vad du undrar angående skärmen. Men det ser ut såhär på baksidan (http://www.pcgameware.co.uk/images/Asus-VS247H-back-open.jpg) och jag kopplar en sladd direkt från skärmen in i väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ja, oljudet försvann när jag kopplade in hörlurarna så det är nog någonting som involverar högtalare och skärm.

Är lite osäker på vad du undrar angående skärmen. Men det ser ut såhär på baksidan (http://www.pcgamewar...H-back-open.jpg) och jag kopplar en sladd direkt från skärmen in i väggen.

Japp, det var precis det jag undrade. En del skärmar har en lös adapter, ser ut som en laddare till din laptop.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...