Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nÄgra lÄtar som jag skulle vilja fÄ mastrade, gÀrna med en del analog utrustning som "mjukar upp". TÀnkte att det kan vara vÀrt ett försök och höra sig för hÀr i alla fall. Finns det nÄgon hÀr som kan tÀnka sig ett försök utan betalt, eller till ett extremt överkomligt pris. Hade varit grymt :rolleyes:

Det Àr tvÄ rocklÄtar och en singersongwriter, enkel med bara sÄng och gitarr.

Annons
Postat

Analog eller digital bearbetning spelar mindre roll. Det man behöver Àr nÄgon som kan hantera materialet pÄ bÀsta sÀtt.

• Gilla 4
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Varför Àr folk bereda att betala 10 000:- för ett instrument men sÄ fort det handlar om mixning och mastring sÄ vill de allra flesta hÀr som efterfrÄgar det inte betala för det eller helst betala sÄ lite som möjligt.

Postat

Varför Àr folk bereda att betala 10 000:- för ett instrument men sÄ fort det handlar om mixning och mastring sÄ vill de allra flesta hÀr som efterfrÄgar det inte betala för det eller helst betala sÄ lite som möjligt.

Gillar du att betala mer Àn nödvÀndigt?

Postat

SÄ du vill typ ha en gratis mastering gjord av nÄgon som spenderat mellan 10-200k pÄ sin utrustning.

HÄrda bud!

SjÀlv tycker jag att formuleringar som "kan vara vÀrt ett försök", "kan nÄgon tÀnka sig" o s v Àr helt ok, det Àr ju liksom inte som att en förvÀntar sig att det mÄste ske.

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Gillar du att betala mer Àn nödvÀndigt?

Tycker inte du att den som har skicklighet ska ha rÀtt att ta skÀligt betalt för det? Varför ska den göra ett jobb som man knappt tjÀnar pÄ för att göra ett jobb för nÄgon man inte ens kÀnner? Men kanske inte ska förvÀnta sig mer frÄn dig som tycker allt ska vara gratis pÄ nÀtet.

Redigerat av Die Hard
Die Hard (oregistrerad)
Postat

SjÀlv tycker jag att formuleringar som "kan vara vÀrt ett försök .

Ja det kan ju vara vÀrt ett försök med ett skambud pÄ nÄgon försÀljning pÄ blocket, vend etc. Man sÀljer ju sÄ gÀrna guran för 2000:- istÀllet för 8000:- som den Àr vÀrd i andra hand.

Postat (redigerat)

Du har PM!

Redigerat av Martin Samuelsson Prod
Postat

Tycker inte du att den som har skicklighet ska ha rÀtt att ta skÀligt betalt för det?

Vill nÄgon betala, fine.

Varför ska den göra ett jobb som man knappt tjÀnar pÄ för att göra ett jobb för nÄgon man inte ens kÀnner?

För att en tycker det Àr kul? För att en vill hjÀlpa andra? För att en vill öva sig pÄ att mastra?

Men kanske inte ska förvÀnta sig mer frÄn dig som tycker allt ska vara gratis pÄ nÀtet.

post-1274-0-54865700-1412775757.jpg

Ja det kan ju vara vÀrt ett försök med ett skambud pÄ nÄgon försÀljning pÄ blocket, vend etc. Man sÀljer ju sÄ gÀrna guran för 2000:- istÀllet för 8000:- som den Àr vÀrd i andra hand.

Finns det nÄgonting som Àr vÀrt mer Àn vad nÄgon Àr villig att betala för det?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Finns det nÄgonting som Àr vÀrt mer Àn vad nÄgon Àr villig att betala för det?

SÄ om nÄgon lÀgger ett skambud dÄ Àr produkten inte mer vÀrd Àn vad skambudaren Àr villig att betala? AlltsÄ dina resonemang haltar alltid rejÀlt pÄ kryckor. Ok jag kommer och snor din bil. Tycker inte den Àr vÀrd nÄgonting alls sÄ dÄ kan du lika gÀrna skita i att anmÀla den stulen för den var inte vÀrd nÄgonting alls ÀndÄ.

Postat

Die hard, just nu behöver du lugna ner dig och be trÄdskaparen om ursÀkt.

Detta Àr inget sÀtt att fÄ folk att kÀnna sig vÀlkomna hÀr. TrÄden har spÄrat ur fullstÀndigt pga dina kommentarer.

• Gilla 1
Postat

Till Minja:

LÀgg ut lÀnkar till tex dropbox med wav-filer, sen kan vÀl de som vill testa att mastra om de vill. SÄna tÀvlingar har vi ju haft hÀr, mer eller mindre pÄ skoj. DÄ tror jag intresset genast ökar.

• Gilla 1
Postat

SÄ om nÄgon lÀgger ett skambud dÄ Àr produkten inte mer vÀrd Àn vad skambudaren Àr villig att betala? AlltsÄ dina resonemang haltar alltid rejÀlt pÄ kryckor. Ok jag kommer och snor din bil. Tycker inte den Àr vÀrd nÄgonting alls sÄ dÄ kan du lika gÀrna skita i att anmÀla den stulen för den var inte vÀrd nÄgonting alls ÀndÄ.

