Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej,

Som "gammal" basist är detta med gitarr lite klurigt, speciellt i inspelnings-sammanhang. Jag får inte riktigt till det gitarrljud jag vill ha.

Problemet är attacken - jag får med alldeles för mycket "plektrum" / Attack. Säkert är det min bristande förmåga att spela gitarr, men jag undrar om det även kan finnas andra sätt att komma runt problemet.

Många inspelningar har ett gitarrljud som är väldigt "soft" i avseende till själva attacken. Ljudet i sig kan vara maffigt och fylligt, men just den där hårda attacken är ofta inte med i de flesta proffsiga inspelningar.

Så, är det någon som kan ge lite tips till hur jag kan komma runt detta? Några pluggar som kan dämpa attacken?

Tack på förhand!

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför tror du detta har med Cubase att göra?

Akustisk stål-strängad gitarr uppmickad ? Pröva att rikta micken närmare halsen. pröva också olika avstånd, inte alltför nära. Fixa rätt signal in, börja inte mecka med plugins för detta.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är som du redan förstått din spelteknik det handlar om. Se över den och förbättra den. Man kan använda en transientplugg för att förstärka eller minska attacken. Men det är bättre att börja i rätt ände först.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill posta ett ljudklipp på ditt spel så är det lättare att höra var problemet ligger! 🙂 Kan vara strängarna, plektrumet, spelstilen. Tror inte att det är en mixningsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skriver det inte om det gäller akustisk eller elgitarr? Men oavsett vilket så kan du ju t ex använda en kompressor för att jämna ut anslaget.

I övrigt så ska en inte vara rädd att prova saker. Prova olika plektrum (storlek, form, tjocklek, material), vinkla plektrumet i olika vinklar, håll plektrumet hårdare/lösare, använd den runda sidan istället för den spetsiga, prova att ha anslaget närmare/längre bort från stallet o s v.

Speciellt när det gäller akustisk gitarr tycker jag också att det funkar bra att använde fingrarna om en vill ha ett lite mjukare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej alla,

Jag tror ni alla har smärtsamt rätt, det handlar nog mest om min bristande förmåga att spela.

Så, en kort fråga på spelteknik - hur kan jag då optimera attacken med min spelteknik? Handlar det om hårt eller mjukt pletrum? Andra tips?

Förstår även att det handlar om hur jag placerar micken, skall labba lite, och försöka med lite olika alternativ.

Angående typ av instrument, när det gäller elgitar kör jag med en squier strat. När det gäller ackustuskt kör jag stålsträngat, en Cort MR100F BKS. Inga avancerade grejer således, men det borde väl gå att få till hyfsat om man nu får till tekniken antar jag?

I fallet med den stålsträngade utgår jag från de inbyggda mickarna. Inser att det ej är världens bästa mickar och att jag instället kanske skall köra med en extern mick.

Annat jag bör tänka på?

Tack på förhand för tålamod med lite nybörjarfrågor på gitarfronten!

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mjuka plektrum till acke. Medel till hårda på elgurka. i övrigt får du bara prova dig fram hur du bäst ska hålla plektrumet. Det finns inget ett enda svar. Alla har olika stilar. Det tar ett litet tag hitta till sitt rätta. Du kommer att märka när det sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...