Jump to content
Annons

Studiobygge: 60 m2, är det ngn idé? Ritningar + Bilder


pettsson

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått tag på en lokal som jag är intresserad över att göra om till studio. Jag har drivit en hemmastudio i några år så jag har kunskap om studioinspelning och teknik, men har dåligt med kunskap om studioakustik och studiobygge, det är därför jag tänkte rådfråga er duktiga på forumet 🙂

Jag ville kolla med er om ni tycker det är värt det och om ni tror att lokalen är lämpad till en studio. Jag vill att det ska bli en proffsig studio, men självklart inte samma klass som en super-pro-high end-studio ala Bohus tex.

Det är ju så klart svårt för er att veta hur mycket man måste jobba med lokalen för att den ska låta bra när ni inte har besökt den, men om ni utgår ifrån att lokalen är helt fri från dämpning och att det är rätt så livligt ljud där i, hur mycket jobb skulle ni uppskatta att man måste lägga ner för att få den att låta bra?

Jag bifogar här en ritning på lokalen där jag bara har gjort förslag på hur man kan lägga upp de olika rummen etc. Ritning stämmer inte exakt med måtten, men måtten skall stämma:


post-39191-0-67081100-1430734558_thumb.jpg

Jag har bara varit inne i lokalen en snabbis.

Väggar:

Som ni ser så är de blåstreckmarkerade väggarna murade väggar ca 40 cm tjocka och utgör de mesta väggarna av lokalen. Jag antar att detta är bra eftersom så tjocka och tunga väggar håller ute ljud från utsidan? Som ni ser på ritningen så hade jag tänkt att ta bort den ena murade väggen som skiljer de två övre rummen så att man får ett stort liverum. Är det ett superstort projekt att ta bort en murad vägg?

Fönster i murad vägg:

Om vi utgår att jag tar bort den väggen jag pratade om så sitter det alltså två stycken fönster i den övre långa väggen. Dessa är gamla dåliga fönster. När jag stod i lokalen så blev jag överaskad över hur lite uteljud som läckte in. Och jag tror att det ljud som läckte in mestadels kom ifrån de två fönstren. Så jag måste byta dessa till fönster som in läcker in ljud.

Golv:

Golvträ. Vet inte vad underlaget består av.

Tak: Takhöjd, 2,8m funkar det? Kommer ej ihåg vad taket består av.

Kontrollrum: 
Funkar det att köra ett sådant litet rum till kontrollrum? Jag kör ju ingen stor analog mixer, utan kör preamps i rack bara. Så det som skulle vara i kontrollrummet är, monitorer, skärm, rack, stol etc..

Inget fönster i detta rum.

Iso-box:
 Detta lilla rum hade jag tänkt att totaldämpa och köra som iso-box/sångbås. Det är ett litet fönser längst upp som släpper in lite ljus, vilket kan vara skönt när man lägger sång kanse så att man får lite energi?

---

Funderingar:

1: Som sagt, tror ni att det är värt att dra igång detta projekt. Jag har inte börjar hyra lokalen än, vill kolla om det är en bra idé och höra era tankar om det först.

2: Hur mycket jobb med att akustikdämpning osv tror ni man måste lägga ner? Om detta blir av så kommer det att spelas in mycket trummor i lokalen. Jag avskyr studio-liverum som är totaldämpade och där det inte finns något liv. Så jag skulle tycka det var nice att ha ett liverum som inte är helt dött av dämpning. Men såklart måste det ju låta bra.

Jag kommer bygga mina egna absorbentorer osv.

3: Dämpning. Är det möjligt att sätta dämpning direkt på de murade väggarna, eller måste man bygga ett "rum-i-rum"?

Tack så mycket på förhand!


post-39191-0-67081100-1430734558_thumb.jpg

post-39191-0-39846700-1430734678_thumb.jpg

post-39191-0-84537400-1430734703_thumb.jpg

post-39191-0-39018100-1430734738_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ett väldigt litet kontrollrum.

Tänk på att när du spelat in tex ett band vill nog hela bandet lyssna på inspelningen och på 4kvm kan det bli rätt trångt. Sedan är det svårare att få mindre rum att låta bra utan att offra storlek. Räkna med att väggarna krymper ca 300 mm på varje sida så på 2*1.7blir bara 1.40*1.10 kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade hellre tagit rummet efter loungen som kontrollrum och skita i att ta bort väggarna och istället bygga igen det med dörrar. Sedan ta det tänkta kontrollrummet som ett isobås/sångbås nummer 2 eller bara som förråd. Det är aldrig fel med förrådsutrymme. Till kartonger, case:ar, mikrofoner mm mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Paccazzo Tack för feedback! Ja, jag kände på mig att det skulle bli litet. 1.4*1.10 funkar ju såklart inte, såvida det inte är ett väldigt litet band 😉 hahah. Tror du att det skulle vara någon idé att slå ut väggen mellan de två små rummen och göra det till ett kontrollrum?

