Jump to content

Byggdagbok: Studio i sutteränggarage


Recommended Posts

Hallå! Jag är på G att flytta min 70 kvm stora studio till ett sutteränggarage. Från att ha haft 70 kvm och tre rum (lounge, mix och liverum) så kommer jag efter ombyggnad ha ca 20 kvm där både liverum och mix ska in i samma rum. Uff spännande va?

I förra studion byggde jag en dubbelvägg med två lager gips på varje sida och en ca 20 cm luftspalt, det fungerade fint. I mixrummet byggde jag superchunks och bredbands absorbenter och det fungerade också fint. I gamla studion kan jag spela 24 timmar 7 dagar i veckan om jag vill. Garaget som jag bygger om ligger ju givetvis i ett villaområde så jag vill störa grannar minimalt utan att gråtande behöva gå till banken haha... Så jag vill gärna ha tips och åsikter när det gäller konstruktion, fördelar/nackdelar med de idéer jag själv har.

Till att börja med:

Garaget är helt utrivet ned till betongplattan så jag har ett bra tillfälle att göra rätt från början, både med konstruktion och även med rummets storlek. I förra studion fungerade mixrummet mycket bra men liverummet hade problem med basen som på en del ställen var helt död så jag vill ju försöka få storleken rätt den här gången.

Tre av väggarna ligger delvis under marknivå och består av betongplatta med Lecablock och sedan vanlig garagepanel som är isolerad (har varit helt gipsat men gipset är nu bortriven pga av fukt). Max måtten jag kan ha på rummet är 3.25 meter bredd och 6.10 längd. Taket är nu väldigt lågt och planen är att höja taket upp till nock så på högsta stället blir det runt tre meter i takhöjd och vid ytterväggarna 2.20 i takhöjd.

Första frågan är: Skulle 3.25x6.10 vara en bra storlek rent akustiskt? Fördelar/nackdelar? Åsikter om andra storlekar?

Andra frågan är: Jag har tänkt att lägga reglar med plastdistanser under reglarna på betongplattan (tänk fattigmans Nivell) och sedan ha två lager golvspån och sist parkettgolv. Bra eller skit? Andra idéer?

Tredje frågan: När det gäller golvet och väggarnas reglar, ska man sätta väggarnas reglar PÅ det nya golvet eller ska väggarnas reglar sitta i betongplattan och INTE röra det nya uppreglade golvet? (väggarna ska få reglar i plåt tänkte jag då det finns noll risk att de blir fuktiga)

Efter att ha rivit ut alla gamla golv/väggar ser det ut så här...

Kortsida 1 (har tänkt trummor här)
post-16577-0-04608100-1421845968_thumb.jpg

Del av långsida (alla Lecablock är under marknivå)
post-16577-0-45459300-1421846005_thumb.jpg

Kortsida 2 (Har tänkt mix/monitorer här. Fönstret kommer antagligen att byggas igen)
post-16577-0-33604300-1421845990_thumb.jpg

Tacksam för alla åsikter! 🙂

Edited by SvenTumba
Link to post
Share on other sites
Annons

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Själva designen för akustiken och alla beräkningar är gjorda av Cborg Christian från Akustikfixarna, han kan bättre svara på den frågan. När vi diskuterade vilken typ av ljud jag ville ha i rummet så

😄 Snyggt! Se till att ha en redig hörna för kaffebryggaren dock! 😮

Härligt, nu är min morsa också med på bygget på ett litet hörn. 🙂 Händig med tyg är jag inte men hon är så jag lyckades tjata mig till att hon syr typ "vepor" (hmm heter det ens så?) med kardborreb

Posted Images

Första frågan är: Skulle 3.25x6.10 vara en bra storlek rent akustiskt? Fördelar/nackdelar? Åsikter om andra storlekar?

Borde vara ok. (Större vore ju inte fel.) Man bör undvika att ha kvadratiskt, eller så att längden är heltalsmultipel av bredden.

Andra frågan är: Jag har tänkt att lägga reglar med plastdistanser under reglarna på betongplattan (tänk fattigmans Nivell) och sedan ha två lager golvspån och sist parkettgolv. Bra eller skit? Andra idéer?

