Jump to content
Annons

plugg eller låda ?


MRS8

Recommended Posts

Spelar in på cubase elements på en gammal laptop, tascam ljudkort som alltid fungerat bra och aldrig jobbig eftersläpning men....

när jag spelar in sång (dynamisk mick, sm58) vill jag ha reverb (och EQ) vid inspelning för känslan men får ofta ett eko (eller delay). Vad beror detta på ?? Hoppas att det finns någon som vet!

bör jag satsa på ezMix fullversion (har lite) eller en låda typ; https://www.thomann.de/se/alesis_nanoverb_2.htm

kanske rentav en ny dator ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ekot beror på att du får ljudet både direkt och med latency samtidigt.

Det beror lite på ditt ljudkort hur (eller om) du kan lösa det så att det blir "perfekt", men börja med att stänga av monitorlyssningen (den lilla högtalaren på den aktuella kanalen) för att inte lyssna på direktljudet. Nackdelen är att du enbart kommer att få ut din röst med latency i medhörningen medan du spelar in - men det brukar man kunna vänja sig vid, om det inte handlar om väldigt lång latency.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det står " Zero-latency monitoring is available for recording without the delay going to a computer and back" betyder att du kan lyssna på vad du nu spelar in utan att gå via datorn, och då utan latency.

Om du vill använda datorn för att agera effektbox och höra effekterna medan du sjunger så kan du inte använda det här, utan då måste ju ljudet gå via datorn. Detta medför då att du kommer att få en viss latency. Hur mycket beror på inställningar och vilken prestanda datorn har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...