Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

EDIT: TrÄden Àr delad hÀrifrÄn , och inte heller startad av Lavrell, liten miss frÄn min sida. Om det Àr nÄgon undrar hur diskussionen startade. / Neko

Jag konverterar vanligtvis till 320, och det lÄter hut kasst som helst.  SÄ jag lÄter det hellre vara 100mb WAV (vilket lÄter hur otroligt bra som helst) Àn sunkig 320bit mp3 20mb. Vad anvÀnder ni för mp3-encoders, dÄ? Kan vara dÀrdör jag fÄr sÄ kass kvalitet.

Som vanligt har du dom absolut konstigaste problemen 😉

sjÀlv skulle jag nog godta minst 192kbps

/Micke

---------------------------------

Redigerat av Neko
Annons
Postat

Uhm, anvÀnder iofs SBs egen, men jag hör alltsÄ en otrolig skildnad pÄ WAV och 320bit mp3. StÄr inte alls ut med mp3. Kanske bara har bra högtalare sÄ jag mÀrker sÄnt.

Postat
Uhm, anvÀnder iofs SBs egen, men jag hör alltsÄ en otrolig skildnad pÄ WAV och 320bit mp3. StÄr inte alls ut med mp3. Kanske bara har bra högtalare sÄ jag mÀrker sÄnt.

Högst mÀrkligt.

Det Àr större skillnad mellan 128K och 192K MP3 Àn mellan 192K och 320K MP3 eller WAV.

Vad Ă€r det "SBs egen" du anvĂ€nder? SoundBlaster egen MP3-encoder?? đŸ˜±

Postat
Kanske bara har bra högtalare sÄ jag mÀrker sÄnt.

Jepp alla andra hĂ€r pĂ„ forumet har bara inbyggda PC-högtalare och inbyggt standardljudkort đŸ˜±

Postat
Uhm, anvÀnder iofs

Vad Ă€r det "SBs egen" du anvĂ€nder? SoundBlaster egen MP3-encoder?? đŸ˜±

Ja, just sÄ.. Snabb, smidig, men kanske lite kass ocksÄ. Vet itne Àn. Sonars biofagade var hur lÄngsam som helst, och kvaliten var det sÀmsta man kan Ànka sig.

Postat

Jepp alla andra hĂ€r pĂ„ forumet har bara inbyggda PC-högtalare och inbyggt standardljudkort đŸ˜±

De som rÄkar ha externa högtalare och bÀttre ljudkort brukar kompensera detta med att alltid ha vridpotensiometern pÄ maxresistans.

Postat

De som rÄkar ha externa högtalare och bÀttre ljudkort brukar kompensera detta med att alltid ha vridpotensiometern pÄ maxresistans.

Hemluth, om du hör skillnad pÄ en 320 kpbs-mp3:a och en okomprimerad fil Àr det nÄgot som inte fungerar.

NÀstan ingen, inte ens min katt, hör nÄgon skillnad.

Postat

Hemluth, om du hör skillnad pÄ en 320 kpbs-mp3:a och en okomprimerad fil Àr det nÄgot som inte fungerar.

Men Dan dĂ„... din katt Ă€r ju döv... 😎😛

Postat

Va??! 😛

AlltsÄ... jag tror det finns nÄn fundamental miss med hÀr nÄnstans. De flesta hÀr kör ju monitorer, inte högtalare.

Är det kanske sĂ„ att du sjĂ€lv "rĂ„kar köra externa högtalare och inbyggt ljudkort" nĂ€r du testar MP3-kvalitĂ©t? 😎

Tokdum frÄga, men nÄnting Àr ju galet hÀr....

Postat

Jepp alla andra hĂ€r pĂ„ forumet har bara inbyggda PC-högtalare och inbyggt standardljudkort 😆

Men Dan dĂ„... din katt Ă€r ju döv... 😆😛

Hahahaha! Kan inte lÄta bli att gapskratta. Min katt kommer faktiskt alltid in i rummet nÀr det spelas okomprimerad musik, vilket vÀlldigt sÀllan hÀnder nÀr jag spelar mp3.

Och jag kör personligen med högtalare, ja, av den bÀsta kvalitet jag kÀnner till. Kan inte tÀnka mig bÀttre ljud. Det skulle vara som att sÀga "lite ljusare Àn vitt" eller "mörkare Àn svar" eller nÄt.

Finns det nÄgot riktigt bra men gratis mp3-encoder som kanske Àr bÀttre Àn SBs?

Postat
Och jag kör personligen med högtalare, ja, av den bÀsta kvalitet jag kÀnner till. Kan inte tÀnka mig bÀttre ljud.