Plastdistanser är ett måste. Trä mot betong ska undvikas, det ruttnar. Jag har själv Nivell-golv, dvs med fläkt under. Kommer ditt golv ha någon cirkulation/vädring?

Tredje frågan: När det gäller golvet och väggarnas reglar, ska man sätta väggarnas reglar PÅ det nya golvet eller ska väggarnas reglar sitta i betongplattan och INTE röra det nya uppreglade golvet? (väggarna ska få reglar i plåt tänkte jag då det finns noll risk att de blir fuktiga)

Jag hänvisar här till http://www.byggahus.se/forum/

Link to post
Share on other sites

Tack för tipsen oioioi!

Jag har tänkt lite mer/läst mer. samlat in lite priser tex om ISO-lat golvreglar, säkert suveräna grejer men bara golvreglarna i min lilla garagestudio skulle gå loss på cirka 20 papp haha... Nivell är säkert också kalas bra och en hel del snickare/anticimex/skadereglerare säger att det är ett bra system. Det känns också lite för saftigt. Har också åkt på en vidrig bihåleinflammation och bilat upp tre avlopp i gästdelen som måste flyttas... Hehehe happy days! 🙂

Så här tänker jag konstruktionen i dagens läge, men efter input från olika Studio Forumare kanske det blir något helt annat! 🙂

STUDIO konstruktion idé skiss:

 

Golv:

Auralex U-boats för att flyta/ta bort träregel/betong kontakt.

Löst packad isolering som hänger ovanför betongen med hjälp av tunnare armeringsjärn (eller hönsnät?) monterad på regelns undersida. Två yttre ramar för att kunna ta hög vikt från dubbla gipsskivor etc. Dubbla golvspån skivor (eller ska man ha ett lager golvspån/ett lager Ceminwood?) ett lager skruvat i reglarna, ett lager limmat med

Gul Noise Killer. (Vet att många använder Green Glue, är det verkligen sååååå mycket bättre? Det är ganska mycket dyrare de priser jag har hittat)

 

Väggar:

Plåtreglar som kommer stå PÅ det nya golvet. Vilken CC brukar man ha, 40 cm eller 60 cm?

Lägga Isover Piano isolering i studions inre skal reglar. Sedan ett lager skruvat gips med ca 5 mm luft mellan skarvarna, skarvarna tätas med akustikfog. Limma andra lagret gips med gul Noise killer. Vända på skivorna för att undvika parallella skarvar (horisontalt). Eventuellt spånskiva emellan gipsen för att kunna skruva upp saker på väggen. (Ska spånskivan då sitta längst in och sedan limma gips ett och sedan limma gips två? Eller ska spån skivan sitta emellan gipslagren?)

 

Tak:

Tanken är att öppna upp till nock och ha ett tak där nocken i mitten (i oisolerat skick) är 380 cm från dagens betonggolv, lägstapunkt ligger vid varjekortsida och där är det 227 cm högt i dagens läge.

 

Här blir det många frågor: Är det bättre att bara höja och sadla på takstolarna och ha ett "platt tak" inuti eller är det rent ljudmässigt bättre att ha så högt som möjligt? (och då blir det ju en ganska rejäl vinkel från lägsta till hösta punkt i nock)

I rummet kommer jag både spela in OCH mixa (framförallt trummor och slagverk och därav stort sug på hög takhöjd...) Det inre taket vill jag antingen hänga i ISO hangers eller kanske ännu heller sätta ihop med rummetsväggreglar. Fördelar nackdelar? Måste man isolera det yttre taket (det med betongtakpannor och plywoodskiva) om man kör rum i rum med två lager gips och isolering i det inre flytande studio rummet? Idag har husets yttertak alltså plywood och ovanpå det betongpannor så det borde kanske dämpa en hel del redan? Tips tankar och idéer?

 

Ventilation:

Antagligen mekanisk, Kommer få hjälp av en VVS kunnig kompis. Har en tanke på om det är möjligt att på ett enkelt sätt leda ut friskluften man suger in i studion ner under det uppreglade golvet och på så sätt hålla betongplattan torr (så utluften blåser över plattan) Någon som har gjort något liknande?

