Jump to content
Annons

Vilken effekt gör dessa trummor så hackiga? Hjälp!


woodenheart (oregistrerad)

Recommended Posts

woodenheart (oregistrerad)

Hej! Jag har ett ljudspår med inspelade trummor. På dem ligger något av följande:

-EQ Bashöjning (125 Hz)

-EQ Mid-höjning (1kHz)

-EQ Diskant-höjning (4kHz)

-Kamfilter

-Gate

-Distorision

-Delay

-Chorus

-Reverb

Trummorna är väldigt väldigt hackiga, finns det någon av effekterna ovan som kan orsaka detta felet?

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle tippa på någon av dessa:

-Distorision

-Delay

-Chorus

Har aldrig hållit på med live-instrument (eller någon genre som använder sig av det), men att det finns Distorsion, delay och chorus på trummor låter väldigt konstigt för mig. Men allting beror ju också på hur "starkt" allting är inställt på. Skulle jag välja 1 av effekterna så skulle jag gissa på att det är "Distortion" som gör det? Kan ju också vara gaten.

Som sagt; svårt att säga på rak arm

Redigerat av Fexell
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nu får ni sluta gissa och leda TS på massa villovägar. Sätt en Gate på trumspåret och lyssna på vad som händer när du ökar den. Sen vet jag iofs inte om jag skulle kalla en gate för effekt men det är en annan sak.

Men se nu till att testa med allt det andra också så du vet vad skillnaderna är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, antagligen Gaten. Om threshhold (eller annan parameter) är satt för låg (hög?...hur man nu ser på saken) kommer inte delar av ljudet igenom vilket får trummorna att låta "hackiga". Svårt att veta utan ljudexempel dock.

Sen vet jag inte om det är en så bra idé att låta andra svara på dina läxor (om det nu är så). Meningen är väll att du ska lista ut och förstå principerna själv?

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

woodenheart (oregistrerad)

För alla er som drar vilda gissningar, ni hjälpte mig inte att göra någon "läxa", meningen var att jag skulle höra skillnad på en massa trumtracks som jag hade i ett dokument som övning, jag försökte höra vad det var som låg på trummorna men på just denna så visste jag inte så tack för hjälpen 🙂

testade att lägga på alla effekter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För alla er som drar vilda gissningar, ni hjälpte mig inte att göra någon "läxa", meningen var att jag skulle höra skillnad på en massa trumtracks som jag hade i ett dokument som övning, jag försökte höra vad det var som låg på trummorna men på just denna så visste jag inte så tack för hjälpen 🙂

testade att lägga på alla effekter 🙂

Frågan kvarstår dock, ingår övningen i en kurs/utbildning du läser?

Link to comment
Dela på andra sajter

woodenheart (oregistrerad)

Frågan kvarstår dock, ingår övningen i en kurs/utbildning du läser?

Ja frågan gjorde det ja, man fick fråga om hjälp om man ville? Detta var en övning.. vad är syftet med din fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...