Jump to content
Annons

Vill använda Coles 4038 till sång. Vilket är det "säkraste" puffskyddet?


Farmer Boy

Recommended Posts

Hej,

Vill använda Coles bandmick 4038 som sångalternativ i min studio, men är givetvis orolig för alla puffljud som ofta slinker igenom trots användande av puffskydd, så jag undrar om det finns ngt ultrasäkert puffskydd som man kan lita på till 100%. Har ett Steadman puffskydd samt ett par olika nylonvarianter nu, men inget är helt att lita på.

vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom luftpuffarna är lite nedåtriktade, så är det bra att sätta micken så att membranet är lite ovanför munnen och något nedåtvinklad. Puffskyddet minst 10cm från micken, så att det hinner sprida ut luftströmmen innan den når membranet - och minst 10cm mellan munnen och puffskyddet, så att luftströmmen från munnen inte är så koncentrerad att den går igenom puffskyddet mer eller mindre opåverkad.

På det sättet har jag spelat in alla bandmickar på min testsite - och det har fungerat utmärkt. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske tillägga att det bästa puffskyddet jag har använt, är P110 från mikrofonen.se . Det är rätt dyrt, men värt varenda krona, om du frågar mig. 🥰

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort avstånd och munnen riktad bredvid micken är ett sätt att lösa problemet.

jo, men vågar man lita på att sångare/sångerskor med liten studiovana kan hålla sig från att gå för nära? Min erfarenhet är att sångare som är vana att stå på scenen gärna går för nära i studion.

Ska kanske tillägga att det bästa puffskyddet jag har använt, är P110 från mikrofonen.se . Det är rätt dyrt, men värt varenda krona, om du frågar mig. 🥰

detta har jag missat helt. ska absolut testa!

tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt en annan mick framför sångaren. Jag skojar inte. 🙂

det är ju ett sätt att lösa det på så klart :-) men jag har haft möjligheten att höra Coles-micken på tjejsång tidigare och maken till karaktärsfullt och snyggt ljud har jag aldrig hört tidigare. Mina mickar lät vid en jämförelse vassa och sterila. Kanske ska tilläga att det kommer handla om pop/jazz/soul/singer&songwriter osv. jag skulle inte sätta den framför en dödsmetallvokalist

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ska kanske tillägga att det bästa puffskyddet jag har använt, är P110 från mikrofonen.se . Det är rätt dyrt, men värt varenda krona, om du frågar mig. 🥰

Det finns en liknande från rycote som passar på deras shockmount. Den kanske lite lättare att få tag på.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...