 

Fönster/dörrar:

I dagens läge finns två mindre fönster, kommer bygga regelverket i det inre rummet så att man senare lätt kan öppna upp och sätta in lika stora och ljudklassade fönster i studion. Klart man vill ha dagsljus i studion men ljudklassade rutor är rejält dyra så jag börjar utan fönster tänkte jag. Det finns två ytterdörrar i huset och ytterdörren i studion vill jag bygga igen då det är ganska litet (mer effektiv golvyta och säkert bättre ljudisolering) Kommer ha dubbla dörrar med luftsluss från gästdelen till studion. (Får leta efter beggade ljudklassade dörrar). Kommer också leta efter en beggad säkerhetsdörr för huvudentré.

Lite allmän info:

I byggnaden finns också en gässtuga med badrum (min tanke är ju hmm kanske eventuellt att det ska bli mixrum i gästdelen, men det kommer ta lite tid/övertygelse eller aldrig hända om ni förstår vad jag menar? 😉 ) Det finns också ett garage i byggnaden.

Vinden ovanför ärnu takad och isolerad medans yttertak är oisolerat så det är nu en kallvind. Min tanke att öppna upp väggen i det inre flytande studiorummet i plan med kallvindens tak i det inre flytande studiorummet ut mot den golavde vinden och där bygga vidare med en större "isolerad låda" där jag kan trycka in två Svanå V6 och kanske två Svanå V4. Har nu två V6 men de är ju stora som tvättmaskiner och på 20 kvm vill man inte "slösa" med golvytan. Är det en störd idé eller kanske till och med smart? Hjälp, snälla rara, åsiskter? 🙂

Slänger in några skisser old school stil...

post-16577-0-62227600-1422140390_thumb.jpg

post-16577-0-46707100-1422141533_thumb.jpg

Bilan går, sjung hoppfaderallan leeeeeeejjjjjjj!!!!!

post-16577-0-84607100-1422140917_thumb.jpg

Utseende är viktigt i musikbranschen, glöm inte det!

post-16577-0-47544300-1422140970_thumb.jpg

Edited by SvenTumba
Link to post
Share on other sites

Hejsan!

Om vi först tittar på ljudisoleringen och utgår från angiven grundförutsättning, så kan vi konstatera att källare alltid är en riskkonstruktion. Detta verkar du också ha bra koll på. Tänkte gå igenom principen för hur du ska tänka samt ett kostnadseffektivt konstruktionsförslag.

DAGGPUNKT / KONDENS

Väggar och golv måste kunna andas och luften bör evakueras på ett effektivt sätt.

Säkrast görs detta med mekanisk ventilation och luftspalt, och inget organiskt material dikt an mot väggar eller betonggolv. Temperaturen måste också vara tillräckligt hög i denna luftspalt.

LJUDISOLERING

Leca ovan mark uppvisar dålig luftljudsisolering. För att förbättra ljudisoleringen kan väggen putsas inifrån, och- eller, bygga det inre skalet kraftigare (läs fler lag gips) för att få önskvärd ljudisolering. Vägg ovanför översta skiftet Leca, förstärks med utegips / Weatherbord mellan reglarna. Jag har gjort en skiss på ditt rum där jag markerat detta.

post-27276-0-05339000-1422184573_thumb.jpg

Nivell och liknande system är ingen optimal lösning vad gäller bygge av ljudstudio. Otillräcklig avvibrering i gummituttarna samt en onödig resonanslåda är vad konstruktionen ger. Däremot är Nivells system fantastiskt bra i källare vad gäller ventilerade golv (konkurrenten Granab:s system har dock för akustik, en effektivare gummiupphängning).

ISO-LAT-systemet med Ceminwood är idag mer eller mindre branschpraxis vad gäller golvkonstruktion för ljudstudios. På dessa golv reglar man sedan upp väggarna och anpassar c/c för gummikuddarna efter både den totala lasten, men även den linjelast som blir utmed väggarna (under syllen).

Om inte budgeten tillåter för ett helt flytande rum, så kan man bygga en semi-flytande konstruktion (se bif. skiss hur det kan se ut för ditt rum).

