Jump to content
Annons

Lyssna starkt eller svagt vid inspelning?


Casperfren

Recommended Posts

Tja!

Många tycker ju att man ska lyssna svagt när man mixar. Min fråga är hur ni tänker om inspelning?

Jag känner nog att om jag lyssnar svagt vid tracking att jag lätt kan missa hyfsat uppenbara brister så som hårda frekvenser i gitarr och trummor.

Logiken i mixning är ju att om man får det att låta bra svagt låter det bra starkt också.

Men man kanske behöver ett större förstoringsglas vid inspelning = starkare volym?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Drar alltid på mig hörlurarna när jag spelar in och hög volym. Hade gärna gjort det utan hörlurar men är allt för lyhört hos mig så det är inget alternativ. Har provat spelat in på låg volym utan hörlurar och blir inte så tight hela tiden direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faran med att dra på för mycket, är att hörseln "mättas", så att man blir lite fartblind och missar detaljer på grund av det - stället för att missa detaljer på grund av för låg volym.

Lagom är bäst, helt enkelt - men vad som är "lagom" kan betyda lite olika för olika personer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid mix så är ju den största anledningen till att ha inte allt för stark volym effekten enligt munsonkurvan. Sedan är det såklart även som Claes skriver att hörseln mättas och speciellt diskanten. Vid inspelning så kan ett par lurar vara bra för att höra ifall det är missljud som ligger väldigt svagt istället för att kräma på skitmycket i högtalarna.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...