Det vore ganska intressant att veta vilka högtalare du har eftersom du inte kan tĂ€nka dig bĂ€ttre ljud? 😆

Postat
Hittar inte namnet pÄ dem, men det Àr ett Logitech surroundsystem pÄ 5.1. Prima!

TillĂ„t mig skratta lite försiktigt 😆

Postat
Hittar inte namnet pÄ dem, men det Àr ett Logitech surroundsystem pÄ 5.1. Prima!

TillĂ„t mig skratta lite försiktigt 😆

Men det Àr ju DET jag menar!

Hemluth vet förmodligen inte skillnad pÄ studio monitorer och PC-högtalare. NÀ, jag skojar inte.

Postat
DĂ€rimot besitter jag stor kunskap i skillnaden mellan bra ljud och kasst ljud.

ja vart ska man börja?

nÄn som orkar?

Postat

NĂ„gon som hade nĂ„got förslag pĂ„ bra mp3 encoder, eller skall jag fortsĂ€tta att sitta hĂ€r och spela wave hela dagarna? 😆

Postat
DĂ€rimot besitter jag stor kunskap i skillnaden mellan bra ljud och kasst ljud.

Tack, du bekrÀftade mina misstankar. Jag tror inte ens vi pratar samma sprÄk i den hÀr trÄden.

Vad anvÀnder du för program och hur gÄr du tillvÀga nÀr du sparar ner mp3-filer? Mig veterligen har inte ens Soundblaster nÄgon MP3-encoder, sÄ frÄgan Àr vad du egentligen syftar pÄ och sysslar med?

Postat (redigerat)

'Creative Audio Converter' hette det visst.

Och hur jag gÄr tillvÀga Àr ganska givet i det simpla programmet.

Redigerat av Hemluth
Postat

Ladda hem CDEX. Det Àr ett cd-ripprogram, men som kan konvertera wav -> en hel del format. Lite krÄngligt första gÄngen kanske, men det löser du nog. Helt gratis Àr det ocksÄ. (plus att man kan vÀlja massa olika komprimeringsmetoder osv)

Postat

Herre jĂ€vlar vilken skildnad det blev! Jag fick faktiskt wav-kvalitet pĂ„ samma storlek som 128bit pĂ„ SBs. 320 var det ju iofs jag provade nu, men fĂ„r jag 4 minuter 320 för 7mb Ă€r det absolut vĂ€rt det. 😆

Postat

testa 192, tror inte du hör nÄgon gigantisk skillnad mellan 320 och 192.

Postat (redigerat)

Jo, jag ska göra nÄgra experiment.

EDIT: En liten skildnad i bas som man hör om man lyssnar noga, men i och med att man tjÀnar 40% av storleken Àr det absolut vÀrt med 193 bit. Tack för hjÀlpen med detta!

😆

Redigerat av Hemluth
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat
EDIT: En liten skildnad i bas som man hör om man lyssnar noga, men i och med att man tjÀnar 40% av storleken Àr det absolut vÀrt med 193 bit. Tack för hjÀlpen med detta!

De största skillnaderna bör normalt sett ligga i diskanten eftersom det frÀmst Àr transienter som förÀndras. Det man tydligast brukar kunna höra komprimeringen pÄ Àr cymbaler, ess-ljud och dylikt. Men jag har Àven sett skillnader i filtrering mellan olika program vilket kommer av att vissa kodare skÀr bas och diskant lite hÄrdare.

/Majken

Postat

För mig sÄ har alltid iTunes funkat finfint. Det gÄr vÀl att ladda ner gratis förresten?

Postat (redigerat)

chilone's guide to CD-ripping V 0.92.5

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AnvÀnd Exact Audio Copy V0.95 som grabber (MYCKET bÀttre Àn CDEX). Och Lame 3.90.3 som encoder, (enda vettiga mp3-implementation som existerat - Fraunhofers, som Àr den inbyggda i Cubase Àr EJ att rekomendera). Dessutom Àr de hÀr tvÄ scenstandard (anvÀnds av alla releasegrupper). Om du vill fÄ sÄ bra resultat som möjligt mÄste du plugga pÄ om Lame's olika command lines, hÀr har du tvÄ lÀnkar att börja med: LÀnk ett, LÀnk tvÄ. Och en ljudnyttig sak som jag precis lÀrt mig, Àr att alla CD-lÀsare förskjuter ljudet nÄgot. SÄ om du vill ha precis exakta rippar, mÄste du ta reda pÄ offseten för din CD-lÀsare. Och sedan mata in vÀrdet i EAC för att korrigera. Mer om detta fenonem kan du lÀsa om hÀr.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utöver dessa vÀgledande rÄd frÄn mig, sÄ vill jag uppmana alla att tÀnka pÄ att tagga och namnge lÄtarna rÀtt:

"Something Corporate -03- Konstantine.mp3" -> "03-something_corporate-konstantine.mp3".