Väggarna låter man då vila på en sylomerremsa som läggs under syllen. Dessa remsor låter man få ha en spalt på några cm vid några ställen (spalten görs mellan reglar, inte under regel) för att få till en luftning av golvet i det inre skalet. Detta kan då göras med 2 lag Ceminwood (noisekiller emellan), som vilar på markskiva. Underst läggs platonmatta. Fördelen med att vi inte låter väggarna vila på detta golv, är att vi undviker risken att markskivan trycks ihop utmed kanterna över tid.

VENTILATION

Det inre skalet (studion), kan med fördel hämta tilluft från bef. ventil genom fasad. Se bara till så att det inte är någon rökruta eller liknande precis i anslutning till ventilen J. Ljuddämpare för tilluften kan du bygga in i ett fack mellan takreglarna. Det inre skalets uppvärmda frånluft skickas ut i luftspalten mellan inre – yttre skal (även denna ljuddämpad i ett regelfack eller separat låda) och evakueras slutligen på motsatt sida, ut ur det yttre skalet, vidare upp till, förslagsvis, vinden där även aggregatet och ljuddämpare placeras. Kan skissa upp detta senare om du vill.

Edited by wellness music
Link to post
Share on other sites

Wow! Tusen tack för alla tips Wellness Music! Så jag ska lämna min idé om att använda Auralex U-boats?

Är det sån där blå Platonmatta man använder?

Då återstår väl mest hur man ska göra med taket, några idéer om det någon?

Link to post
Share on other sites

Javisst, den blå mattan.

Det finns flera varianter av golv du kan bygga, markskiva som beskrivs ovan, ceminwood på Stepisol osv. Marksivan är enklast och billigast att bygga med.

Viktigt att du kollar att dräneringen funkar innan du sätter igång. Likaså att kolla golvets jämnhet (flytspackla annars).

Om du planerar att växla av takstolarna för ökad takhöjd (bra!), så reser du väggarna till det inre skalet med plåtreglar c/c 450 mm. Avsluta med ett upp- och nedvänt utlägg som hammarband överst. Därefter skruvar du fast 50 x 50 mm vinkelplåt där du vill att takreglarna ska ligga. Du kommer få ett spann på ca 2600 mm, så då räcker det med 45 x 170 mm C-24 konstruktionsvirke reglat c/c 450 för upp till 5 lag gips.

Hälsningar / Björn

Edited by wellness music
Link to post
Share on other sites

En liten fråga till bara:

Hur mycket riskerar du att störas av (eller för all del störa) av ljud utifrån? Har du inga grannar eller vägar/järnvägar i närheten så behöver du kanske inte lägga så mycket pengar på ljudisoleringen? Du kanske det är bättre att satsa på akustiken mera än på isoleringen.

Link to post
Share on other sites

Hur mycket riskerar du att störas av (eller för all del störa) av ljud utifrån? Har du inga grannar eller vägar/järnvägar i närheten så behöver du kanske inte lägga så mycket pengar på ljudisoleringen? Du kanske det är bättre att satsa på akustiken mera än på isoleringen.

Mitt garage ligger nog cirka 15-20 meter ifrån närmsta hus och kanske 10-15 meter ifrån en gata där det kör en del bilar och en linjetrafik buss cirka en gång i timmen.

Egentligen är det nog ok att spela trummor i garaget utan att ta i allt för mycket med ljudisolering, jag menar var och varannan unge lirar ju i villor/radhus/garage. Men jag vill kunna spela sent och det helst utan att ha en magkänsla som säger att snart kommer sura grannen och gapar haha... Själv spelade jag trummor varje dag i åtta år, cirka en till två timmar per dag, i min pappas kedjehus och jag vet att det ibland hördes låååååångt bort och att grannarna var väldigt glada när jag flyttade hemifrån... hehehe...

