Jump to content
Annons

Logic 8 - Yosemite - svart fönster


Cykeln

Recommended Posts

Hej

Jag har en gammal Imac (2007) och en Logic 8.

I går uppgraderade jag till Yosemite och efter det så "målar" spelhuvudet/markören svart efter sig i arrange-fönstret så att alla objekt döljs. Detta sker vare sig jag kör play, record via tangenter eller mus.

Det svarta fältet försvinner om jag växlar över till mixer, pianoroll eller annat program och sen tillbaks. Även om jag trycker in mute eller solo knapp på något spår försvinner det som varit svart men markören fortsätter att måla svart där den går vidare. Det går att spela in och spela upp som vanligt men det blir ju ändå nästan omöjligt att spela in eftersom allting blir svart vartefter tills man växlat fönster eller tryck in någon knapp.

Någon som varit med om detta och/eller vet vad det beror på och framförallt har en lösning på hur man får bort eländet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det verkar vara problem med Logic 8 i Yosemite och jag har svårt att tro att Apple kommer ägna någon tid åt det med tanke på hur gammalt det är.

Kanske dags att uppdatera? Jag tycker 10an är den bästa versionen de gjort, men jag vet att vissa gärna håller sig kvar vid de äldre. Så om du känner så kanske du kan hitta en licens av 9an billigt någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det var vårt till och med med mountain lion man fick köra med pacifist för att kunna installera över huvudtaget. Nian går med mavericks tror jag men då kan man ju lika gärna skaffa det nya logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde samma miss på den ena av mina maskiner, uppgraderade till Mavericks och sen slutade Pro Tools fungera. Inte kul:-( Som tur var hade Avid några drivisar som avhjälpte problemet.

Jag tog en överbliven hårddisk och installerade Yosemite med hjälp av programmet Carbon Copy Cloner för att testa först hur det fungerade. Man vill inte bli stående där igen med skägget i brevlådan.

mvh/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det kan nog vara att rekommendera, själv har jag 4 hackpon och en riktig så jag chansar lite ibland i och för sig. Problemet är hur man ger råd i det här fallet då jag förmodar att det här handlar om en riktig mac och kanske en person som inte är van att mecka med sånt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar vara problem med Logic 8 i Yosemite och jag har svårt att tro att Apple kommer ägna någon tid åt det med tanke på hur gammalt det är.

Kanske dags att uppdatera? Jag tycker 10an är den bästa versionen de gjort, men jag vet att vissa gärna håller sig kvar vid de äldre. Så om du känner så kanske du kan hitta en licens av 9an billigt någonstans?

Tack för svar!

Jag har tänkt uppgradera när jag köper en ny Imac men tänkte vänta ett tag utfall det är någon ny Imac på ingång och i väntan på det testa Yosemite ... inte så lyckat verkar det som ..

Vet du om 10 funkar på en Imac från 2007 med 4 GB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var vårt till och med med mountain lion man fick köra med pacifist för att kunna installera över huvudtaget. Nian går med mavericks tror jag men då kan man ju lika gärna skaffa det nya logic.

Tack för svar!

Ja precis - men funkar det på en Imac från 2007 med 4 GB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde samma miss på den ena av mina maskiner, uppgraderade till Mavericks och sen slutade Pro Tools fungera. Inte kul:-( Som tur var hade Avid några drivisar som avhjälpte problemet.

Jag tog en överbliven hårddisk och installerade Yosemite med hjälp av programmet Carbon Copy Cloner för att testa först hur det fungerade. Man vill inte bli stående där igen med skägget i brevlådan.

mvh/Peter

Tack för svar!

Hmm.. Logic fungerar i övrigt ..det är bara detta att den målar över fönstret i svart - mysko grej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara att rekommendera, själv har jag 4 hackpon och en riktig så jag chansar lite ibland i och för sig. Problemet är hur man ger råd i det här fallet då jag förmodar att det här handlar om en riktig mac och kanske en person som inte är van att mecka med sånt här.

Tack för svar !

jo det är en riktig mac - Imac från 2007 och jag skaffade Mac för att slippa mecka med drivrutiner och annat tekniskt ..

Ja det skulle vara nice med ett tips på hur jag får den att lägga av med att måla mitt fönstersvart

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår av era samlade svar finns det ingen enkel lösning på detta - typ gå in där och ställ om den inställningen och starta om -

Det finns alltså en risk för att jag inte kan använda Logic längre även om allt annat fungerar!?

