Jump to content
Annons

Funderingar om mina första studiomonitorer (Yamaha HS5)


CROE

Recommended Posts

För några dagar sedan köpte jag ett par Yamaha HS5, på grund av rekommendation av en vän som producerar musik. Jag har tidigare haft vanliga datorhögtalare för en tusenlapp eller så, vilket gjorde denna uppgradering ganska stor.

Den första dagen körde jag högtalarna via XLR till 3.5mm minijack (?) direkt till min MacBook, men är nu inkopplade till min AirPort Express.

Sedan jag först startade dem har ett surr i högtalarna kvarstått, vilket är väldigt jobbigt. Jag är känslig för ljud, och högtalarna var tänkt att vara påslagna 24/7 för att vara nåbara via min AirPort. Har ni något tips på hur man kan lindra detta brus? Hört att det kan bero på att jag inte har jordade uttag.

Gick tillbaka till butiken, och deras högtalare hade samma brus. Är det något man får acceptera när man har studiomonitorer?

Dessutom kan jag inte ha mobilen inom 1-2m räckvidd från högtalarna, då uppstår diverse jobbiga ljud. Detta kan jag dock leva med, surret är desto värre vid läggdags, studier samt med musik på låg ljudnivå.

Detta tar mig vidare till nästa fundering. Jag tycker att högtalarna saknar kraft och djup, speciellt vid hip-hop och filmtittande. Anledningen till att jag köpte 5"-versionen var dess smidiga storlek, och har knappt om utrymme. Jag funderar på att antingen försöka få butiken att ta tillbaka högtalarna och uppgradera till ett par större, eller skaffa HS8S-basen. Vad tror ni, större monitorer eller basen?

Tacksam för svar!

Redigerat av CROE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ska väl inte surra alls? Surrar de även om du tar bort dina anslutningar så de bara står på tomgång så att säga. med volymen uppskruvad på högtalarna? Blir de tysta då kommer surret nånstans från dina andra grejer. Fortsätter de surra lika kan man misstänka att det är fel på monitorerna. Prova att koppla in dem på ett annat uttag i ett annat rum, eller helst i en annan bostad. Det kan vara surr som kommer genom eluttaget.

Ang dålig botten skulle jag nog satsat på en sub. Det är ganska mycket snack om att det är så mycket fet bas i vissa 8-tummare, men det är mest snack tycker jag. Lågbas en så viktig del i moderna musik, och utan sub får man noll koll. Om man nu inte har råd med svindyra stora monitorer. Det är en annan fördel med en separat sub, det är att man kan stänga av den och lyssna utan den och höra om bas o baskagge hörs även utan subben, det ska de ju göra. Man kan växelvis lyssna med och utan sub o ratta lite eq så det låter maximalt bra i bägge fallen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det är någon bra idé att koppla den direkt till hörlursutgången på din Macbook. Det är ju en redan förstärkt signal som du plockar ut där. Högtalarna har inbyggda förstärkare och vill ha linjenivå. Förmodligen därför du får brus. Brusar de även när inget är inkopplat till dem, dvs om du endast slår på strömmen? OM de brusar då, är det nog något fel på dem.

Du bör nog ha ett externt ljudkort för att koppla in dem.

Ang basen, så kan det ta ett tag att spela in dem. Så det kanske blir en smula bättre. Men någon låg bas får du aldrig från så små högtalare. Då är det större element som gäller. Tex en subbas.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Storlek matters. Jag kör små lådor kombinerat med en subbas. Kanon!

Det finns en volymkontroll på baksidan av monitorerna. Står dessa på max så förstärks signalen och ett brus uppstår, prova att sänka volymkontrollen å baksidan av högtalaren så kan problemet försvinna..

Men är det surr kan det bero på att du kör ojordat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Läser närmare när jag kommer hem från jobbet.

Ska testa att sätta upp dem i annat rum och se om det hjälper. Ska också prova att dra ut XLR-kablarna och se om bruset kvarstår. Bruset är på samma nivå oavsett vald ljudnivå på baksidan av högtalarna!

XLR är väl alltid balanserat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte brumma!!!

Om du kör bärbar dator (som ofta har mkt dålig strömförsörjning med brum som följd) kan det hjäpa att inte ta ström till datorn från samma uttag som du tar ström till högtalarna....

Hörlursuttag - nej - externt ljudkort!

