Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

testar ez drummer 2,men det låter ju så mycket maskin, kan man ställa in nånting ,har för mej att det kan heta typ valecy.........? så att inte alla slag är lika hårda, eller kan man kanske osynka slagen ytterst lite? Har ni några knep?

Annons
Posted (edited)

Använd dom färdiga midigrooven som är inspelade av riktiga trummisar, sen kan du justera velocity samt öka/minska antalet slag, jobba med spökslag på virvel m m - kvantisera inte! Går också att fördröja/tidigarelägga midispåret i dom flesta DAW:s.....velocity är nog ordet du söker!

Med vänlig hälsning Henric

Edited by Henric Svensson
Posted

Humanize fanns i EzDrummer1 den är "always on" i EzDrummer 2.

från Toontrack forum:

"humanize is only for choosing which samples to play from the sample pool. Without it the playback would feature the machine gun effect that is typical for... well, less natural sounding drum samplers. It has nothing to do with the actual timing of the drummer. We removed the control since we figured that no one would ever want to turn it off."

https://www.toontrack.com/forum/requests-and-feedback/humanize-1/

Posted

Vill du ändra timing så kan du kanske göra det i din DAW:

I cubase 7.5 finns i alla fall en random funktion som kan flytta slagen något

i förhållande till t ex 16 delarna. Om du tycker det behövs.

Posted

EZDrummers Humanize funktion är på sin höjd ok, men tyvärr låter den inte riktigt som många andra trumprograms inbyggda round-robin funktion.

Nackdelen med EZ's Humanize är att den ibland verkar randomisera mellan olika velocitynivåer istället för att använda olika samplingar på samma velocitynivå. Detta leder ibland till att vissa ljud accentueras felaktigt för kraftigt eller svagt.

Posted

Men när jag gör egna takter, och använder så blir det exakt sammas tex vervel slag som används varje gång eller?

pröva att lägga virvelslag med exakt samma velocity på varje 16-del.

Låter det som ett maskingevär?

Posted

Men när jag gör egna takter, och använder så blir det exakt sammas tex vervel slag som används varje gång eller?

Gör som Laban1 föreslår så hör du om det låter statiskt eller inte med eller utan Humanize-funktionen.

Prova även att lägga alla velocitynivåer lite högre och lägre, exempelvis alla på 100 eller 80, så märker du också ifall Humanize verkar hämta samplingar från andra velocitynivåer eller om det är alternativa samplingar från samma velocitynivå. Det kanske är annorlunda på EZDrummer2 än det är på EZDrummer1.

Posted (edited)

Med dagens trumm-program så beror det mest på den som programmerar trummorna om det låter äkta eller ej. Dels kan man ju använda midi-grooves som någon spelat in eller så får man programmera själv.

Kan man spela trummor blir det givetvis lättare men använder man färdiga grooves så kan man ju editera dem om man tycker de är stela.

Jag testade nyligen Made of Metal tilläget och förutom lite svaga bell-rides (som vanligt) så var det nog en av de bästa tillägen jag testat. Det lät bara som riktigt bra akustiska trummor med galet stort rum 😄

Edited by crillemannen
Guest Die Hard
Posted (edited)

Även om man använder humanize så för bästa resultat bör man använda lite olika velocity också.

Edited by Die Hard
Posted

Ett snabbjobbat och effektivt tips: Hitta ett midikomp som har ett passande hihat- eller ridelir som passar det du ska göra. Drag and droppa till ditt arrangefönster och sedan rensar du bort allt utom hihat (eller ride) och programmerar/spelar egen kick virvel.

Posted (edited)

Jag köpte midi-pads att banka på då jag aldrig blev nöjd med trummorna ...är ingen trummis så att rita pluppar blev för mig otroligt svårt.

På något sätt så har jag tvingats till att förstå hur jag ihop med basen ska få dynamiken att infinna sig.

vet inte vad du kör för musik men även jag tyckte att allt lätt platt och programmerat även om jag ändrade anslag.

Jag går in och redigerar då vsrken anslag eller takt är i närheten av bra... men jag har väldigt mycket lättare att hitta nivån på detta vis.

Edited by rundgång
Posted (edited)

Ok, körde igång EZDrummer för första gången på väldigt länge och testade lite grann. 🙂

Utan Humanize blir det Hacke Hackspett så någon inbyggd round-robin funktion som många av de andra trumprogrammen använder verkar inte EZD1 ha, så istället för att ha alternativa samplingar på samma velocitynivå så verkar EZD1 blanda mellan intilliggande samplingar, inte optimalt tycker jag i alla fall.

Programmerar man själv så kan man gott ha Humanize avstängt och programmera velocityn själv så får man den exakt som man vill ha den och sen eventuellt använda den inbyggda humanize-funktionen i DAW. Reapers humanize funkar faktiskt ganska bra i detta avseende då det får saker och ting att låta lite mer avslappnat och naturligt.

Använder man de förprogrammerade midigroovsen så kan man testa både med och utan Humanize, ibland tycker jag det låter bättre utan Humanize på dem faktiskt.

Allt ovanstående kanske inte gäller EZD2 dock, så där reserverar jag mig.

Edit:stavfel

Edited by DigRules
Posted

Själv kör jag AD2 och har köpt på mig rätt mycket addons. Brukar använda färdiga grooves som jag editerar och på det sättet får jag aldrig dessa problem. Dessutom går det betydligt snabbare att smälla ihop ett trumspår.

Guest Burnin Sven
Posted

Jag har både AD och Ez drummer men kör nästan aldrig med Ez då det låter så tunt på nåt sätt

Guest Die Hard
Posted

Själv kör jag AD2 och har köpt på mig rätt mycket addons. Brukar använda färdiga grooves som jag editerar och på det sättet får jag aldrig dessa problem. Dessutom går det betydligt snabbare att smälla ihop ett trumspår.

Gör samma sak. Enklast och eftersom man inte är någon trummis.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.