Det Àr sÄ klart upp till sÀljaren/Àgaren att bedöma. Sitter det mastringskunniga hÀr som tar 800 kr/h och har jobb upp över öronen sÄ Àr det nog ganska osannolikt att dom tar pÄ sig gratis-jobb. Precis som att en hellre sÀljer sin gitarr/bil/whatever till ett högt pris om nÄgon Àr villig att betala det.

Vill dÀremot ingen betala det och du fortfarande vill sÀlja sÄ kanske det fÄ bli till skambudaren ÀndÄ. Precis som med mastringen, det kanske (jag rÄkar sitta med facit i hand eftersom jag vet att Minja redan fÄtt den hjÀlp hon ville ha) som tycker att hennes erbjudande/frÄga var helt rimligt.

Tjuvstarta gĂ€rna julen tidigt i Ă„r och Ă€t lite pepparkakor sĂ„ att du blir lite snĂ€llare! 😉

Postat (redigerat)

EDIT: Orkar inte tjafsa. Borde veta bÀttre...

Redigerat av AnthonyS
Postat

Huh? Vem vad hur? PM?

PM = Private Message. Diskussionsplanksplattformen Studio anvÀnder har (som det flesta andra liknande plattformar) stöd för att medlemmar ska kunna skicka privata meddelanden till varandra.

Och det var rimligtvis riktat till TS.

Postat

PM = Private Message. Diskussionsplanksplattformen Studio anvÀnder har (som det flesta andra liknande plattformar) stöd för att medlemmar ska kunna skicka privata meddelanden till varandra.

Och det var rimligtvis riktat till TS.

Jo...men du "Àr" PM....man kan alltsÄ vara ett ocksÄ?

Postat (redigerat)

Dags att skriva nĂ„gra rader hĂ€r, ser att diskussionen gĂ„r livligt till med antaganden, pĂ„stĂ„enden och fina förslag. Vill till att börja med tacka för de meddelande om erbjudanden jag fĂ„tt, det Ă€r guld att ni finns 🙂

Vill förtydliga. Det hĂ€r handlar om lĂ„tar som jag skrivit, spelat in, producerat, mixat och pĂ„börjat mastring pĂ„. Det handlar alltsĂ„ INTE om nĎt jobb som jag utför till nĂ„gon annan. Har som sĂ€kert sĂ„ mĂ„nga andra hĂ€r lyssnat sĂ„ öronen Ă€r helt matta, och började fundera pĂ„ hur det slutliga skulle lĂ„ta om jag lĂ€mnade över det till nĎn med frĂ€scha öron. Har aldrig nĂ„nÂŽsin gjort det förut. AnvĂ€nde mig av Universel Audio demopluggar som gick ut precis innan jag hann fĂ„ lĂ„tarna fĂ€rdiga. Och dom Ă€r inte billiga men otroligt bra, sĂ„ som lĂ€get Ă€r nu Ă€r det tyvĂ€rr inte aktuellt att köpa 😐

Jag Àr inte den första som stÀller den hÀr frÄgan hÀr, sÄ hade inte vÀntat mig en sÄ kraftig reaktion och diskussion. HÄller med helt fullt att det ofta Àr sÄ inom musikens vÀrld att det ibland förvÀntas att man stÀller upp "gratis". Men jag tÀnkte det Àr vÀl inte förbjudet att stÀlla frÄgan hÀr i alla fall? Som Guitar Nilson nÀmnde, sÄ har det till ex. varit mixningstÀvlingar, tÀnkte att kanske nĎn ser det som en utmaning. Jag hjÀlper gÀrna till med nÄgot tillbaka. SÄng, mix, gitarrpÄlÀgg eller vad ni önskar till de som hört av sig.

Redigerat av Minja
  • Gilla 4
Postat

Jag brukar mastra gratis i bland.. Mest för att jag tycker det Àr kul och tycker att det Àr synd att prylarna stÄr och samlar damm. Kör en kombo av analogt och digital mastering och som tidigare sagts.. Det Àr mest placeboeffekt att den analoga masteringen skulle lÄta bÀttre, sÀrskilt dÄ slutmaterialet ÀndÄ blir digitalt. Det viktiga vid mastering Àr att ha en bra och neutral lyssning som man litar pÄ.

• Gilla 4
Postat

Tycker inte att det verkar ett dugg suspekt. TvÀrtom, det verkar vara ett bra sÀtt att lÀra sig av andra. Mastra sitt eget material och jÀmföra med hur andra gör med samma lÄtar.

Bra poÀng, precis sÄ har jag sjÀlv gjort ibland.

• Gilla 3
Postat

Tycker inte att det verkar ett dugg suspekt. TvÀrtom, det verkar vara ett bra sÀtt att lÀra sig av andra. Mastra sitt eget material och jÀmföra med hur andra gör med samma lÄtar.

HÄller med!

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Vore denna sida en renodlad distributions/reklam kanal sÄ kan man kanske förstÄ reaktionerna men vad jag kan förstÄ att syftet Àr med dessa forum Àr folkbildning. AlltsÄ hÀr tar man del av och ger information i syftet att lÀra.

Eller Àr studioforum en reklamkanal?

Redigerat av Neosus
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.