Henric

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska väl inte surra alls? Surrar de även om du tar bort dina anslutningar så de bara står på tomgång så att säga. med volymen uppskruvad på högtalarna? Blir de tysta då kommer surret nånstans från dina andra grejer. Fortsätter de surra lika kan man misstänka att det är fel på monitorerna. Prova att koppla in dem på ett annat uttag i ett annat rum, eller helst i en annan bostad. Det kan vara surr som kommer genom eluttaget.

Ang dålig botten skulle jag nog satsat på en sub. Det är ganska mycket snack om att det är så mycket fet bas i vissa 8-tummare, men det är mest snack tycker jag. Lågbas en så viktig del i moderna musik, och utan sub får man noll koll. Om man nu inte har råd med svindyra stora monitorer. Det är en annan fördel med en separat sub, det är att man kan stänga av den och lyssna utan den och höra om bas o baskagge hörs även utan subben, det ska de ju göra. Man kan växelvis lyssna med och utan sub o ratta lite eq så det låter maximalt bra i bägge fallen.

Det fortsätter att surra även utan ljudanslutningar, och i samtliga rum i lägenheten, varav ett som är jordat (köket). Det jordade uttaget bidrog faktiskt till mycket högre brus än de andra uttagen.

Tack för svaret, blir nog en subbas om jag får ett par monitorer som inte surrar.

Jag tror inte att det är någon bra idé att koppla den direkt till hörlursutgången på din Macbook. Det är ju en redan förstärkt signal som du plockar ut där. Högtalarna har inbyggda förstärkare och vill ha linjenivå. Förmodligen därför du får brus. Brusar de även när inget är inkopplat till dem, dvs om du endast slår på strömmen? OM de brusar då, är det nog något fel på dem.

Du bör nog ha ett externt ljudkort för att koppla in dem.

Ang basen, så kan det ta ett tag att spela in dem. Så det kanske blir en smula bättre. Men någon låg bas får du aldrig från så små högtalare. Då är det större element som gäller. Tex en subbas.

Läs vad jag skrev ovanför.

Externt ljudkort skulle inte göra så stor skillnad sa han i butiken. Vill undvika att ha mer kablar och apparater vid skrivbordet, det får verkligen inte plats..

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Storlek matters. Jag kör små lådor kombinerat med en subbas. Kanon!

Det finns en volymkontroll på baksidan av monitorerna. Står dessa på max så förstärks signalen och ett brus uppstår, prova att sänka volymkontrollen å baksidan av högtalaren så kan problemet försvinna..

Men är det surr kan det bero på att du kör ojordat.

Schysst, är riktigt sugen på subbas nu faktiskt, men priset på HS8S är ganska saftigt (4.3k)... Antar dock att man får vad man betalar för, iaf när det gäller ljud och Yamaha i synnerhet.

Har du balanserade kablar?

XLR använder jag, det är väl balanserat? Å andra sidan är det ju aux på andra änden, vilket är obalanserat (?).

Det är nog egenbrum från högtalarna, vissa låter lite mera än andra....

Dessa låter väldigt mycket alltså, går inte att ha på dem knappt - om man inte spelar hög musik dvs.

--

Tråkigt med fel på produkterna, denna veckan har jag fått ett felaktigt tangentbord, datorskärm och förmodligen monitorer. Dyra produkter trodde jag hade bättre kvalitetskoll..

Redigerat av CROE
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte brumma!!!

Om du kör bärbar dator (som ofta har mkt dålig strömförsörjning med brum som följd) kan det hjäpa att inte ta ström till datorn från samma uttag som du tar ström till högtalarna....

Hörlursuttag - nej - externt ljudkort!

Henric

Kör som sagt via AirPort Express, inte via datorn.

Han i butiken rekommenderade mig att ha allt vid skrivbordet i samma uttag, för att få minst störning till högtalarna. Dessa stämmer inte menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han i butiken säger att ett externt ljudkort inte skulle göra så stor skillnad i jämförelse med ett vanligt datorljudkort, då tycker jag personligen att han borde läsa på lite mera om ljudutrustning. Och nu menar jag inte kvalitén på ludet, utan det som tas upp i den här tråden: brum, surr och brus. Det är inte alls ovanligt att sådant uppstår när man kopplar in monitorer direkt i en dators ljudkort, de är helt enkelt inte byggda för att kopplas så. Så ett riktigt studioljudkort med riktig volymkontroller borde du skaffa dig, oavsett ditt problem med brum/brus.

