Jump to content
Annons

Minimal yta för studio rum?


SinSonic

Recommended Posts

Tja!

Då det kommit på tapeten att bygga ut den nuvarande bostad vi har så har man funderat en del på att avsätta ett rum för studio som sitt enda syfte. Detta har fortfarande okänd storlek. Men kan helt klart vara ganska litet. Pysslar mycket med elektronisk musik så kommer inte direkt behövas plats för trumset eller liknade.

Så dator, dubbla skärmar, 2 uppsättningar monitorer, 2 rack, en keyboard, eventuellt DJ set är väl det som ska få plats kort och gott.

Lite osäker på vilken ända man ska börja gällande detta så det som slår mig först är, finns det någon form av minimum mått man bör ha i åtanke gällande akustik?

Hur pass mycket yta bör man tänka som avsatt för dämpande material?

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog olika beroende på vem man frågar, och hur ortodox man tänker vara. Som bra behandlat kontrollrum i studio hade jag inte velat sitta i mindre än 25kvm, men det finns nog en del folk som säger jag är sjuk i huvet, för bästa akustik i förhållande till villkoren A, B och C kräver minst 2½ gånger större osv osv.

I och med att det här ska vara i bostaden, då hade jag hittat ett rum där man får plats med grejorna. Nåt som är större än 10kvm iaf. Sen dämpat upp och gjort det bästa utifrån förhållandena. Måste du ha fullsize-högtalare så gör klart allt hemma, och hyr sen en lokal studio en dag (med kylskåpsstora högtalare) och lägg sista handen där.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...