När det gäller akustik behandling så har jag samlat på mig en del saker redan bla Svanå Golden Horn och V6 Helmholz burkar, Akustikmiljö Single och Triple absorbenter och en hel del av deras Sund undertaks skivor så det känns som jag har en ok grund att stå på redan. Vi får se hur långt de grejerna räcker och vad man behöver komplettera med,,,,

Link to post
Share on other sites

Jo jag sitter själv i den sitsen just nu. Vågar inte riktigt spela trummor när som helst då jag är osäker på hur mycket det hörs till grannarna som bor på andra sidan fotbollsplanen som ligger mellan våra hus. Funderar på att ljudisolera källaren jag har under min studio/sovrum, men det är lite för lågt till tak där.

Sedan så är det ju alltid kull att bygga ordentligt, om man kan och har råd, från starten med. 😉 Ska bli kul att se hur jäkla bra allt blir när du är färdig med bygget.

Link to post
Share on other sites

Tänker du bygga ryggåstak i studion får du göra annorlunda mot för vad jag beskrev ovan.

Avväxling med limträ enl. skiss ovan tar utrymme vid nock. Du behöver då göra en liknande konstruktion för det inre skalet och en ursparning för limträbalken, dvs. valmat tak.

Principen för konstruktionen är att du salar på 45x45 på sidorna om takstolen så att du lämnar spalt för takfotsventilationen. På undersidan av dessa reglar skruvas utegips och sedan spänns isolering.

Det inre skalets takkonstruktion bygger du på samma sätt och växlar av med limträ eller Kertobalk. Bygger du en sådan här konstruktion är det lämpligast att regla hela det inre skalet i trä.

Link to post
Share on other sites

Avväxling med limträ enl. skiss ovan tar utrymme vid nock. Du behöver då göra en liknande konstruktion för det inre skalet och en ursparning för limträbalken, dvs. valmat tak.

Principen för konstruktionen är att du salar på 45x45 på sidorna om takstolen så att du lämnar spalt för takfotsventilationen. På undersidan av dessa reglar skruvas utegips och sedan spänns isolering.

Det inre skalets takkonstruktion bygger du på samma sätt och växlar av med limträ eller Kertobalk. Bygger du en sådan här konstruktion är det lämpligast att regla hela det inre skalet i trä.

Tack igen för input Björn! Är sättet jag visade på skissen jag visade bra då? Eller är det bättre att göra på ett annat sätt? Skulle det vara smart att flyta det inre rummets tak med ISO hangers som hänger i yttertaket? Någon som vet kostnad för ISO hangers?

Om man struntar i att göra ett eget separat tak för det inre rummet och istället pangar på ordentligt med isolering och dubbla/tredubbla lager gips i yttertaket får man en ok ljudisolering då? Då skulle man ju ha kvar så mycket som möjligt av takhöjden tänker jag...

Björn, är min idé om att använda Auralex U-boats bra? Jag tyckte själv att 3000 kronor känns som en bra deal för att få flytande golv och med två yttre ramar så lär man kunna smälla upp väggreglarna på det nya golvet. Har du (eller någon annan forumare) själv någon erfarenhet från just Auralex U-boats? Skulle vara spännande att höra hur effektiva de upplevs... 🙂

Edited by SvenTumba
Link to post
Share on other sites

Om du planerar att växla av takstolarna för ökad takhöjd (bra!), så reser du väggarna till det inre skalet med plåtreglar c/c 450 mm. Avsluta med ett upp- och nedvänt utlägg som hammarband överst. Därefter skruvar du fast 50 x 50 mm vinkelplåt där du vill att takreglarna ska ligga. Du kommer få ett spann på ca 2600 mm, så då räcker det med 45 x 170 mm C-24 konstruktionsvirke reglat c/c 450 för upp till 5 lag gips.

Hälsningar / Björn

Björn, du har inte någon skiss på takkonstruktionen du pratade om? Jag hade snickare ute idag som kollade på takkonstruktionen med ryggås tak och han sa att "ja det kommer bli bra, men det kommer att bli riktigt dyrt och ta tid". När jag nämnde att man kanske kan växla av takstolarna för ökad höjd så tyckte han att det blir nog lättare/billigare. Jag har bara lite svårt att förstå hur du menar så om du har någon skiss på lager så skulle det hjälpa väldigt mycket. 🙂

Annars har jobbet hittills bestått av att bila mer i golvet, släpa säckar med gammal betong och städa upp efter att ha rivit ut alla gamla väggar/isolering/plast etc. Så tyvärr inga goa byggbilder den här gången. Men det kommer nog får jag hoppas... 🙂

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Hallå! En hel del har hänt sedan sist, men tyvärr mest på andra ställen än just musikrummet. Gästrum med badrum är i princip färdigbyggt (återstår spackling och målning samt plastmatta/vägg i badrummet. Garaget är färdigt. Den gamla studion är uppsagd och utflyttad så nu är både gästrum och garage helt fullproppat med grejer... El är också dragen med ny elcentral.