Jag vill även förtydliga att det är skillnad på brum och brus. Brum kan t.ex vara ett lågfrekvent ljud, t.ex jordbrum på 50hz. Brus är ett ljusare susande ljud, som när du gör ett s-ljus med munnen. Brum är mera som att göra ett rrrrrrrrrrr-ljud. Hoppas jag har förklarat mig förståeligt 🙂

Om du har ett högt brus på dina monitorer, även när du har volymrattarna på dem på lägsta nivå, då kanske det är något fel på dem. Notera dock att alla monitorer mer eller mindre har egenbrus, men är det ovanligt högt så ska man nog fundera på om det är fel på dem.

Om du har ett brum/surr då kan det vara något med strömmen/jordningen där du bor. Prova att växla mellan jordat och ojordat och se om det blir någon skillnad. Ta med till en kompis lägenhet några kvarter bort och se hur det blir där. Det är det jag kan tipsa om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv bråkat med brummande nyligen efter jag bytte rum. Alla uttag är ojordade - har aldrighaft problem med detta men det fick jag som sagt nu. Googlade alla tänkbara lösningar men utan resultat ...slutade med att jag drog el från en annan byggnad på tomten.

Köpte sedan ett annat ljudkort (inte pga detta utan för uppdatering) då blev det tyst MEN den gamla är det inget fel på ...det har alltid varit tyst å fint så detta med brumm är en gåta som verkar svår. Har haft en förstärkare med samma problem ...den funkade alltid bra förutom i en replokal. Jag får för mig att det handlar om slump ...något i elnätet som kan bråka med en specifik pryl.

Är inte den med massa erfarenhet av musik/ljud men jag har inte heller något mer svar till vad det kan vara. Jag hade dock testat andra kablar och om detta inte hjälper så hade jag lämnat tillbaka högtalarna och testat annan modell/fabrikat.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Om han i butiken säger att ett externt ljudkort inte skulle göra så stor skillnad i jämförelse med ett vanligt datorljudkort, då tycker jag personligen att han borde läsa på lite mera om ljudutrustning. Och nu menar jag inte kvalitén på ludet, utan det som tas upp i den här tråden: brum, surr och brus. Det är inte alls ovanligt att sådant uppstår när man kopplar in monitorer direkt i en dators ljudkort, de är helt enkelt inte byggda för att kopplas så. Så ett riktigt studioljudkort med riktig volymkontroller borde du skaffa dig, oavsett ditt problem med brum/brus.

Jag vill även förtydliga att det är skillnad på brum och brus. Brum kan t.ex vara ett lågfrekvent ljud, t.ex jordbrum på 50hz. Brus är ett ljusare susande ljud, som när du gör ett s-ljus med munnen. Brum är mera som att göra ett rrrrrrrrrrr-ljud. Hoppas jag har förklarat mig förståeligt 🙂

Om du har ett högt brus på dina monitorer, även när du har volymrattarna på dem på lägsta nivå, då kanske det är något fel på dem. Notera dock att alla monitorer mer eller mindre har egenbrus, men är det ovanligt högt så ska man nog fundera på om det är fel på dem.

Om du har ett brum/surr då kan det vara något med strömmen/jordningen där du bor. Prova att växla mellan jordat och ojordat och se om det blir någon skillnad. Ta med till en kompis lägenhet några kvarter bort och se hur det blir där. Det är det jag kan tipsa om.

Har du tips på ett litet, smidigt och billigt ljudkort som ej behöver anslutas till datorn? De flesta jag har hittat måste man köra via USB eller liknande, min AirPort har bara aux/toslink.

Väldigt svårt att sätta mig in i ljud på sådant vis, men skulle väl säga att det låter mer som "zzzzz" eller liknande. :-P

Som sagt, ljudnivån på bruset är detsamma oavsett vilken volym jag har ställt in på högtalarna. Det är alldeles för högt för att jag ska kunna använda dem utan att spela hög musik.

Prövade som sagt jordat och ojordat i lägenheten, det blev bara värre med de jordade uttagen. Jag har inte provat i någon annan fastighet än, det har jag inte heller tid med (heltidjobb, deltid studier), åker tillbaks till butiken i morgon och ser vad de säger istället.

