Jump to content
Annons

Fråga om mix/mastring i FL-studio.


Peterwashere

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur jag ska göra när jag skrivit en låt och ska skicka den till mixning/mastring. Använder FL-studio version 10 och vissa spår som trummor, pads och bas är inlagt där samtidigt som röst/gitarrspår adderas externt.

Det enklaste borde vara att någon med FL-studio mixar/mastrar eller vad är alternativen?

Mvh

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Jag föredrar att rendera en färdig mix till 32-bit float .wav-fil. Har läst att det klarar mest information då (och kan hantera upp till ungefär +3db utan "clipping"). Självklart vill du ha "headroom" i mixen innan du ens funderar på att rendera eller skicka den någonstans. Annars så kan den som ska "master'a" inte göra det på ett bra sätt. Skicka INTE en .mp3 fil till folket som ska "master'a" din låt.

Se bara till att mixen är så bra som den kan bli (med headroom), så borde det vara bra.

Redigerat av Fexell
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ok, egentligen behöver den som mix/mas inte använda FL just.

Säg att jag skickar varje spår för sig (kick,snare,sång,gitarr etc) så börjar mix/mastrarn från scratch därifrån, det borde bli bra då tänker jag, eller?

/P

Tror att Fexell missuppfattar dig lite.

För att mixa hos någon annan är det lämpligt att rendera ut varje track hos dig som en wav-fil och sen skicka det till den som ska mixa med resten av materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...