Nu återstår då musikrummet och där ser planeringen ut så här:

Väggar Studion:

Väggarna byggs på betonggolvet. Väggarna kommer ställas på en gummiremsa som läggs under syllen. Dessa remsor ska ha en spalt på några cm vid några ställen (spalten görs mellan reglar, inte under regel) för att få till en luftning av golvet i det inre skalet. Sedan Isolering (tänkte på Isover Piano...) därefter Ångspärr vidare till OSB skiva samt avsluta med 2 lager gips: första lagret skruvat (se till att ha ca 5 mm glipa mellan skarvarna som sedan tätas med akustikfog) andra lagret limmat med Green Glue. Skarvarna ska förskjutas på andra lagret gips). Sätta väggarnas reglar så att ytterdörr samt fönster vid senare tillfälle kan öppnas upp. Dvs regla så fönstren kan tas fram men sätta för med gips. Jag tänker mest att vid en eventuell försäljning så vill nog de flesta ha fönster och en extra dörr. Jag tänker ju bara på ljudisolering till att börja med haha....

Golv Studion:

Reglar som vilar på Auralex U-boats (gummiklossar). Proppa fast regelverket i betongen. Reglarna ska inte vidröra rummets väggar, så liten glipa mellan golv/vägg. Glipan tätas sedan med akustikfog. Isolering med Nivell system, den isoleringen är lite styvare och rör inte betonggolvet under.

Istället för golvspån används Ceminwood 2 lager (FRÅGA: var kan man köpa Ceminwood???). Första lagret skruvas, andra lagret limmas med Gul Noise killer lim. Sist ekparkett. En servicelucka ska finnas i golvet för tillgång till vattnets av/på Ballofixer som tyvärr satt på ett dumt ställe (en bit in i rummet smack rakt upp ur betonggolvet)

Tak Studion:

Isolera och sätt ångspärr. Två lager gips med förskjutna skarvar, green glue emellan. Gipset monteras på nedpendlingsskenor från Gyproc/liknande produkt. Använd skivlyft för att få upp skivorna. Sist göra ett lätt regelverk på gipset och i innertaket ha Ecosund sund miljöundertak för att få ett absorberande tak.

Ventilation Studion:

Det inre skalet (studion) hämtar tilluft från befintlig ventil genom fasad. (Öppning i fasaden på kortsidan ut mot trädgården). Det inre skalets uppvärmda frånluft skickas ut i luftspalten mellan inre – yttre skal (även denna ljuddämpad med separat låda) och evakueras slutligen på motsatt sida, ut ur det yttre skalet genom den befintliga Kinahatten på taket. Mekaniska fläkten kommer att finnas på vinden. Hastighets reglage för fläkten planeras att finnas på väggen precis utanför studion.

Här vill jag gärna ha hjälp med skiss/idéer om konstruktion. Vet att Wellness Music Björn gjorde något liknade, någon mer som gjort det: hur gjorde ni? Björn hur gjorde du?

El Studion:

All el är omdragen och uttag/belysning ligger på oilka säkringar för att minimera brum och störningar. Elen i studion kommer dras utanpåliggande för att minimera ljudläckage. Slangar för el måste in på ena kortsidans vägg samt till höger om dörren. Kommer dra tunt rör mellan studio och gästrum för att kunna sätta dit liten multibox för tex sång/gitarr inspelning. Planen är att kunna ställa en sångare där ute eller en ylande gitarrstack så man slipper bli döv när man trackar....

Dörrar:

Dubbla ljudklassade dörrar. En högerhängd och en vänsterhängd.