Tack för svaret! :-)

Har själv bråkat med brummande nyligen efter jag bytte rum. Alla uttag är ojordade - har aldrighaft problem med detta men det fick jag som sagt nu. Googlade alla tänkbara lösningar men utan resultat ...slutade med att jag drog el från en annan byggnad på tomten.

Köpte sedan ett annat ljudkort (inte pga detta utan för uppdatering) då blev det tyst MEN den gamla är det inget fel på ...det har alltid varit tyst å fint så detta med brumm är en gåta som verkar svår. Har haft en förstärkare med samma problem ...den funkade alltid bra förutom i en replokal. Jag får för mig att det handlar om slump ...något i elnätet som kan bråka med en specifik pryl.

Är inte den med massa erfarenhet av musik/ljud men jag har inte heller något mer svar till vad det kan vara. Jag hade dock testat andra kablar och om detta inte hjälper så hade jag lämnat tillbaka högtalarna och testat annan modell/fabrikat.

Har fått denna uppfattning också, att det kan vara väldigt svårt att hitta källan, då slumpen spelar in.

Kan verkligen ljudkablarna göra skillnad om bruset är detsamma utan ljudkablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min dåliga humor, men jag visste inte att såna ljudkort fanns ;-)

Skämt åsido, USB fungerar alldeles utmärkt. Med tanke på det du säger så låter det som att det är fel på högtalarna. Jag tycker du ska ta med en av dem till butiken, de är ju inte så stora. Be dem sen koppla in den där och jämför med en som de redan har i butik. Jag har själv lyssnat på hela Yamahas HS-serie och jag upplevde inte det du beskriver, snarare att de var mindre brus/brum i de jag redan har. Det ska dock sägas att mina har högt egenbrus, men inte så att jag måste spela på hög volym.

Nej, om det är samma missljud utan kablar så är det inget fel på dem :-)

Har inte möjlighet att tipsa om något i skrivande stund, men ska försöka komma ihåg att återkomma imorgon!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Airport Express funkar finemang rätt ur boxen som man säger. Kör själv Airport med analog koppling utan problem med brus och brum till aktiva högtalare.

Och nej, brummar/brusar lådorna trots att inget är inkopplat så är det högtalarna som är problemet. Brusar ur båda högtalarna så är det riktig otur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min dåliga humor, men jag visste inte att såna ljudkort fanns ;-)

Skämt åsido, USB fungerar alldeles utmärkt. Med tanke på det du säger så låter det som att det är fel på högtalarna. Jag tycker du ska ta med en av dem till butiken, de är ju inte så stora. Be dem sen koppla in den där och jämför med en som de redan har i butik. Jag har själv lyssnat på hela Yamahas HS-serie och jag upplevde inte det du beskriver, snarare att de var mindre brus/brum i de jag redan har. Det ska dock sägas att mina har högt egenbrus, men inte så att jag måste spela på hög volym.

Nej, om det är samma missljud utan kablar så är det inget fel på dem :-)

Har inte möjlighet att tipsa om något i skrivande stund, men ska försöka komma ihåg att återkomma imorgon!

Jag har ju förklarat att jag ej kör via datorn, så jag blev ju lite fundersam. :-P

Svängde precis förbi butiken med högtalarna, och fick svaret att "det ska vara så". Deras egna HS5:or lät faktiskt värre, testade ur samma uttag.

Får väl vänja mig vid bruset då helt enkelt, känns rätt kasst, skönt att det är grymt ljud i övrigt i alla fall.

Airport Express funkar finemang rätt ur boxen som man säger. Kör själv Airport med analog koppling utan problem med brus och brum till aktiva högtalare.

Och nej, brummar/brusar lådorna trots att inget är inkopplat så är det högtalarna som är problemet. Brusar ur båda högtalarna så är det riktig otur.

Läs ovanstående inlägg.. Kanske är jag som är väldigt känslig helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboard (oregistrerad)

Har du tips på ett litet, smidigt och billigt ljudkort som ej behöver anslutas till datorn?

Dom ljudkorten är väldigt eftertraktade och ofta slut i lager. Jag kan också tipsa om att det finns ovanliga gitarrsträngar som inte behöver monteras på gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ljudkorten är väldigt eftertraktade och ofta slut i lager. Jag kan också tipsa om att det finns ovanliga gitarrsträngar som inte behöver monteras på gitarren.