@Badertheinvader Jag har också funderat i dom banorna! Men skulle det räcka med ett liverum som är 4*4,5 meter?

Link to comment
Dela på andra sajter

@Badertheinvader Jag har också funderat i dom banorna! Men skulle det räcka med ett liverum som är 4*4,5 meter?

Räcker och räcker. Jag skulle säga att det räcker gott och väl. De bästa produktionerna jag vet om är inspelade i rum på 6-10 kvm. Det är såklart min egen smak.

Sen tycker jag själv att det är fräckt med stora inspelningsrum men sällan ekonomiskt hållbart.

Tänk bara på att bygga kontrollrummet först och sen inspelningsrummet, inte i tidsaspekt utan i vilket rum man kommer in i först.

Varför?

Jo för att annars när någon ska pissa så går han igenom inspelningsrummet eller om någon kommer sen så kanske han sabbar en tagning med mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som Bader, vänd på det hela - först kontrollrummet, och där innanför liverummet.

Se dock till att det inte blir för trångt för att släpa otymplig utrusting till/från liverummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är nog en bra idé som ni säger!

Det enda som jag grubblar på är då om liverummet blir för litet med 4*4,5. Jag är intresserad av att ha möjligheten till ha 2 st som filmar med handkameror samtidigt när ett helt band spelar in för att även göra en videoproduktion av sessionen, och då blir det ju en hel del folk samtidigt i rummet... Jag vet inte, det kanske skulle gå. Känner att jag måste åka dit igen och skissa igen.

 

Tror ni att jag måste bygga nya väggar i kontrollrummet och liverummet, eller kan man sätta absorbenter/diffusorer direkt på nuvarande väggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni att jag måste bygga nya väggar i kontrollrummet och liverummet, eller kan man sätta absorbenter/diffusorer direkt på nuvarande väggar?

Du måste i alla fall göra golv och tak då du har hyresgäster ovanpå.

Och väggarna kommer också leda ljudet rätt bra oavsett om du sätter absorbenter på

eller inte.

Sedan i och med att du vill spela in trummor får du räkna med rejält med ljudisolering får att inte trumljudet ska låta i resten av byggnaden , SÅ ja du får nog räkna med att du måste bygga allt i studion , väggar , tak , golv , ventilation , el , värme , dörrar , fönster etc etc.

Absorbenter fixar ljudet inuti rummet men Isolerar inte ljudet något från att spridas utåt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Denna lokal är inte i något lägenhetshus, så jag behöver inte vara jätte rädd för att ljus ska spridas utåt. Jag är mer rädd för ingående ljud.

Sprider alltså tjocka murade/gjutna väggar ljud lätt?

Ja har en fundering på om man skulle köra kontrollrummet ovanför loungen/entrén. Hur skulle man då designa det? Jag kommer ju få göra något slags fönster så jag kan se vad som händer i liverummet, men problemet är ju dörren som är i mitten av väggen in till liverummet, då kan man ju inte få något stort rektangulärt fönster eftersom dörren splittar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sprider alltså tjocka murade/gjutna väggar ljud lätt?

Japp , Framför allt basregistret , m.a.o Kicken kommer att låta i hela huset.

Tex om du knackar men en hammare på din vägg hemma eller grannen 3 våningar ovanför gör det så hörs ju det i din lägenhet också.

Så ditt studio golv/väggar/tak ska egentligen inte ha kontakt med dom befintliga väggarna.

Har du däremot inte så stora krav på att det låter i resten av byggnaden kanske du klarar dig med att bara ljud-absorbera lokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du däremot inte så stora krav på att det låter i resten av byggnaden kanske du klarar dig med att bara ljud-absorbera lokalen.

Nä jag tror inte jag kommer ha så stora krav på det, vilket är gött. Så då kanske det räcker att sätta absorbenter direkt på väggen?

Ska förhoppningsvis dit idag igen och kolla lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kommer förhoppningsvis boka in ett möte med en akustikrådgivare nästa vecka, så får han bedöma om hur mycket akustikjobb man måste lägga ner.

Tills dess har jag funderat lite på hur man ska lägga upp kontrollrummet. Det är ju dessvärre fyrkantigt och med 2 st dörrar...

Här kommer en dålig bild på ett förslag till vilken vägg man kan ha monitorerna åt.

post-39191-0-05747800-1430933971_thumb.jpg

Redigerat av pettsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...