Jump to content
Annons

Behöver hjälp med att välja en PRE-AMP!


RobinCarlsson

Recommended Posts

Hej!

Jag skall nu köpa en ny preamp och är inne på lite olika, men har dålig koll på vad just dem gör.

Jag har kikat på en SSL alpha channel, neve, spl samt en focusrite red.

Någon som kan hjälpa mig med lite reviews och vad ni tror skulle passa bästa för sång framförallt, men även akustisk gitarr osv.

Budget: 4000- 8000?

Tack så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Generellt så gör alla preampar samma sak, förstärker signal. Största skillnaderna är hur mycket de olika preampsen brusar. Alla preamps är lika bra på sång som på gitarr om de är konstruerade rätt. Skillnaderna mellan preamps är mycket små så mitt råd är att gå på den preamp eller kanalstripp som tillgodo ser dina behov, tex vill du ha en transparant compressor till sång eller gura.

Eller så kan du välja som jag gör ibland, vilken är snyggast... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt så gör alla preampar samma sak, förstärker signal. Största skillnaderna är hur mycket de olika preampsen brusar. Alla preamps är lika bra på sång som på gitarr om de är konstruerade rätt. Skillnaderna mellan preamps är mycket små så mitt råd är att gå på den preamp eller kanalstripp som tillgodo ser dina behov, tex vill du ha en transparant compressor till sång eller gura.

Eller så kan du välja som jag gör ibland, vilken är snyggast... 🙂

Tack för ett bra svar! =)

Så gitarr och sång så bör man ha en Preamp som har en lite mer transparent compressor?

Vad tror du om SSL alpha channel? Den ligger på runt 8000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns inga bör, det handlar om personlig smak. Jag föredrar att spela in med en transparantkompresssor för att det just inte färgar, då kan jag ta beslut senare om att färga ljudet.

Alpha Channel är säkert kanon. Sällan jag lirar in med EQ själv personligen om jag inte trackar trummor. Så jag föredrar kompressor vid inspelning före EQ.

Finns bra preamps för ca 2500 spänn och sedan finns det inga gränser uppåt. Preamp skulle jag inte lägga så mycket pengar på eftersom det gör så lite med ljudet, då är det bra mycket ballare med mikrofoner. 🙂

Edit: Jag får väl rätta mig i ledet. Jag har själv personligen inte lyckats höra stora skillnader på preamps trots mycket snack om detta. Heller aldrig fått något bra ljudexempel där man hör tydliga skillnader på preamps. Däremot har jag testat själv och SOS gjorde en bra test där man kunde avgöra själv hur stora skillnaderna var mellan olika preamps. Marginella skillnader vart på SoS testen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

drLoop har en bra poäng där faktiskt. Många av de finare preamparna, i denna prisklass, är ju framtagna för att låta så neutralt som möjligt, vilket ju bidrar till att de heller inte färgar ljudet särskilt mycket. Vilket ju är en fördel om man har många olika mickar som man gilla hur de färgar ljudet. Annars så skulle man ju tappa lite av mickarnas personlighet om preampen också färgade ljudet mycket.

Så vad vill du att preampen ska göra för ljudet

Så i denna prisklass så blir inte skillnaden så jätte stor faktiskt. Så frågan är kanske snarare vilken typ av preamp du vill ha. Vill du ha en neutralare eller en som färgar ljudet lite mer? Rör eller inte rör? Om du föredrar att kunna använda eq och kompressor för att underlätta själva inspelningen så är det ju viktigt att kompressor och eq låter bra på preampen/kanalstrppen med. Vill du bara has ett så neutralt ljud som möjligt så behöv kanske bara en diskret preamp så kan du ratt till ljudet vid mixningen istället.

Men om du kikar på en en-kanals preamp, eller en begagnad preamp, så kan du hitta en som färgar ljudet på rätt sätt inom den budget som du satt. Om du sedan hittar en som går att växla mellan flera olika typer av färgning så är det kanske bättre och billigare att köpa en dyrare preamp för att sedan kunna köpa fler lite billigare mickar som låter neutralare, istället för att köpa en neutral preamp och många olika dyra mickar för att få lite karaktär på sina inspelningar.

Själv så har jag lagt mer pengar på en finare preamp bara för att kunna välja billigare mickar. Eftersom jag gillar rörkaraktär på det mesta så valde jag en rörpreamp med goda möjligheter att färga ljudet när jag spelar in. det gör att jag kan få till ljudet även med mickar som kan kännas lite toppiga och vassa på ett skönt sätt, tycker jag. Om jag kör på vanliga kondensatormickar så kan jag ändå ratta in rörkaraktär i min preamp när jag vill hade det. Så jag tycker att jag sparar en massa pengar på att inte behöva köpa flera olika rörmickar för att få till rätt karaktär på olika inspelningar.

Men det är ju inget som säger att du personligen inte skulle tjäna mer på att bara ha en neutral preamp och ett par mickar som redan låter rätt utan att du behöver ratta så mycket.

Men av de som du nämnde i ditt första inlägg så skulle du nog kunna hitta en Neve som färgar ljudet på ett skönt och mjukt sätt, eller en SPL som kan bidra med lite rörkaraktär för att få ett öppnare och lite råare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Skillnaderna mellan preamps är som redan påpekats ganska små. Men det finns skillnader och i bland har den betydelse. Många mickar är aktiva och har då det första förstärkarsteget inbyggt. Det gör att preampen inte spelar så stor roll. Men andra mickar saknar detta steg. Tex de flesta band och dynamiska. Då får preampen det lite tuffare. Sedan kan det uppstår impedans problem också det är ett störst problem med passiva mickar. Men även rör mikar som har transformator utgång påverkas av preampen. Vissa transistor mickar, tex Neumann U87 har också en transformator. Så jag gillar preamps med val för olika impedanser. Sedan tycker jag nog att det är väldigt praktiskt att ha ett HP filter före AD omvandlarna. För min del så blev det GAP pre73dlx som är en hyfsad neve kopia för helt andra pengar än originalet. Ljudmässigt tror jag få klarar av skilja dem åt i en blindtest, men mekaniskt så vinner nog originalet stort så är det något som ska rattas på 8 timmar om dagen så är det inte rätt. Inte heller om det är absolut bästa brus egenskaperna man vill ha, men det samma gäller också original neve. Även en SSL Alpha Channel matchar mina krav men jag har inte provat den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...