Flera nämner ljudkort, när jag har angett att högtalarna inte ansluts till en dator, därav förvirringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dom ljudkorten är väldigt eftertraktade och ofta slut i lager. Jag kan också tipsa om att det finns ovanliga gitarrsträngar som inte behöver monteras på gitarren.

Hähä... 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Guitar Nilsson. En serie med högtalare brukar vara kända för att brusa, och HS5 är inte bland dem. Har själv inte hört att de brusar heller, i alla fall de jag lyssnat på här på 4sound i Jönköping.

Har du möjlighet att spela in missljudet? Även om det så är med en mobil. Man kanske kan få en uppfattning om det är vanligt brus eller om det är mera åt brum-hållet eller något annat som pekar mot att det är något fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tycker det låter som att butiken sålt trasiga grejer till dig och babblar om ovidkommande grejer för att slippa ansvar?

Jag är helt grön gällande detta, så jag vet faktiskt inte. Deras högtalare låter ju likadant..

Håller med Guitar Nilsson. En serie med högtalare brukar vara kända för att brusa, och HS5 är inte bland dem. Har själv inte hört att de brusar heller, i alla fall de jag lyssnat på här på 4sound i Jönköping.

Har du möjlighet att spela in missljudet? Även om det så är med en mobil. Man kanske kan få en uppfattning om det är vanligt brus eller om det är mera åt brum-hållet eller något annat som pekar mot att det är något fel.

Problemet är att så fort mobilen kommer nära förvrängs bruset och massa störningar uppstår, alltså kan jag inte spela in ljudet. Kan prova med flygplansläge påslaget om det skulle göra någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lämna tillbaka grejerna och köpa Passiva högtalare gjorda för att lyssna på musik i stället för att sitta o plåga dig i monitorer. Det är bara jobbigt med platt ljud utan rörelse = studiomonitorer.

Wt bloody fock you been smoking???

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för det är så på alla monitorer. Verkligen inte. Många låter musikaliskt.

Men många låter också väldigt stiff och tråkigt. Adam A7X, Focal Twin (på låg volym), Hur Yamahan låter i hemmamiljö kan jag inte uttala mig om, men förmodligen bättre än de andra. Studiomonitorer är ju gjorda för att kunna ta beslut om mix på. Det ska inte göra ljudet "härligt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för det är så på alla monitorer. Verkligen inte. Många låter musikaliskt.

Men många låter också väldigt stiff och tråkigt. Adam A7X, Focal Twin (på låg volym), Hur Yamahan låter i hemmamiljö kan jag inte uttala mig om, men förmodligen bättre än de andra. Studiomonitorer är ju gjorda för att kunna ta beslut om mix på. Det ska inte göra ljudet "härligt"

Jag är nöjd med högtalarna, bortsett från bruset, både utseende- och ljudmässigt. Saknas dock lite djup och lägre frekvenser, funderar på att köpa till basen HS8S om jag lyckas få bort bruset.

Tror ni det är klokt att köpa en DAC för att försöka minska på bruset? Köra XLR till DAC och därifrån optisk kabel till AirPorten? Är som sagt helt grön gällande sådant här, men AUX är ju väldigt känsligt för störningar. Räcker att jag nuddar kabeln lite försiktigt nära ingången och det blir de vanliga AUX-störningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mina airports brusar inte. Eftersom du har brus utan nåt anslutet så hjälper troligen inte en ny DAC.

Har du provat att sänka förstärkningen på högtalaren tills bruset försvinner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina airports brusar inte. Eftersom du har brus utan nåt anslutet så hjälper troligen inte en ny DAC.

Har du provat att sänka förstärkningen på högtalaren tills bruset försvinner?

Bruset kvarstår oavsett vilken nivå jag har på förstärkningen.

Förstår inte riktigt varför man köper ett par budgetmonitorer avsedda för mix och ljudproduktion om man ska lyssna på musik? Dessutom är ju detta budgetgrejor gjorda i Kina så man får ju räkna med att det inte blir 100%.

Jag gjorde detta köp då jag trodde det var det bästa ljudet jag kunde få för 2.800kr, med estetiken inräknad.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 2800 hade jag checkat blocket. Du kan hitta riktiga kvalitets högtalare för dom pengarna särskilt om de hr några år på nacken. Värdeminskningen på HiFi är enorm. Särskilt idag då varenda människa snöat in helt på dessa värdelösa (för musklyssning) biosystem

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...