Jump to content
Annons

Frågor om inköp till Enskild Firma


Ollivolli

Recommended Posts

Tja alla! 🙂

Har drivit en enskild firma i cirka ett år och har lite frågor:

1. Om jag köper en mikrofon för 30. 000, kan jag då dra av hela summan som en kostnad i företaget, eller räknas det som en investering och man får dra av i omgångar? Finns det någon gräns?

2. Finns det någon gräns för hur mycket/eller många prylar man kan köpa in i företaget och dra av som kostnader på ett år?

3. Om jag har köpt en dator några år innan företagets start, har jag hört att man kan värdera den för att sedan dra av detta.. Vet någon hur man bokför det, eller tar man endast upp det i bokslutet?

Extremt tacksam för svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade en enskild firma förr ...kommer inte ihåg regler och jag lät en annan deklarera. Jag gick iaf på informations-träff som jag tror skatteverket anordnade gratis. Det är värt varenda minut att få direkt fakta. Jag började deklarera och chansade genom snabba googlingar men det blev såklart inte rätt och efter detta blir man granskad oftare så därför betalade jag någon annan.

Om inte oms. kommer vara så stor eller pappersjobb så stort så gå på en såndär träff eller ring/maila skatteverket. Grunda dina beslut på fakta när uppgifter skickas in,

Din fråga beror på vad micken gör i din firma och hur din firma är registrerad till för ändamål.

Edit: blev visst tvåa men samma svar 🙂

Edit2: Jag tvivlar starkt på att gamla inköp kan tas upp i en nyreggad firma, max 2-3 månader innan registrering och då ska du klara av att motivera det. Inte säker på detta heller men så var det "förr i tida".

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

När man startar en firma så är det viktigt att bestämma vilka prylar som ska ingå i själva firman och föra över dem. Du kan välja om du vill lägga inköpta större saker på avskrivning (värdet sjunker 30 % / år) eller göra avdrag för hela summan direkt. Inventarier på avskrivning gäller dyrare saker och t.ex. inte om du köper en billig bil begagnat. Den ska beräknas fungera i flera år (tror det var 3 år om jag inte minns fel). Står mer på Skatteverkets hemsida.

Min erfarenhet är tyvärr att jag har fått olika svar när jag ringt Skatteverket beroende på vem jag pratat med..

Link to comment
Dela på andra sajter

22250:- exkl moms är gränsen för att man ska få göra direktavdrag på hela summan eftersom det då räknas som "mindre värde". Är det mer, så måste det läggas upp för avskrivning.

https://www.skatteve...000117864.html#

Normalt får man bara göra förlustavdrag mot annan inkomst under de första 5 åren. Man kan fortsätta gå med förlust mycket längre än så (det finns ju inga bestämmelser som säger att man inte får göra dåliga affärer...😉), men förlusterna måste i så fall rullas fram och användas för att göra avdrag mot framtida vinst när eller om det blir någon vinst.

I konstnärlig verksamhet kan man göra förlustavdrag mot annan inkomst hur länge som helst - men man måste förstås i så fall kunna visa att det finns intäkter också, för annars ifrågasätts det nog kraftigt av Skatteverket, misstänker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...