Jump to content
Annons

Mp3 Kvalité


Recommended Posts

Alla har ju sina sätt att jobba på, mitt sätt är kanske inte att föredra, rätta mig i så fall.

När jaghar spelat in en låt i Cubase SX 2.0 så exporterar jag audiofilen till en wave-fil i högsta möjliga kvalité. Den öppnar jag sedan i wavelab för att normalisera och ratta lite med ljudbilden. Därefter sparar jag wave-filen. Sen renderar jag resultatet och sparar som en mp3-fil med 128 Kb/s kvalité. Det är förstås inte en kvalité som man gärna betalar för att ladda ner. Då är min fråga, vilken mp3-kvalité bör man kunna förvänta sig att få om man betalar för att ladda ner en låt?

The Mr... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fast det har ju visat sig att mp3 inte alls är det bästa formatet. Ogg var väl vinnaren i ett Studio-test vill jag minnas.

Vid låga bithastigheter ja, dvs. 128 kbit/s och under. Vilket format som låter bäst vid högre är en annan sak, behöver inte vara, men kan. Som tidigare sagt, en mp3 runt 192 kbit/s är svår att urskilja från orginalet.

/Musiker

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det har ju visat sig att mp3 inte alls är det bästa formatet. Ogg var väl vinnaren i ett Studio-test vill jag minnas.

Det är ju bara synd att man inte kan spela Ogg-filer i windows media player och andra vanliga program.

Jorå det går fint spela OGG med Windows Mediaplayer. Men själva codecen följer inte med som standard, den kan man dock ladda ner från http://www.illiminable.com/ogg/

Då får man stöd för FLAC och andra betydligt mer väljudande filformat också.

OGG kontra MP3 och hur bra det låter.. Tja lite smaksak det där. Jag tycker att OGG känns betydlig proffsigare än MP3 som ju faktiskt varit med ett tag och därför är populärt.

OGG har ju en del fördelar till också.. Det kan faktiskt hantera upp till 255 kanaler.. Alltså ljudspår och skulle teoretiskt vara smidigt att skicka över hela mixar till varandra för att jobba vidare med.. Men ljudet förstörs iof på samma sätt som med en MP3 när man kodar till OGG.. Så FLAC eller Monkey´s Audio är nog bättre då. http://en.wikipedia.org/wiki/Monkey's_Audio

Sen på tal om program som stöder OGG så har ju senaste Wavelab stöd för OGG.

Och till sist en länk som diskuterar det här med ljudkvalitet och hur man optimerar etc.. http://jthz.com/mp3/

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, kan vi inte sluta prata om ogg?

Formatet är hur bra som helst, men kommer aldrig att ersätta mp3, hur mycket vi än vill.

Det har konsumenterna bestämt.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

DumbDan kan nog ha rätt tyvärr! För mig är mp3 inget att ha alls.

Skall Du jobba med mp3, ha högsta möjliga kvalle på 'et i så fall!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag konverterar vanligtvis till 320, och det låter hut kasst som helst. Så jag låter det hellre vara 100mb WAV (vilket låter hur otroligt bra som helst) än sunkig 320bit mp3 20mb. Vad använder ni för mp3-encoders, då? Kan vara därdör jag får så kass kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag konverterar vanligtvis till 320, och det låter hut kasst som helst. Så jag låter det hellre vara 100mb WAV (vilket låter hur otroligt bra som helst) än sunkig 320bit mp3 20mb. Vad använder ni för mp3-encoders, då? Kan vara därdör jag får så kass kvalitet.

Jag använder mig av wavelab. Annars går det ju att exportera till mp3 direkt från Cubase, om du nu använder det programmet.

The Mr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

256 kbit om man ska betala för det,

Varför då?

Därför det... 😆

För att om man ska betala för en produkt vill man ju självklart ha det bästa (näst intill i alla fall)

Egentligen inga pengar alls för mp3 om det inte rör sig om transfers av gamla stenkakor, Edison-vaxrullar, trådspelarrullar eller järnoxidrullband från 40-talet eller så.

men okay, då...:

10.- per nedladdad låt skulle inte vara något alternativ för mig, ens med VB 320. Säg 3.- per låt i så fall. Men jag betalar hellre 150 för en kommersiell hårdvarukopia. Kalla mig bakåtsträvare, men...

EDIT: approximativt betraktat dyslektiska ekvivalenter.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...