Jump to content
Annons

Vettig eq-burk?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Finns det nån vettig eq-burk som inte är sjukt dyr? Det jag skulle ha den till vore mest till sångpålägg så jag kan boosta aningen high mid, jag skulle i princip klara mig med enbart ett svepbart midfilter. Men såna doningar finns nog inte…? Rörgrejer börjar jag bli lite less på, tycker nästan det enbart hör hemma i gitarrförstärkare. Fast det kanske finns rör-eq som låter super. Fast då blir det väl ohyggelpris om man köper nytt. Helst nåt bra utan rör vill jag nog ha. Tyst o bra.

Kanske nån här i forumet som har nåt som samlar damm?

Happy Days! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Summit FeQ-50 är riktigt bra - och för 3500:- är det faktiskt rena fyndet! 🙂

Annars är också Golden Age EQ-73 väldigt överkomlig i pris och juste för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Har en FeQ-50 över. Har 3st men använder bara 2st

Jättebra passiv EQ

Pris 3500:-

http://www.summitaudio.com/feq50.html

Den verkar vara nåt extra. Både rör o solid state utgångar att välja på, det var lyxigt värre. Bra pris, men det är nog för mycket för min lilla börs just nu....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, nu upptäckte jag att det inte var den...

Jo, skumt upplägg.

Av manualen att döma verkar den inte vara gjord för line alls, utan vad jag förstod enbart gjord för att EQ'a deras mic-preamp innan förstärkningen. Synd, verkade schysst i övrigt.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, nu upptäckte jag att det inte var den...

Jo, skumt upplägg.

Av manualen att döma verkar den inte vara gjord för line alls, utan vad jag förstod enbart gjord för att EQ'a deras mic-preamp innan förstärkningen. Synd, verkade schysst i övrigt.

Den ska väl sitta på insert i preampen, lika som på en mixer. EQ´n hamnar då efter preampen. Så den som orkar fixa en kabel med en stereotele i ena änden som delar sig till två kablar med XLR-hane o XLR-hona i de andra ändarna kan nog använda den efter vilken preamp som helst. Men det blir väl inte balanserat hela vägen då. O det ska visst vara bra har jag lärt mig på studioforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Finns det nån vettig eq-burk som inte är sjukt dyr? Det jag skulle ha den till vore mest till sångpålägg så jag kan boosta aningen high mid, jag skulle i princip klara mig med enbart ett svepbart midfilter. Men såna doningar finns nog inte…? Rörgrejer börjar jag bli lite less på, tycker nästan det enbart hör hemma i gitarrförstärkare. Fast det kanske finns rör-eq som låter super. Fast då blir det väl ohyggelpris om man köper nytt. Helst nåt bra utan rör vill jag nog ha. Tyst o bra.

Kanske nån här i forumet som har nåt som samlar damm?

Happy Days! 😎

Det blir nog svårare och svårare att hitta. Mjukvaran i daws är så bra så det är svårt att konkurrera och den marknaden som är kvar är för liten för att kunna göra något bra för små pengar. De som tycks vara kvar på marknaden är de som kör med riktiga induktorer och inte en massa op-ampar. GAP är en av dem. Har man en 500 rack så finns det tex http://www.lindellau...p/pex-500/ En pultec ripoff. EQ73 finns också i 500 rack. Lite billigare och har då också ett HP-filter.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har haft både Golden age och Summit EQn som reserv

men båda är sålda, vi tyckte att signalen blev sämre genom dem.

Summit smetar ut midden på ngt sätt och ger ifrån sig ganska mkt

brus, liksom deras preamp. Golden age lät inget vidare.

Hellre då Lindell audio men då måste du skaffa 500-box samt att

deras EQ är av Pultecmodell - bra att boosta bas+diskant men

inte direkt lämpad att göra cuts med då dessa är smalbandiga.

En kollega hade en Lindell luchbox men det strulade både om boxen

och EQn...

Kush Electra och Speck ASC är riktigt bra EQs om man vill slippa

en 500-låda.

