Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

KĂ€ra Forumiter!

Jag har varit pÄ tok för passiv sista Ären och lovar nu bÀttring. Har IRL hunnit med massa roliga musikprojekt och dessutom fÄtt bygga/vara delaktig i ytterligare ett STORT studiobygge.

Mina tvÄ första hittar ni hÀr pÄ forumet (se lÀnkar nedan), och det tredje kommer sÀkert dyka upp hÀr förr eller senare, Men NU Àr det alltsÄ dags för bygge nummer fyra!!

Studio 1

http://forum.studio....07-studiobygge/

Studio 2

http://forum.studio....al-kontrollrum/

Info

Ett Attefallshus pÄ 25 kvm ska bli en fungerande studio och övernattningsboende. Akustikfixarna har konsulterat ljudbehandlingen pÄ hela bygget efter mina krav och önskemÄl. Ventilationsservice i Sölvesborg har konsulterat ventilationsbehandlingen pÄ hela bygget efter mina krav och önskemÄl.

MÄlsÀttning

Att studion Àr sÄ pass ljudisolerad att grannar inte störs oavsett tid pÄ dygnet. Att ljudbehandlingen i kontrollrummet Àr den bÀst tÀnkbara. Att sÄngbÄset isoleras utÄt samt dÀmpas inÄt för ett torrt kontrollerat resultat. Att hela studion Àr mycket vÀl ventilerad, samt att loftet fungerar för övernattning/boende.

post-9648-0-75305000-1429568294_thumb.jpg

Redigerat av Ponderosa
Annons
Postat
Att hela studion Àr mycket vÀl ventilerad, samt att loftet fungerar för övernattning/boende.

SĂ€ng i studion! DĂ„ saknas bara ett kylskĂ„p för ölen, sedan behöver du aldrig gĂ„ in i stora huset nĂ„got mer! 🙂

• Gilla 1
Postat

SĂ€ng i studion! DĂ„ saknas bara ett kylskĂ„p för ölen, sedan behöver du aldrig gĂ„ in i stora huset nĂ„got mer! 🙂

Haha! Precis 🙂! Och sanningen Ă€r att detta Marshall kylskĂ„pet ska stĂ„ dĂ€r ute 😉! SĂ„ nej, man behöver aldrig gĂ„ in i stora huset.

post-9648-0-75218200-1429608022.jpg

Postat

VÀggarna byggs efter följande princip:

post-9648-0-34571400-1429788949_thumb.jpg

Gipsskivorna Àr 13x1200x2400mm. Det har gÄtt Ät otroliga mÀngder fog (Latexfog Illbruk LD708)! Vi har varit överdrivet petiga med att det inte skall finnas nÄgra glipor överhudtaget. SÄ nu i efterhand Àr jag otroligt glad över vÄr batteridrivna fogspruta!

post-9648-0-30501700-1429789775_thumb.jpg

post-9648-0-23273100-1429789238.jpg

post-9648-0-27449000-1429789837_thumb.jpg

• 2 veckor senare...
Postat

Mycket saker som hÀnder samtidigt nu haha! Vi har satsat pÄ en riktigt bra ventilation. För att kunna fÀrdigstÀlla den behövde ventilationsteknikern har ett fÀrdigt tak att jobba mot (dÄ det ska hÀngas kanalluftdon).

Efter tre lager gips i innertaket Àr man laaagom trött pÄ att jobba med armarna över huvudet, sÄ ordet "spackla" fick oss nÀstan att krÀkas rakt ut.... Det finns nÄt som heter renoveringsduk (Nyans Cover) som skall vara ett alternativ till just spackel, och betydligt smidigare. En liten chansning, men helt klart vÀrt om vi slipper spackla hela taket

post-9648-0-58490500-1431187157_thumb.jpg

Otroligt smidigt att fĂ„ pĂ„ plats! Vi mĂ„lade sen ett lager grundfĂ€rg för att se hur det kĂ€ndes, och banne mej! Det blev bĂ€ttre Ă€n jag trodde 🙂! Dock Ă€r vi inga extrema finsnickare sĂ„ grundjobbet Ă€r kanske inte det mest perfekta med gipset. För att förbĂ€ttra det ytterligare drog vi pĂ„ en vĂ€vtapet och mĂ„lade ytterligare 2 lager. Tittar man noga sĂ„ ser man nĂ„gra skarvar hĂ€r och dĂ€r, MEN mot att behöva bredspackla hela taket Ă€r detta heelt klart vĂ€rt slutresultatet. Och med tanke pĂ„ att det skall upp en jÀÀkla massa guld & platina skivor sĂ„ kommer ingen se det Ă€ndĂ„ 😉 .

post-9648-0-53043400-1431187549_thumb.jpg

post-9648-0-30507200-1431187690_thumb.jpg

Postat

Det har vart lite oklart vilken fĂ€rg det skall vara pĂ„ panelen och akustikduken i kontrollrummet. Men det föll sig rĂ€tt naturligt nu nĂ€r vi fick upp en "list" brĂ€da lĂ€ngst upp i nocken mot limtrĂ€balken. KLART den ska vara trĂ€fĂ€rgad 🙂!

post-9648-0-44570900-1431188565_thumb.jpg

SÄ slatsen + tygduken kommer se ut ungefÀr sÄhÀr sen (lÄnad bild frÄn annat bygge)

post-9648-0-91542100-1431188747.jpg

• Gilla 2
  • 1 mĂ„nad senare...
  • 1 Ă„r senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.