Jump to content
Annons

Single coil vs. Humbucker


everlastingrecords

Recommended Posts

Även om jag är gitarrist i grunden har jag stora luckor i allmän gitarrkunskap. Kan bero på att jag bokstavligen ställde in gitarren i garderoben efter jag gått klart musikgymnasiet (det var inte särskilt bra för instrumentglädjen). Istället började jag spela piano och kunde kanalisera spelgläjen på så sätt.

Jag släppte dock aldrig gitarren helt och nu på senare tid har jag börjat använda den mer och mer. Men som sagt har jag luckor om både det ena och det andra. Bland annat undrar jag lite över gitarrmikrofoner.

Har läst mig till vad som skiljer single coil och humbucker rent tekniskt, och även lyssnat på en massa ljudexempel. Men jag blir nyfiken på varför man väljer det ena eller andra, eller snarare när man väljer det ena eller andra. Föredrar du single coil eller humbucker? Eller beror det på vilken stil/musik du för tillfället spelar? Finns det särskilda tillfällen när de olika mickarna passar bättre? Är helt enkelt ute efter just din subjektiva uppfattning om detta!

Och så vill jag väl passa på att fråga om tips på billigt märke/gitarr med humbuckers. Har en Ibanez Roadstar II med single coil och har funderat på om jag behöver utöka stallet med en humbuckergitarr. Har tex sneglat på begagnade Epiphone SG G400 PRO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och så för att komplicera det hela kan man ju även slänga in "större" single coil-mickar, tex de som sitter i Fenders Jazzmaster. Hur skiljer de sig från vanliga single coil och humbuckers?

Dessa pu kallas P90,

Man brukar säga att P90 ligger soundmässigt mellan SC klocklika ton och HBs lite fetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag blir nyfiken på varför man väljer det ena eller andra, eller snarare när man väljer det ena eller andra. Föredrar du single coil eller humbucker? Eller beror det på vilken stil/musik du för tillfället spelar? Finns det särskilda tillfällen när de olika mickarna passar bättre?

Detta är ett kul och stort ämne!

Har en del med vilken genre och vilken ton man vill åstadkomma. T ex Dire Straits

SC: "Sultans of swing" vs HB; Brothers in arms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det ofta blir fel i det här, man inbillar sig helt felaktigt att man enbart använder singelcoil till rent ljud modell Sultans of swing, och lika felaktigt att humbucker har man till tung dist. Jag upptäckte singelcoilens fördelar för länge sen när jag satte dit en singelcoil i mitten på en SG-kopia. Jag tänkte att jag skulle spela på singelcoilen när jag ville ha ett extra fesigt o snällt kompljud. Men jag upptäckte snart att när vi spelade råa låtar med mycket vräk o dist så var det mkt lättare att göra sig hörd genom trumslamret med singelcoilmicken, märkligt nog. Med humbuckrararna blev det bara ett dovt tonlöst mummel. O även idag tycker jag det är enklare att få fram bra distljud med sigelcoilar, men det förutsätter att man hittar rätt såna, många av dem är helt hopplöst tunna o skrikiga i ljudet.

Och tvärt om, jäklar vad snygga rena ljud man kan få ur en humbucker. Gibsons 57 PAF modell är favoriten, den funkar kalas även när man börjar trycka på med full gain och distpedaler. Modernare varianter med mer lindning blir mkt plattare o anslagslösare i ljudet, i alla fall enligt mig o polaren som har typ 15 Gibsongitarrer med olika mickar på. Vi har testat alla hans guror rejält o jämfört, och ju högre outpot mickarna har, ju sämre tryck faktiskt…

En annan övegrov generalisering singelcoil vs humbucker är att med humbucker låter det lika vem som än spelar på gitarren, men på en strata eller telecaster hör man direkt vem som spelar…

Link to comment
Dela på andra sajter

Humbuckers skapades främst för att minska störningar i micken (därav namnet). Singlecoil är kända för att plocka upp störningar från omgivningen, vilket är deras stora nackdel.

Humbuckers innehåller två seriekopplade spolar som är lindande åt varsitt håll vilket gör att de släcker ut mycket av störningarna. Men det medför också ett helt annat ljud. De får ett mycket fetare och dovare ljud, medan single coil har ett ljust och klocklikt klingande ljud.

Vilket som är att föredra beror helt på smak, hur gitarren ska passa in i arret och vilken genre det är frågan om. Själv föredrar jag oftast humbuckers, men i vissa fall passar single coil mycket bättre. Jag gillar att ha båda alternativen att välja mellan.

Idag finns även single coils som är betydligt bättre på att förebygga störningar. Lace Sensor är ett exempel på det. Lace har även mickar som heter Alumitone och de är inte baserade på spolar över huvud taget, vilket mer eller mindre eliminerar störningar men de ger också ett helt unikt ljud.

Men sen är det ju mer än mickarna som gör ljudet också. En Telecaster med humbuckers skiljer sig en hel del i ljud från en Les Paul tex.