Har inget emot att skaffa 10an - men kommer den att gå runt på min gamla 2007 års Imac med 4 GB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vad jag förstår av era samlade svar finns det ingen enkel lösning på detta - typ gå in där och ställ om den inställningen och starta om -

Det finns alltså en risk för att jag inte kan använda Logic längre även om allt annat fungerar!?

Har inget emot att skaffa 10an - men kommer den att gå runt på min gamla 2007 års Imac med 4 GB?

Det handlar om att logic 8 helt enkelt inte funkar bra eller överhuvudtaget i och med om jag minns rätt mountainlion så det finns inget att ändra i inställningar som fixar det. Har och göra ned att nyare os är 64 bitar och 8an är så vitt jag förstår 32.

Det borde stå i specarna på apples hemsida tycker jag.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beklagar huvudvärken.

Ibland blir jag bara så less på allt som heter teknik. Själv hade jag en imac från 2008 nyligen, tillslut gav jag upp och fixade ny, just det där med 64bit osv. kör man det mesta med hårdvarusynthar osv spelar det ju mindre roll, men tillslut blir ju teknik gammal och man får använda mer energi till att hitta rätt filer/kompatibilitet än att skapa. Apple är ju inte direkt snälla när det gäller att ta hand om de äldre burkarna. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min kompis, som jobbar på MacForum i Gbg, så är det enda sättet att installera om det gamla operativsystemet är att ha (eller skaffa) den fysiska skivan för att installera. Har man väl uppgraderat (och vill installera om OS) så får man senaste versionen ändå, via nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo så är det men det finns att ladda hem från apple men hur det funkar att installera ovanpå ett nyare os är ju frågan egentligen. Jag är ganska säker på att det funkar och om jag inte mins fel så har jag gjort det själv men det är länge sedan.

Själv hade jag testat på en reserv hårddisk först så det kan bli lite meckigt om man inte är van då det blir lite pc läget på något sätt. Jag har ett gäng datorer och hårddiskar och är van så jag brukar lösa det mesta men det är svårt att ge konstruktiva råd då det står en del på spel för den som inte har varken eller. Det kräver nästan att man har tillgång till två macar eller hackmacar för att det ska gå smidigare och för säkerhets skull om det ballar ur. Och som sagt man jobbar med kopior så man inte förlorar nåt oersättligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är väl så (i alla fall på mina Mac Minis, som inte har CD/Dvd-drive) att man vid ominstallation laddar ner hela OS via Apples servrar. Om man har uppgraderat till Mavericks/Yosemite, så går det inte att reversera - såvida du inte har den fysiska skivan med det gamla original-OS:et som du fick när du köpte datorn.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo eller en usb sticka, det finns beskrivet på nätet hur man gör för att göra en start skiva på en dvd eller en usb. Man kan även bara kopiera en befintlig installation och använda den att jobba utifrån. På en hackmac tex kan man köra från en extern usb hårddisk det kanske går på en riktig mac också men jag personligen har aldrig provat det på en riktig mac men det finns olika sätt som sagt.

Just nu har jag en riktig mac pro i min ägo men då jag har stoppat i ett gtx 650 grafikkort så har jag ingen bootskärm så jag kan välja startdisk. Den bootar direkt till skrivbordet så den möjligheten har jag inte. Det går att välja start disk från systeminställningar men om det är något fel på startdisken man väljer så kan datorn ändå låsa sig vid den disken så man åker på en pram reset för att återställa systemet igen.

Det är inte så krångligt men kanske lite för råddigt när man inte har vanan inne och kanske har bytt till mac för att slippa sånt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte ge mig på att installera en gammal version över en nyare. Det kan funka, men det kan också bli problem.

Vad jag skulle gjort är att spegla din nuvarande installation till en annan hårddisk med SuperDuper, sedan installera en äldre version på systemdisken och sedan migrera all data och program från den speglade disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag skulle inte ge mig på att installera en gammal version över en nyare. Det kan funka, men det kan också bli problem.

Vad jag skulle gjort är att spegla din nuvarande installation till en annan hårddisk med SuperDuper, sedan installera en äldre version på systemdisken och sedan migrera all data och program från den speglade disken.

Jag håller med och ett alternativ till superduper är carbon copy clooner som jag brukar köra med. Dock tror jag att det sopar rent så det ska nog funka men som sagt varför chansa. Oavsett så behöver man lite grejr för att fixa det så det är bäst att läsa på innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har alltid installerat en nyare över en äldre och det har för mig funkat perfekt. Mina 2 dinarer.

