Jump to content
Annons

Är bpm rätt när man öppnar upp gammalt projekt i ny dator?


Freddy H-K

Recommended Posts

Eller bör man skriva ner sin bpm på alla låtar så man vet? Dessutom undrar jag om det är något problem att öppna upp sina gamla projekt på en annan dator? Även om man inte backat upp allt kanske i projektet, så öppnas väl själva projektet i sig upp ändå? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

BPM:en borde sparats i projektfilen, själv brukar jag namnge med låtnamn_version_bpm, vilket ibland underlättar saker o ting. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom undrar jag om det är något problem att öppna upp sina gamla projekt på en annan dator? Även om man inte backat upp allt kanske i projektet, så öppnas väl själva projektet i sig upp ändå? 🙂

Många rekommenderar att även göra audiofiler av alla spår som backup i slutet av projektet så att de går att öppna när man inte har tillgång till syntar mm eller att de inte fungerar på ny plattform eller att man inte längre har licensen.

"Även om man inte backat upp allt"

Varför skulle man inte backa upp allt, har du haft en krasch?

Se till att få med alla mappar vid flytt. Projektfilen tappar referenser till audiofiler mm annars. Projektfilen är bara på några MB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det leder till nästa fråga.

Är projektfilen den man trycker på när man öppnar upp projektet? Eller vad menas med "cpr"? Var hittar jag den? 😛

Stämmer bra. Det är .cpr-filen.

Du hittar den där du har sparat den...

När du börjar med ett nytt projekt, så frågar ju Cubase var det ska sparas, så jag hoppas att du har gjort det smidigt för dig och skapar en ny mapp för varje ny låt, så att inte audiofilerna till alla låtar ligger i en soppa på samma ställe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller vad menas med "cpr"?

Det är en förkortning av Cubase PRoject-file. Den är så att säga spindeln i nätet. Där ligger Midi, preferences, inställningar på tracks, referenser till en massa grejer som audiospår, edits mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte haft en krasch. Men tror det kan hända närsom med min dator. Har haft den länge.

Klart jag vill få med allt. Men vad är "allt"? Jag har vissa grejer som ligger under "appdata" och vissa under "program" och vissa under min "audio"mapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...