Jump to content
Annons

Kan någon hjälpa mig med mixning tjäna en liten slant?


Johan Brynte

Recommended Posts

Hej har lite problem med mixning. Så behöver din hjälp.

Program spelar ingen roll jag kör FL studio det vore ju bra om du hade FL studio men inget måste.

Behöver hjälp med lite struktur ochg regler anbgående mixning. Hur man vbet var man ska ändra ljudet.

Mestadels är det EQ och compressor.

Ett exempel

Jag går en låt med Kick bas och saxophone.

Hur vet jag vart jag ska ändra ljuden så det låter proffsigt.

Vart ska jag cutta osv.

Tex o mdu hjälper mig berätta om jag skjickar dig ett beat. Förklarar hur EQ ligger och8 sen att du förklarar hur det ska va för att låta bra.

Eller att du hjälper till förklarar för mig och går igen om hur man brukar göra osv.

Och tex hur man hör vart man ska ändra. Asså någon som kan sånt här väldigt bra.

Bilder går också bra m,ycket lättare om du visar så också. förklarar.

Det vore bra om du har paypal.

Jag tänkte något i stil med om du lär mig hur man lägger kick och bas samt sax tex. Ett pris på 250-500 kr?

Hoppas du finns och hör av dig. Ha det bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ah men jag har svårt få in det lixom. Har kollat på massa redan. Och alla säger olika typ. som jag kollat på. Därför e det bättre om en hjälper mig förklarar hur jag ska gå till väga för att bli riktigt duktig.

Det är mest EQ some jag har problem med. compressor kan jag inte helt heller. Sidechain vet jag huyr man gör osv. Och så har jag lärt mig av ne polare att man inte ska lägga limiter på main och ha en compressor istället.

Skulle underlätta med bilder om jag skickar en låt FLP eller mp3 wave what ever. Och förklarar lite med bilder osv. själva EQ kurvan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns intresseant, men det finns inget, "såhär ska du göra för att det ska låta proffsigt" Om kicken låter fel är ju det effektivaste att välja en bättre sample, eller stacka olika samples. Eq gör ju att du kan höja volymen på olika frekvenser, men om inte frekvenserna finns, spelar det ju ingen roll. = det finns inga fasta eq kurvor, utan det är ett verktyg. generellt bostar eller cuttar man inte mer än 6db då det börjar bli lite artefakter då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När du plockade upp ditt huvudinstrument, trodde du att bara du har ett bra instrument så kunde du spela proffsigt bara någon visade dig lite hur du skulle spela? Vad får dig att tro att det skulle gå snabbare och lättare med att lära sig mixa? Varför tror du att det är bara ett fåtal som blir riktigt duktiga proffs på mixa? Varför tror många unga att detsamma inte gäller mixning som att lära sig bli riktigt duktig på ett instrument? Det finns inga genvägar, det finns inga enkla lösningar på att få en bra mix. En mix är en kompromiss för att alla ljud ska få sin plats i mixen och höras. Hur man mixar beror på hur man vill att det ska låta, vilka instrument och ljud man har i mixen. Lägg ut en mix och be andra mixa så kommer ingen annan att göra likadant. Alla har sina visioner. Det Casperfen var inne på är att vissa ljud funkar inte alltid så bra och istället för att krångla till det med att tro det räcker med att bara EQ:a skiten ur det för att få ett resultat som kanske ändå inte låter bra är att byta ut eller lägga till. Ju mindre man behöver mixa ljuden desto mer lättjobbat blir det och ljud som passar in i mixen. Så ibland får man offra saker man inte helst vill men man blir tvungen. I en annan mix med andra ljud så kanske det istället passar ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Asså det jag vet. är att det inte går säga exakt hur du ska mix. Men behöver lite hjälp med råd och verktyg. Tex om jag gör en kick och en bas. vi tar det som exempel.

Någon kans förklarar vid denna freq behöver du boosta för att tex kicken e svag just där om du lyssnar si och så så man kommer in hela grejen mer.

Nu testar jag mig mest fram. Jag har inte fattat hur själva eq funkar helt. Jag kan en del men inte allt. typ 50/50.

Typ så här

Vi säger jag har en kick som e väldigt djup och tung samt lång. Och man har en bas som e mjuk. Ska man göra med eq att kicken blir hårdare eller lixom såna saker jag sitter fast vid.

Tro mig jag har försökt lära mig.

Jag tror att det e mina diagnoser som gör att saker inte går in. man måste förklara på ett specielt sett typ.

Som när jag började bygga synthar då jobbade jag på ett företag inom IT. Jg fattade ingenting om någon ting. Satt läste sida efter sida. Och sen frågade i forum. Det gick bara inte in.

Då frågade jag en kolega på det jobbet. han höll på med musik om han visste. Då visade han en bild på papper förklara saker hur synthen va uppbyggd och sen tog det 1 vecka så hadde jag satt ihop en synth. Och sen lärde jag mig mer förståss med tiden.