Yupp det brukar funka men tvärt om kan vara lite tjurigare eventuellt. Det som skiljer win och os x åt som jag tycker i alla fall det är att med os x så kan man helt enkelt bara kopiera disken och in med den på en annan mac eller hack och det funkar. Klarar hårdvaran av det os som ligger på disken så rullar det som vanligt.

Jag gjorde det här om dagen med en mac pro jag köpte oförskämt billigt och det roliga är att den disken var en kopia av en av mina hackmacar.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om att logic 8 helt enkelt inte funkar bra eller överhuvudtaget i och med om jag minns rätt mountainlion så det finns inget att ändra i inställningar som fixar det. Har och göra ned att nyare os är 64 bitar och 8an är så vitt jag förstår 32.

Det borde stå i specarna på apples hemsida tycker jag.

Precis! Har fått lite svar från US-forum också och där verkar detta vara ett känt problem - synd bara att jag inte kollade innan ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beklagar huvudvärken.

Ibland blir jag bara så less på allt som heter teknik. Själv hade jag en imac från 2008 nyligen, tillslut gav jag upp och fixade ny, just det där med 64bit osv. kör man det mesta med hårdvarusynthar osv spelar det ju mindre roll, men tillslut blir ju teknik gammal och man får använda mer energi till att hitta rätt filer/kompatibilitet än att skapa. Apple är ju inte direkt snälla när det gäller att ta hand om de äldre burkarna. 😏

Tack för svar och synpunkter!

Det är bara bryta ihop och lägga ner - kanske ta upp trädgårdstomtar eller liknande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min kompis, som jobbar på MacForum i Gbg, så är det enda sättet att installera om det gamla operativsystemet är att ha (eller skaffa) den fysiska skivan för att installera. Har man väl uppgraderat (och vill installera om OS) så får man senaste versionen ändå, via nätet.

Tack för svar!

Det låter som en säker källa - får kolla om jag har installationsskivorna kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo eller en usb sticka, det finns beskrivet på nätet hur man gör för att göra en start skiva på en dvd eller en usb. Man kan även bara kopiera en befintlig installation och använda den att jobba utifrån. På en hackmac tex kan man köra från en extern usb hårddisk det kanske går på en riktig mac också men jag personligen har aldrig provat det på en riktig mac men det finns olika sätt som sagt.

Just nu har jag en riktig mac pro i min ägo men då jag har stoppat i ett gtx 650 grafikkort så har jag ingen bootskärm så jag kan välja startdisk. Den bootar direkt till skrivbordet så den möjligheten har jag inte. Det går att välja start disk från systeminställningar men om det är något fel på startdisken man väljer så kan datorn ändå låsa sig vid den disken så man åker på en pram reset för att återställa systemet igen.

Det är inte så krångligt men kanske lite för råddigt när man inte har vanan inne och kanske har bytt till mac för att slippa sånt här.

Tack för ett omfattande svar!

och du har precis rätt jag vill inte ha något med den tekniska biten alls att göra. Just därför bytte jag till mac och det har funkat med allt tills nu. Nu är det bara att bita i det sura äpplet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte ge mig på att installera en gammal version över en nyare. Det kan funka, men det kan också bli problem.

Vad jag skulle gjort är att spegla din nuvarande installation till en annan hårddisk med SuperDuper, sedan installera en äldre version på systemdisken och sedan migrera all data och program från den speglade disken.

Tack för svar!

Vad är superduper?

Innebär det att om jag köper en extern 1 TB disk, kopplar in via usb och kör superduper så blir det en exakt kopia av den interna disken. och sen får man göra en total ominstallation med gamla oset och sen Logic 8 och alla andra program. eller är det bara att kopiera programmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det var så lite synd bara att du förmodligen bor för långt bort annars vore det förmodligen ganska lätt att hjälpa dig. Det där löser sig och du behöver inte tänka på att lägga ner eller köpa ny dator.

Jo det är känt sedan mountain lions intåg eller kanske redan med Lion har glömt. Själv blev jag asförbanbad när jag insåg det men kom tidigt på via envist googlande att det går att installera logic 8 med pacifist ändå.

Jag gjorde till och med en film och la upp på youtube om det.

I mountainlion funkade det skapligt men det blev sämre och sämre funktion vartefter osen updaterades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Rainydays får svara hehe men om han inte har tid då återkommer jag och förklarar. Ett alternativ är ju att skypa så går det lättare att förklara.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...