Jump to content
Annons

bygga replokal/hemmastudio i källare


spleensweden

Recommended Posts

Hej!

Jag/vi(familjen) står ibegrepp att flytta till ett nytt hus som har en stor källare som jag funderar på att använda till replokal/hemmastudio. Idag är jag inhyst i en friggebod på tomten där vi repar och spelar in våra låtar.

Rummet jag har tänkt använda är ca 6 x 4 m. Takhöjden är dock bara 218 cm!!

Jag har läst massor av trevliga byggtrådar här på forumet för inspiration. Frågan är om det är möjligt att få in ett så kallat rum i rummet med tanke på takhöjden, Jag vill få det så tyst utåt så att vi kan repa där även fast familjen är hemma! Källaren består av betonggolv samt lättbetongtak och muradeväggar i lättbetong.

Om man reglar golvet med 70-reglar som ligger på gummifötter och med spångolv på så blir det ca 10 cm tjockt.

gör man lika i taket fast med dubbelt lager gips så blir det ca 10 cm tjockt där också sedan ska det vara en luftspalt emellan golv och tak dock vet jag inte hur stor den ska vara? 1 cm? då är man nere på 196 cm invändigt! det skulle man kunna leva med men frågan om golv och taktjocklek räcker för att dämpa ljudet?

Väggarna kan jag göra mycket tjockare då det finns gott om plats! Men frågan är om det hjälper att ha de tjockare en golv och tak då känns som mest ljud kommer att läcka där det är som tunnast! Det blir dubbla dörrar in i lokalen.

Skulle det vara bättre att ha tjockare tak tex 90 reglar i taket och 50 reglar i golvet?

Det är ljud uppåt till huset som är viktigast att få bort då sovrummen ligger ovanför det rummet som kändes lämpligast för replokal/hemstudio!

När vi repar så spelar vi med riktiga trummor och elgitarr även om vi pratat om att kanske köra med digitaltrummor för då kan man sänka volymen.

eller skulle man kunna bygga in ytterligare ett rum i rummet i rummet? som man sätter in trummorna i, jag tänker att då kan man klara sig med lite lägre takhöjd efter som han sitter och spelar och inte är specielt lång! ;-)

Vi hade en replokal inne i stan förr som låg i källaren av ett hyreshus och den var så väldämpad utåt att vi kunde repa hur länge vi ville på kvällarna utan att det störde så att det går att få bort ljud förstår jag men frågan är om det går med den tackhöjden.

Tanken är även att vi ska spela in i samma lokal men då kör vi digitala trummor in i datorn, så det är gitarr och sång som går akustiskt in!

Akustiken i rummet är en annan femma som jag har förstått men det viktigaste är att först lyckas få det så dämpat utåt som det bara går och sedan får vi akustikbehandla rummet!

Nu kanske jag skrev väldigt rörigt men om det är någon som orkar läsa och komma med tips eller råd eller om ni tror att det ens är möjligt så får ni jättegärna skriva en kommentar.

MVH

Ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror du har två vägar att gå:

1. Rum i rummet med amp-shelds och trumbås

2. Riktigt schyssta digitaltrummor

Jag själv lirat dödsmetall rätt länge nu, och vi fick tillgång till en lokal där vi mätte och hade oss. Akustik-firman som var där sa att det skulle bli 190cm i takhöjd när allt var klart, och med tanke på musiken, var det ändå inte säkert att det skulle bli tillräckligt tyst för att kuna repa på kvällar. Så vi gav upp den idén.

1) Är själv bara lekman på området, men det lilla jag tror mig veta är att just ljudisolering/akustikbehandling blir så bra som den tid, energi och pengar man lägger ner på det. M.a.o. slarvar man, eller tar genvägar är det nog lika bra att strunta i det. Ljud har en otrolig förmåga att läcka igenom springor, ta sig igenom material, och om man googlar till allt själv riskerar man att göra många fundamentala (och dyra) misstag. Speciellt när det måste bli tyst för de övriga i huset.

Skulle jag vara tvungen (eller verkligen vilja), ha replokal i källaren med akustiska trummor, i ett hus, blir det nog både rum-i-rummet (med någon som verkligen kan akustik), OCH bås med plexiglas dessutom. Notan riskerar att springa iväg men borde inte vara ogenomförbart. Jag skulle kolla på Clearsonic på tysken, för lite inspiration: (Vissa är dock hutlöst dyra)

http://www.thomann.de/se/clearsonic_a2_4_amp_shield.htm

http://www.thomann.de/se/clearsonic_isopac_a.htm

2) För mycket mindre pengar kan du förmodligen skaffa både sång/skrik-bås, digitaltrummor och schysst live-mixer för medhörning och inspelning, och akustikdämpning (typ Auralex). Jag skulle utan tvekan försöka få till det med "tyst" replokal istället, så man är helt säker på att man verkligen kan nyttja lokalen utan risk för repressalier. 🙂

Finns många andra här på forumet som kan akustik och dämning oändligt mycket bättre än jag, som säkert kommer med många andra tips och råd. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...