Jump to content
Annons

få ezdrummer att låta mer levande


rockstone

Recommended Posts

Annons

Använd dom färdiga midigrooven som är inspelade av riktiga trummisar, sen kan du justera velocity samt öka/minska antalet slag, jobba med spökslag på virvel m m - kvantisera inte! Går också att fördröja/tidigarelägga midispåret i dom flesta DAW:s.....velocity är nog ordet du söker!

Med vänlig hälsning Henric

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Humanize fanns i EzDrummer1 den är "always on" i EzDrummer 2.

från Toontrack forum:

"humanize is only for choosing which samples to play from the sample pool. Without it the playback would feature the machine gun effect that is typical for... well, less natural sounding drum samplers. It has nothing to do with the actual timing of the drummer. We removed the control since we figured that no one would ever want to turn it off."

https://www.toontrack.com/forum/requests-and-feedback/humanize-1/

Link to comment
Dela på andra sajter

EZDrummers Humanize funktion är på sin höjd ok, men tyvärr låter den inte riktigt som många andra trumprograms inbyggda round-robin funktion.

Nackdelen med EZ's Humanize är att den ibland verkar randomisera mellan olika velocitynivåer istället för att använda olika samplingar på samma velocitynivå. Detta leder ibland till att vissa ljud accentueras felaktigt för kraftigt eller svagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när jag gör egna takter, och använder så blir det exakt sammas tex vervel slag som används varje gång eller?

Gör som Laban1 föreslår så hör du om det låter statiskt eller inte med eller utan Humanize-funktionen.

Prova även att lägga alla velocitynivåer lite högre och lägre, exempelvis alla på 100 eller 80, så märker du också ifall Humanize verkar hämta samplingar från andra velocitynivåer eller om det är alternativa samplingar från samma velocitynivå. Det kanske är annorlunda på EZDrummer2 än det är på EZDrummer1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med dagens trumm-program så beror det mest på den som programmerar trummorna om det låter äkta eller ej. Dels kan man ju använda midi-grooves som någon spelat in eller så får man programmera själv.

Kan man spela trummor blir det givetvis lättare men använder man färdiga grooves så kan man ju editera dem om man tycker de är stela.

Jag testade nyligen Made of Metal tilläget och förutom lite svaga bell-rides (som vanligt) så var det nog en av de bästa tillägen jag testat. Det lät bara som riktigt bra akustiska trummor med galet stort rum 😄

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Även om man använder humanize så för bästa resultat bör man använda lite olika velocity också.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbjobbat och effektivt tips: Hitta ett midikomp som har ett passande hihat- eller ridelir som passar det du ska göra. Drag and droppa till ditt arrangefönster och sedan rensar du bort allt utom hihat (eller ride) och programmerar/spelar egen kick virvel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte midi-pads att banka på då jag aldrig blev nöjd med trummorna ...är ingen trummis så att rita pluppar blev för mig otroligt svårt.

På något sätt så har jag tvingats till att förstå hur jag ihop med basen ska få dynamiken att infinna sig.

vet inte vad du kör för musik men även jag tyckte att allt lätt platt och programmerat även om jag ändrade anslag.

Jag går in och redigerar då vsrken anslag eller takt är i närheten av bra... men jag har väldigt mycket lättare att hitta nivån på detta vis.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, körde igång EZDrummer för första gången på väldigt länge och testade lite grann. 🙂

Utan Humanize blir det Hacke Hackspett så någon inbyggd round-robin funktion som många av de andra trumprogrammen använder verkar inte EZD1 ha, så istället för att ha alternativa samplingar på samma velocitynivå så verkar EZD1 blanda mellan intilliggande samplingar, inte optimalt tycker jag i alla fall.

Programmerar man själv så kan man gott ha Humanize avstängt och programmera velocityn själv så får man den exakt som man vill ha den och sen eventuellt använda den inbyggda humanize-funktionen i DAW. Reapers humanize funkar faktiskt ganska bra i detta avseende då det får saker och ting att låta lite mer avslappnat och naturligt.

Använder man de förprogrammerade midigroovsen så kan man testa både med och utan Humanize, ibland tycker jag det låter bättre utan Humanize på dem faktiskt.

Allt ovanstående kanske inte gäller EZD2 dock, så där reserverar jag mig.

Edit:stavfel

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Själv kör jag AD2 och har köpt på mig rätt mycket addons. Brukar använda färdiga grooves som jag editerar och på det sättet får jag aldrig dessa problem. Dessutom går det betydligt snabbare att smälla ihop ett trumspår.

Gör samma sak. Enklast och eftersom man inte är någon trummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...