Hälsningar Tompa

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog svårare och svårare att hitta. Mjukvaran i daws är så bra så det är svårt att konkurrera och den marknaden som är kvar är för liten för att kunna göra något bra för små pengar. De som tycks vara kvar på marknaden är de som kör med riktiga induktorer och inte en massa op-ampar. GAP är en av dem. Har man en 500 rack så finns det tex http://www.lindellau...p/pex-500/ En pultec ripoff. EQ73 finns också i 500 rack. Lite billigare och har då också ett HP-filter.

Hm... Inga reglage alls för midden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska väl sitta på insert i preampen, lika som på en mixer. EQ´n hamnar då efter preampen. Så den som orkar fixa en kabel med en stereotele i ena änden som delar sig till två kablar med XLR-hane o XLR-hona i de andra ändarna kan nog använda den efter vilken preamp som helst. Men det blir väl inte balanserat hela vägen då. O det ska visst vara bra har jag lärt mig på studioforum.

Nja, i manualen stod det att den kopplas in i en lågnivå-ingång, och vanlig Line räknas som medel-nivå med Consumer Level på -10 och professionell standard +4, där mick är lågnivå och Broadcast +12 klassas som högnivå, så det verkar som den ligger innan ampen. I så fall skulle det surt nog betyda att den skulle vara omöjlig att koppla in på en planka eftersom allt där sänds i antingen Line eller möjligtvis i enstaka fall Broadcast...

Lustigt appropå just högnivå-läget dock! Jag jobbar bland annat med just broadcasting, dvs film, TV och ENG (Electronic News Gathering), men likförbannat har jag faktiskt aldrig varit i kontakt med +12dB-utrustning själv! Lite off topic här, men nåt jag finner fascinerande helt appropå :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Neve EQ:

http://www.blocket.s...6.htm?ca=11&w=1

Speck EQ:

http://vend.se/25502...og-eq-speck-asc

Båda dessa är riktigt bra!

Hälsningar Tomas H

Michael Eklund som annonserar ut Speck EQ´n har jag köpt både en TLM49 o ett Lexicon MPX1 av. Kunnig o pålitlig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag ändå såg en tråd om EQ så kan jag passa på att fråga. Har ni någon favorit när det gäller Passiva EQ-burkar? Lite oavsätt pris.

Hmmm....knepig fråga, jag tror aldrig jag hört talas om en passiv EQ mer än som rena filter måste jag medge. Undrar om det verkligen finns, det krävs normalt sett en del förstärkning för att få flera band att samsas på samma sätt som i en mixer. Samma princip, faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....knepig fråga, jag tror aldrig jag hört talas om en passiv EQ mer än som rena filter måste jag medge. Undrar om det verkligen finns, det krävs normalt sett en del förstärkning för att få flera band att samsas på samma sätt som i en mixer. Samma princip, faktiskt.

Mjo, varför jag kom och tänka på detta var för att jag märkte hur mycket jag använt mig av Softubes passive EQ på sistone. Enligt mig låter den helt fantastiskt, och framförallt så händer det inte för mycket med ljudbilden. De skriver på deras hemsida "The Passive Equalizer is modeled from a famous German three-band passive equalizer."

Därför blev jag lite intresserad av vad det kan finnas för några sådana burkar där ute.

http://www.softube.com/index.php?id=peq

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag känner till på rak arm, är Manley Massive Passive och SPL Passeq.

Båda ligger runt 30-40k och har förstärkare efter eq-sektionen för make-up gain, medan själva eq-filterna är passiva.

SPL har en plugin-version av Passeq också, som är aningen billigare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag känner till på rak arm, är Manley Massive Passive och SPL Passeq.

Båda ligger runt 30-40k och har förstärkare efter eq-sektionen för make-up gain, medan själva eq-filterna är passiva.

SPL har en plugin-version av Passeq också, som är aningen billigare... 😉

Okej! Då är jag med!

Har faktiskt inte testat någon av SPL´s pluggar, men är väl bara att lägga upp på önskelistan bland allt annat på än gång. Såg även att UAD (såklart) har en plugg på Manleyn, ser som vanligt läskigt nice ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...