Det finns så galet många bra och prisvärda gitarrer på marknaden. ESP LTD och Hagström tycker jag överlag brukar hålla hög klass. BaCH gör många fina gitarrer till skamlöst låga priser med.

Det bästa är nog om du går till en butik och känner dig fram till vad som skulle kunna passa dig. Det är väldigt individuellt detdär med gitarrer.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovan. Det är rena djungeln. Egna gitarrkunskaperna sträcker sig till att man klarar examensprovet för "Lägerelds-gitarrist" med nöd och näppe.

Men ska man utgå från nån slags grundinställning som alla varianter utgår ifrån, så tycker jag att bilden där singelcoilen låter tunn, skarp, snärtig och spröd, samt att humbuckern låter mer dov, mellanregister-rik och fet .. det är en bra bild att utgå ifrån. Så låter den rena signalen, nästan oavsett vilken position micken sitter på.

Sen tillkommer förstås gitarren själv. Passiva gitarrmickar plockar upp mycket mer av tonbilden som gitarrkroppen tillför, medan aktiva gitarrmickar ibland sägs låta likadant oavsett vilken gitarr dom sitter på. Är nog kombinationen mikrofontyp plus märke plus gitarrkropp plus strängar som avger visst grundljud. Där finns det ju hur många kombinationer som helst. Sen tillkommer gitarristen själv, och hans hantering av strängar/plektrum.

Som om inte det vore nog kommer sen förstärkningskedjan, där valet av single eller humbucker kan ha rejäl påverkan. Även single coilen finns ju i olika tappningar. P90 nämndes ovan, finns även Lipstick som gillas för viss blues och äldre rock osv osv. Gitarrmickar kan delas in i keramiska eller metallmickar (Alnico), där det har sagts mig att keramisk anses bättre för output med högre volym och kraftigare spel.

För mig kom min halvdana förståelse för tekniken långt i efterhand. I första hand kom att experimentera och lyssna, att gradvis hitta mönstren, dom gemensamma faktorerna. Så man visste ungefär vad man behövde göra för att alstra en viss typ av sound. Särskilt hur man fick fram alla de klassiska gitarr-tonerna. Vad det sen berodde på, tekniskt, det var inte så intressant.

Nåt som hjälpte mig för massa år sen, var IK Multimedias Amplitube Fender Edition. Där finns massor av klassiska och äldre fender-modeller med, som nästan kan sägas vara förinställda på vissa klassiska gitarr-sound.

Tillsammans med bra gitarrist med olika gitarrer (olika mickar) så kunde man då höra rätt bra hur det hängde ihop.

Använde han den klassiska gitarrtypen (och micktypen) för det klassiska sound som förstärkaren nästan var förinställd på, så lät det som den klassiska gitarr-tonen. Men lämnade man förstärkaren på den inställningen och bytte gitarr/eller gitarrmick så kunde man på väldigt tydligt höra hur valet av gitarr och mick inverkade på den klassiska gitarrtonen man förväntade sig. Då fick man lite av en känsla för .. inte bara hur micken låter men resultatet av micken så som den hörs i slutändan av en kedja av faktorer.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns även humbuckers som man kan splita för att få singlecoil ljudet.

Japp! Och det smartaste sättet att göra det är att inte använda en extra brytare som ger antingen singelcoil eller humbucker, utan att ta en av tonkontrollerna och använda den, det ger en steglös reglering mellan singelcoil och humbucker. Kör man med mycket dist på är det stor chans att man det bästa ljudet om man inte kör i helt i fulla humbuckerläget, backar man från 10 till ca 7 så biter gitarren igenom disten bättre. Det ger en mängd olika ljud i stället för bara två…

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag väljer så utgår jag helt utifrån min subjektiva uppfattning av soundet. rent generellt så återfinns ju olika typer i olika stilar. i funk är väl single-coil vanligare och i metal humbucker. men när jag väljer själv testar jag gärna både och till samma grej. ofta funkar båda bra, och jag mest bara väljer någon av dem - mer på måfå än av andra skäl.

vilken man väljer kommer ju påverka hela soundet av låten. jag utgår dock ofta från gitarren när jag skriver låtar, så då får låtens sound följa av det valet i viss mån.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Att hitta en bra humbucker till en mahognygitarr som tex Gibson tror jag är betydligt enklare än att hitta bra singelcoilar till Fendergitarrer, då Fender görs i flera olika träslag, både i kropp o hals, o träet påverkar ljudet minst lika mycket som micken, allt måste stämma för att det ska bli bra. Jag köpte ett Fenders 57/63 eller vad det heter till en gammal strata, tidigt 70-tal. Vilken besvikelse, tunt o eländigt, tjulande rundgång så fort man drog på lite. Men den American Standard Tele jag från -98 med orginalmickar plus en strata noiseless rundar inte lättare än polarns 335or med PAF 57 mickar. Singelcoil kan på så sätt vara jäkligt hopplöst att få till. Men rätt vad det är kanske man hittar en tele eller strata som låter guld från början. Eller kanske en Danelctro med lipstickar. Dom basarana låter ju guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta inlägg och mycket intressant läsning! Personligen är jag mest ute efter rena till lite mer skitiga ljud. Kommer inte köra hi-gain direkt.