Foton kommer när det börjar hända något, vilket är på torsdag. 🙂

Link to post
Share on other sites

Började rensa upp vinden från 30 år damm, uff... sedan togs all isolering i taket ovanför studion bort och även golvet på vinden...

post-16577-0-24917600-1430381222_thumb.jpg

Sen blev det till att börja riva innertak...

post-16577-0-41390300-1430381586_thumb.jpg

Vilken feeling jag fick när takhöjden började bli synlig! Mumma vad gött det var!!! sedan var det dags att slänga ut alla plankor från innertaket samt städa ordentligt i studio utrymmet.

post-16577-0-36573900-1430381762_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Här ser man ekparketten som är lagd i gästdelen, samma kommer användas i studion. Hittade bra ekparkett till jäkligt bra pris på K-rauta, snygg och riktigt trä med bra tjocklek som tål att slipa vid behov. Känns mycket bättre än klicklaminat...

post-16577-0-85769000-1430382379_thumb.jpg

Med lite tur så kommer det idag några hinkar med Green Glue samt en laddning med Auralex

U-boats till golvet...

Skönt att få upp lite tempo igen!

Just det, när jag var uppe och rensade isolering på vinden så lyckades jag gå rakt in i limträbalken och spräckte skallen, pang! sa det... ser nu ut som Gorbatjov... 🙂

Link to post
Share on other sites

Blir en Mocca Master och kvarn så man kan få bra java... I förra studion hade jag en jädra dålig bryggare, smakade vidrigt det kaffet. Det misstaget görs icke om! (ICKE!!!!! Percy Nilegård style... ICKE!!!! haha!) 🙂

Link to post
Share on other sites

Skönt att man fick bort den gamla takhöjden på 2.20 meter...

post-16577-0-82051100-1430519928_thumb.jpg

Här ser man hur limträbalken och reglarna under balken hålls fast, kraftiga doningar...

De kommer också att bultas ihop...

post-16577-0-78888200-1430519998_thumb.jpg

Här ser man en bit av vinden ovanpå gästdel/garage. Där kommer ventilations fläkten att finnas (samt pulkor, skidor, bildäck och fan och hans moster... Tror att alla tröjor jag sparat från olika band jag spelat med ligger där uppe också... haha...)

post-16577-0-07029500-1430520110_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Kul att du är i gång!

Se kommentarer i rött:

"...se till att ha ca 5 mm glipa mellan skarvarna som sedan tätas med akustikfog.." Det behövs inte, se bara till att undvika generalskarvar och att skivorna ligger kant mot kant

"..Isolering med Nivell system, den isoleringen är lite styvare och rör inte betonggolvet under"... Här kan du andvända vanlig stenull på platon

FRÅGA: var kan man köpa Ceminwood???).

Promonord, men oftast har dom slut i lager, så det gäller att ha lite framförhållning. Alternativ är plyfa + 5 x golvgips med NoiseKiller emellan

Ventilation Studion:

Det inre skalet (studion) hämtar tilluft från befintlig ventil genom fasad. (Öppning i fasaden på kortsidan ut mot trädgården). Det inre skalets uppvärmda frånluft skickas ut i luftspalten mellan inre – yttre skal (även denna ljuddämpad med separat låda) och evakueras slutligen på motsatt sida, ut ur det yttre skalet genom den befintliga Kinahatten på taket. Mekaniska fläkten kommer att finnas på vinden. Hastighets reglage för fläkten planeras att finnas på väggen precis utanför studion.

Här vill jag gärna ha hjälp med skiss/idéer om konstruktion. Vet att Wellness Music Björn gjorde något liknade, någon mer som gjort det: hur gjorde ni? Björn hur gjorde du?

Principen är att vid varje kanalgenomföring behövs en ljuddämparkonstruktion vars skal bör matcha motsvarande tak el. väggkonstruktion. Detta kan du bygga antingen som utanpåliggande lådor eller integrerade i regelfacken. Lite förenklat kan man säga att ju längre ljuddämparkanal och ju fler gånger luften får byta riktning i densamma, desto effektivare ljuddämpare. För att undvika tryckfall och hög lufthastighet bör arean i ljuddämparen överdimensioneras.