Så jag vet inte varför jag har sånt problem med detta. måste va någon av diagnoserna som gör det.

Så det jag försöker säga är. Någon som kan förklara bra samt kan mycket.

Nu har många skrivit till mig får se lixom.

Men det e något med matematik också när jag ska koppla ihop streams och sånt typ algebra då låser det sig rejält.

ett till exempel om någon säger sätt den vid 50 hz. Då fattar jag inte 50hz vart någon stans finns ju 50hz vid en hel linje på eq ___________

och tänkerm åste ju va X Y. ni fattar så typ 50 vid 646.

Ledsen at hjärnan inte kopplar.

Och sen klart jag fattar att man måste ha bra ljud.

Jag började på en låt nyss la på Sax melodi och en 808 fet kick. och sen en sub bass.

Det lät normalt tills jag börja hålla på med equalizern. Jag vill typ få lite bättre klarhet i ljuden och vassare. Mer high cut typ.

Så jag testa sänka EQ fram på kick. och höja saxo EQ på sista biten. Men sen började det gå snett. jag tror jag måste få en mer bild av vad eq igentligen gör. så jag fattar vad som e vad typ.

Men det jag menar är att jag lär mig inte om någon skickar bilder eller fixar mitt beat. För nästa låt jag gör kommer inte va samma. Men vill ha lite mer förklarat i bilder. Så jag förstår.

Tex om någon får mitt beat och sen sjysterar det. Och sen skickar tillbaka. Samt förklarar när jag har EQ framför mig och grejer. Du måste lägga Highpass där för att annars går den volymen/ljudet in i detta och då blir denna effect. och sen så jag lyssnar och testar så jag fattar och så. Sen mer lära om eq.

Redigerat av Johan Brynte
Link to comment
Dela på andra sajter

808 Är en subbas kick så att ha en 808 och en subbas är nog ingen bra ide.

En stor del av hur mixen låter är även miljön du mixar i.

Har du närfälts högtalare ?

Sitter du i ett rum gjort för mixning ?

Eller sitter du och mixar i hörlurar eller små 5 tums Yamaha ?

Det är svårt att få till Subbasen i en mix om man inte hör/känner subbasen i rummet.

Men rent generellt

Tex på din Sax skär bort ALLT under 500 Hz

på din Sub Skär bort ALLT över 300 Hz

På din kick boosta lite vid 2-3 000 Hz och borsta lite runt 80 Hz

Sedan kan du ha Basen på två kanaler :

En kanal när basen och kicken låter samtidigt

En kanal när basen låter för sig själv

Då kan du justera volymen på basen på den kanalen som spelar samtidigt som kicken så att den inte grötar ihop mixen.

Om du har svårt att lära dig via Youtube klipp eller andra Online kurser så anmäl dig till någon kurs/studiecirkel i Musikproduktion med lärare.

Finna lite olika varianter på ABF , Folkuniversitetet osv

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tex på din Sax skär bort ALLT under 500 Hz

på din Sub Skär bort ALLT över 300 Hz

På din kick boosta lite vid 2-3 000 Hz och borsta lite runt 80 Hz

Det är detta jag menar.

Jag förstår inte detta.

Det finns 500 hz uppe och nere. Menar du att tex skär bort 500 hz. Att man sänker den där framme och andvänder high pass då.

Blir så jävla lack att jag itne fattar detta. Jag förstår att tar jag bort där framma får jag mer high pass.

Så skulle mer förstår high pass på sax och ta bort 500. Hmm har du lust förklara det där med hur jag vet vad ta bort 500 till exempel. Vart på eq det är osv. Kör patametric EQ 2 i FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

hz betyder frekvens, frekvens betyder hur återkommande något är. Inom ljud betyder det hur återkommande förtätningarna i luften kommer = ljudvågor. om det kommer få förtäningar i sekunden, (få ljudvågor), uppfattar vi det som ett basljud, och ju fler förtätningar i sekunden desto högre ton=diskant

Hz är förtätningar i sekunden. 20hz är det lägsta basen vi kan höra, 20Khz är det högsta Notera 20Khz Där K = 1000tal enligt matte alltså skulle 20Khz kunna skrivas som 20000hz

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte förstår det där så behöver du inte exempel på hur man mixar olika element, utan en grundkurs i fysik och ljudteknikterminologi. Ingen kommer att kunna lära dig något om ni inte talar samma språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex på din Sax skär bort ALLT under 500 Hz

på din Sub Skär bort ALLT över 300 Hz

det släppte i stopped i hjärnan lite. Satt klura i bilen.

Skär bort allt över och under.

Tex upp och ner i eq.

uppe

__________________ Mitten

nere

Det släppte. skär bort under och över HZ där nere eller uppe.

Det e så enkelt om det går in bara. Picazzo förklarar det ju i texten.