Grundprincipen Àr att skriva lÄtnumret först (hamnar i rÀtt ordning, nÀr du sorterar efter namn). Och att aldrig anvÀnda blanksteg i namnet, samt hÄlla sig borta frÄn ÄÀö, versaler och andra udda tecken. Varför dÄ? För att underlÀtta för Webservrar/FTP-servrar som annars skulle ersÀtta det med kod. Vilket blir jobbigt nÀr det ska lÀnkas etc. Tagga allid med: Album, Title, Date, Tracknumber och Genre, (dubbelkolla gÀrna om du skriver av frÄn fodralet - eller anvÀnd dig av freedb). Och glöm inte att skapa en m3u-fil. Den gör att lÄtarna alltid hamnar i rÀtt ordning, nÀr du laddar in dem i din mediaspelare. Filen kan antingen skapas manuellt, eller automatiskt av de flesta mediaspelarna och grabber-programmen idag.

Happy Ripping! 🙂

/ chilone

scrshot.png

- Exact Audio Copy

lamedll_g.gif

- Lame

ponten.jpg

- Henrik Pontén

Redigerat av chilone
Postat
Om du vill fÄ sÄ bra resultat som möjligt mÄste du plugga pÄ om Lame's olika command lines

LAME-enkoder fins ocksÄ som plug-in till Winamp. Det finns ocksÄ s k 'frontends' att ladda ned och köra LAME genom, sÄ slipper man hÄlla koll pÄ alla kommandon. Finns en lÀnklista hÀr.

Postat
Om du vill fÄ sÄ bra resultat som möjligt mÄste du plugga pÄ om Lame's olika command lines

LAME-enkoder fins ocksÄ som plug-in till Winamp. Det finns ocksÄ s k 'frontends' att ladda ned och köra LAME genom, sÄ slipper man hÄlla koll pÄ alla kommandon. Finns en lÀnklista hÀr.

JodÄ, men det Àndrar ju inte att man mÄste lÀra sig vilka command lines som fungerar bÀst för datorn, mp3-spelarn, bÄten, och bilen osv :rolleyes:

Postat

Chilone, bĂ€sta rĂ„det i hela trĂ„den 🙂

Personligen kör jag alltid med --preset extreme om jag vill ha bÀsta kvalitet eller --preset standard om jag vill ha lite mindre storlek. KommandovÀxlarna --preset Àr programmerarnas egna bÀsta alternativ, och de fungerar oftast bÀttre Àn om man försöker meka till egna lösningar. Lame version 3.90.3 funkar bra, och senare versioner hade en ljudbugg som inte rÀttades till förrens i 3.96.1. SjÀlv kör jag 3.96.1, och jag tycker den lÄter kristallklar och den Àr nÄgot snabbare Àn gamla 3.90.3.

Skulle inte sÀga att Fraunhofer och andra MP3-encoders Àr direkt dÄliga nuförtiden, men det kÀnns ÀndÄ som att folket bakom Lame vet vad dom gör och inte Àr rÀdda för att uppdatera sina program hela tiden.

Utöver dessa vÀgledande rÄd frÄn mig, sÄ vill jag uppmana alla att tÀnka pÄ att tagga och namnge lÄtarna rÀtt:

"Something Corporate -03- Konstantine.mp3" -> "03-something_corporate-konstantine.mp3".

HÀr hÄller jag inte med. Jag Àr uppfostrad med en en "namnkonvention" som ser ut som "lÄtnummer - artist - lÄtnamn.mp3" i ditt fall skulle det vÀl dÄ bli "03 - Something Corporate - Konstantine.mp3", med tydliga blanksteg mellan de olika fÀlten. Alternativt dÄ med underscore istÀllet för mellanslag om man Àr orolig för att dÄliga datorer inte ska klara det: "03_-_Something_Corporate_-_Konstantine.mp3"

Jag tycker att man gott kan ha tecken som ÅÄÖ i filnamnet. Japanska och kinesiska lĂ„tar har oftast av nödvĂ€ndighet sina egna lokala tecken i lĂ„tnamnen, och det Ă€r bara dĂ„liga MP3-spelare som inte klarar av sĂ„nt. Nu betyder det iofs ocksĂ„ att de flesta spelare Ă€r dĂ„liga, men sĂ„nt ska man inte tolerera! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.