Antar att det handlar om trial and error som med så mycket annat i den här världen. Och att det handlar om att använda öronen och lära sig ljuden och vad som passar var. Rent spontant och efter att ha läst trådens inlägg kan jag tänka mig att humbuckers kan passa bra i sparsmakade arr medan single coil kan vara effektivt för att tränga genom en mer trång ljudbild.

Blir dock lite matt av att ta in träslag och sånt i beräkning. Det får ta den tid det tar att lära sig helt enkelt.

Är fortfarande intresserad av den där SG-kopian jag nämnde ovan, trots att Epiphone verkar vara lite av ett skällsord i tråden. Detta för att den senaste utgåvan G400 PRO har förbättrad hårdvara samt att mickarna är identiska med de Gibson 57 som Nilsson nämnde. Dessutom har den modellen möjlighet att göra coil tap. Rätt praktiskt på gig tänker jag. Det finns garanterat bättre gitarrer men min budget för ev nya gitarr är på ca 1500 kr så... Om inte annat kan jag ju uppgradera mickarna framöver. Nåja, vi får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det rentav obegripligt varför man skulle köpa en Epiphone när det finns instrument för samma pengar som definitivt känns rena Hi-End i jämförelse. Tar vi t.ex. LTD så har de Seymour Duncan mickar , låsbara stämskruvar och hårdvara från bla. Tonepro. Samt en helt annan finish och spelbarhet om man jämför med Epiphone.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det rentav obegripligt varför man skulle köpa en Epiphone när det finns instrument för samma pengar som definitivt känns rena Hi-End i jämförelse. Tar vi t.ex. LTD så har de Seymour Duncan mickar , låsbara stämskruvar och hårdvara från bla. Tonepro. Samt en helt annan finish och spelbarhet om man jämför med Epiphone.

Jag säger inte emot dig, du har säkert rätt. Har förstått det som att Epiphone generellt är sopiga men att denna modell hade förbättrats. Har kollat lite på ESP LTD och de verkar har LH-150 pickups. Är det någon variant av Seymour Duncan tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte emot dig, du har säkert rätt. Har förstått det som att Epiphone generellt är sopiga men att denna modell hade förbättrats. Har kollat lite på ESP LTD och de verkar har LH-150 pickups. Är det någon variant av Seymour Duncan tro?

Kollar du på de gitarrerna i de högre serierna så har de original Duncan. Bla den jag länkade till: http://www.blocket.s...97.htm?ca=8&w=3 Som jag förövrigt är sjukt sugen på själv. Direkt larviga pengar med tanke på hur bra de är. Har en LTD Viper Deluxe 1000 själv och den tycker jag gott och väl är i paritet med min Gibson LP standard.

Finns en hel drös på Blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/ESP_LTD_Deluxe_Phoenix_1000___orig__hardcase_57849344.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/ESP_Ltd_EC_400VF_58175822.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/ESP_LTD_Viper_401_58413791.htm?ca=8&w=3

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag säger inte emot dig, du har säkert rätt. Har förstått det som att Epiphone generellt är sopiga men att denna modell hade förbättrats. Har kollat lite på ESP LTD och de verkar har LH-150 pickups. Är det någon variant av Seymour Duncan tro?

Uppdatera mickarna på en medioker gura är ganska så bortkastat. Som att kasta pärlor till svin. Då är det bättre man köper någon bättre gura på en gång och har man inte slantarna är det så klart bättre spara lite till. Finns gott om skräpgitarrer på blocket och vend som man aldrig blir av med. Så en annan faktor att satsa på lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatera mickarna på en medioker gura är ganska så bortkastat. Som att kasta pärlor till svin. Då är det bättre man köper någon bättre gura på en gång och har man inte slantarna är det så klart bättre spara lite till. Finns gott om skräpgitarrer på blocket och vend som man aldrig blir av med. Så en annan faktor att satsa på lite bättre.

Nja ,det där stämmer nog inte alltid riktigt tycker jag.

ska man ha en bra gura ,då ska den låta bra och kännas bra innan man kopplar in guran i en förstärkare.

Sen ska man ju titta på hur den är dvs hals/stall mm

Men man kan köpa en gitarr för typ 3000 spänn , byta mickar upptäcka att den låter och känns bättre än de dyra man har.

Typ Alla fender låter eller känns inte bra bara för de är dyra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det blev en ESP LTD! Fick den för 1000 kr så det hade varit korkat att tacka nej till sådant erbjudande. Den är mer eller mindre helt ny, men han som sålde den hade bytt ut originalmickarna (aktiva EMG) till Seymour Duncan JB (hals) och SD Distortion (stall). Är sjukt nöjd, den låter riktigt bra. Spelar mest cleana ljud och var orolig för att mickarna inte skulle klara det. Men bara man drar av lite volym får man till riktigt glittrande rena ljud.

Tack för tipsen om ESP!

i100049609._szw1280h1280_.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...