Jag tror det är när jag läser så blir det som att vissa delar inte går in. Tex man itne förstår sammanhanget kanske.

Och detta =

På din kick boosta lite vid 2-3 000 Hz och borsta lite runt 80 Hz

Menar du att boost en liten curva vid 2-3000 hz tex __^_________ typ vid ^ på 2-3000 hz där omkring?

Sen borsta menas? den fattar jag inte men fan vilken grym förklaring när jag fattar. Upp och ner lixom. Så sjukt att man e helt efterbliven med att förstå det man läser.

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag tror ni inte tror jag förstår eller kan e vad eq gör?.

kan en del men inte allt.

Asså längst fram höjer man det jag kallar sub eller när diskanten försvinner. asså jag fattar såna saker.

Men vet inte riktiga namnen på dem. Eller vissa kan jag men jag tycker det e enklare att andvända enklare namn.

Tex LowPass tar man bort allt längst bak. high pass tvärtom.

Asså eq är ett annat ord för filter? typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså eq är ett annat ord för filter? typ?

Typ i princip samma sak.

Generellt sett i en EQ kan du höja OCH sänka frekvenser och i ett FILTER kan du enbart skära bort frekvenser.

M.a.o Lowpass & Highpass är FILTER delen i din EQ Plug-in

Tex LowPass tar man bort allt längst bak. high pass tvärtom.

Tvärtom.

I Lowpass så låter du LOW PASSERA genom upp till frekvensen du valt tex 500 Hz.

M.a.o 20-500 hz låter och INGET ÖVER det.

Highpass är då tvärtom.

HIGH PASSERA ALLT över tex 500HZ.

M.a.o 20-500 hz TYST 500-20000hz Låter

filter-high-pass-design-01.gif

Bilden oval går från VÄNSTER 20 hz till HÖGER 20 000 HZ alt. 20 KHZ

SUMMERING : Low Pass = Låg Passera / High Pass = Hög Passera

Men du har LOW CUT och HIGH CUT vilka gör som du antog.

M.A.O

LOW CUT Skär bort allt UNDER 500 HZ

HIGH CUT Skär bort allt ÖVER 500 Hz

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Piccazzo vi kan sammarbeta om du vill. Jag e bra på ta fram melodier gör om osv. Och vet hur dte ska låtam en grejar inte bar få fram allt i mixning. där jag behöver hjälp. Jag e rätt duktig men inte som du.

Har sett dina meriter. Du är itne direkt någon nybörjare om man säger så 😛

Jag ska till ap academy snart lära mig lite mer. Men säg till om du e sugen på sammarbeta 🙂 vore kul.

Kör du FL studio?

Såg att du bodde i stockholm också får man fråga vart? jag har bil körkort så om man skulel sitta mixa typ kan man ju åka oså.

Redigerat av Johan Brynte
Link to comment
Dela på andra sajter

Biir invecklat är det inte lättare säga skär bort på höger eller vänster 😛

Visserligen men det blir ju lite svårt att specifiera mer exakt .

Grejen med att lärare sig termer som High Pass - High Cut - Q Value - ADSR ( Attack-Decay-Sustain-Release ) tex är att i stort sett alla synthar , Eq , Samplers , Etc är uppbyggda efter dessa termer och efter en gemensam teori om elektronik , motstånd , musikalitet etc.

Kan kännas Meckigt och komplicerat i början med massa Fancy ord hit å dit men allt eftersom så börjar saker å ting falla på plats.

Men skapa musik efter dessa tre " Regler " så ska du se att det går bra :

1. Övning ger färdighet.

2. Regler är till för att brytas

3. Återgå till regel 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pillar en del i Logic osv. och kommit i fram till att rätt ljudval är A&O. ´Har du en kick och en bas som liksom inte låter bra tillsammans från första början så blir det svårt att det blir ngt alls av låten.

Att lyssna på musik är ganska viktigt också. Jag själv har en bakgrund inom gitarr och lärt mig genom lyssning och referenslyssning att ganska snabbt kunna höra vilken typ av mickar som sitter på gitarren, eller t.ex. vilka gitarrister som spelar eller vilka effekter som används osv. Att bara göra musik rent visuellt fungerar till en viss nivå men i slutändan så handlar det om att lyssna och höra musik. Och ja det är svårt till en början, kan vara ett rent helvete om man inte vet vad man ska lyssna efter och varför.

Se det så enkelt du kan. Lek med tanken att du har 4 instrument. Och lägg dem som en kaka ljudmässigt. Det där med kicken och basen tycker iaf. jag ska vara ett medvetet val vem har sub-frekvensen och gör ett val. Och lita på dig själv, tycker du att det svänger ja då gör det det osv. Men jag håller med folket här: det tar tid, man måste öva, lättare att lära sig grunderna först, sen kan man börja bryta dem osv. De viktiga nu är ju att lära sig gå sen kan du springa, och om en tid kanske du gör en fet hit!

🙂

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...