Link to post
Share on other sites

Tack för feedback Björn! Du har inte någon skiss på hur man kan bygga ljudfällor att montera in i regelverket?

Idag var en firma i studion och flytspacklade badrummet, våtrumsmatta/vägg ska sättas upp på måndag. Det rör sig lite framåt varje vecka.

En rolig grej idag var att när jag skulle ta bort lite gammal isolering som låg vid en buske vid garaget så hittade jag av en slump ett trälock. Öppnade upp det och voila! Där fanns det dräneringsrör för sutteräng delen. Förhoppningsvis så är backen utanför garaget ganska bra dränerad. Sedan tidigare vet jag att det finns platonmatta mot väggen, väggen är också är målad med asfalt och det ligger isolering mot väggen samt det är ordentligt grusat mellan vägg/gräsmatta. Det var en fin bonus att hitta det här dräneringsavloppet... 🙂

Kollade med Promonord angående Ceminwood, det verkade lugnt att få tag på. Attans vad dyrt det var bara... Fick en tanke att man kanske kan ha ETT lager Ceminwood, Gul Noise Killer och sedan ETT lager golvspån. Vad tror ni om det? Ok eller jätte korkat?

Edited by SvenTumba
Link to post
Share on other sites

Kollade med Promonord angående Ceminwood, det verkade lugnt att få tag på. Attans vad dyrt det var bara... Fick en tanke att man kanske kan ha ETT lager Ceminwood, Gul Noise Killer och sedan ETT lager golvspån. Vad tror ni om det? Ok eller jätte korkat?

Försök att hålla dig till 2 x Ceminwood, annars 1 x C.W + 2 x Golvgips.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Tack för svar Björn! 🙂

Nu händer det lite igen....

Här är yttervägg innan jag lagt på mer isolering...

post-16577-0-03180700-1433327659_thumb.jpg

Samma vägg med 4 cm mer isolering... Var struligt att få dit det högst upp, stegen var naturligtvis liiiite för kort så jag fick balansera lite på takstolarna...

post-16577-0-15535300-1433327670_thumb.jpg

Sen blev samma vägg gipsad med utegips och både fönster och dörr byggdes igen och isolerades...

post-16577-0-52033800-1433327676_thumb.jpg

Har även gipsat uppe på vinden med utegips så att det inte är öppet där längre... (den här väggen är nu också isolerad men det glömde jag ta kort på...

post-16577-0-88501400-1433327681_thumb.jpg

Nu börjar vindskivor komma på plats innan taket ska isoleras...

post-16577-0-67821600-1433327688_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Hallå igen! Nu har det hänt en hel del sedan sist, ska försöka gå igenom bit för bit...

En sak som gör att det tar sådan tid (förutom familj och vanligt jobb, livet i allmänhet etc haha...) är att hela garaget byggs om, här visar jag mest den lilla studio delen, men det är alltså garage för bilen, gästdel med badrum, golvad vind och en studio del så det är en massa småpill precis överallt... Tar tiiiiiiid, uff... Men nu börjar det närma sig ett rum med både väggar/tak/golv haha!

Ok, då kör vi...

Här ser man den den del som kommer isoleras ned mot studions tak, ovanför blir det en ordentlig luftspalt mot nock och detta utrymme kommer ventileras med självdrag...

post-16577-0-72213300-1442303202_thumb.jpg

Samma del av tak/vägg men mot yttre vägg. Där man ser triangeln ser man ventilations hålen som gör att utrymmet ventileras.

post-16577-0-38250000-1442303215_thumb.jpg

Samma utrymme, ut mot vinden. Luft kan fritt strömma här för att undvika fukt problem...

post-16577-0-00915600-1442303229_thumb.jpg

Här har jag börjat isolera taket. Det var sjukt krångligt att göra själv och tog väldigt mycket längre tid än vad jag trodde (iofs så har precis allt tagit minst tre gånger längre än vad jag trodde, go figure haha!) Jag spände upp murarsnöre mellan takstolarna så att isoleringen inte trillade ned innan taket plastades och för att undvika alltför mycket tryck mot ångspärrs plasten när den senare har lagts....

post-16577-0-51661800-1442303242_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.