Jump to content
Annons

Köra en musikdator i en virituellmaskin


stol

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att köra en DAW i en virtuellmaskin med windows på? Jag misstänker att det inte funkar så bra, pga av kommunikationen med ljudkort. Om det skulle funka så skulle det vara en smidig grej. T ex att kunna låta någon annan jobba vidare med en låt som kräver en viss uppsättning med daw, mjukvarusynthar och massa andra saker som behöver vara installerade. Då kan den andra personen bara kopiera hela miljön som en fil och köra den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm, det är lite frågetecken kring det.

1. Förvisso klarar en virtualisering av att ta emot t.ex. USB-portar, men jag är starkt tveksam till att det fungerar att köra ASIO genom det. Det är ofta väldigt pilligt att forwarda specifik hårdvara OCH samtidigt för den virtuella miljön att förstå _exakt_ vad det är. (Ofta när man skickar vidare enheter som t.ex. cd-spelare eller nätverkskort hamnar det som generella enheter i VM'en.)

2. Det är nog inte helt lagligt, både med OS, DAW och alla licenser. Själv skulle jag inte våga installera några program som kräver licenser i en virtuell miljö, då många programvaror låser sig till just den datorn du jobbar med.

3. Det kräver nog en rätt rejäl dator, då det är många fler lager mjukvara och s.k. overhead i en virtuell miljö än barebone. Men om du vill testa skulle jag börja med att köra ren Mac OS/Windows och endast DAW, och testa ifall det fungerar. Virtualbox från Oracle finns för de flesta OS och är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på Cathrines svar.

Dock skulle jag förmodligen byta ut "pilligt" till nånstans mellan apjobbigt och omöjligt. 😄

Bara att få ut ljud generellt från virtuella maskiner kräver remote desktop (Hyper-V) eller tillägg (Virtualbox, vete fasen om det inte är ett rdp också). Så det blir typ vanligt basic intel eller soundblaster kort som emuleras.

Har ingen aning om vilka latencytider det blir men det är nog klurigt att få till det skulle jag tro.

Finns det några bättre extensioner för ljud så är jag också intresserad faktiskt (även om jag inte skall ha det till DAW).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...